جان باختن بیش از 170 تن در سیلاب های پسین در چند ولایت افغانستان

© Photo / twitterجاری‌ شدن سیلاب‌های ویران‌گر در پنجشیر؛ اکثر راه‌های مواصلاتی مسدود شدند
جاری‌ شدن سیلاب‌های ویران‌گر در پنجشیر؛ اکثر راه‌های مواصلاتی مسدود شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2024
عضو شوید
مسئولان محلی طالبان در ولایت بغلان می‌گویند که آمار تلفات ناشی از سیلاب‌ها در این ولایت به 150 افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، غلام رسول قانع، منشی شورای ولسوالی نهرین و معاون ریاست کار‌ و امور اجتماعی طالبان در ولایت بغلان می‌گوید، که مردم تنها در حوزه فلول این ولایت، تا اکنون 150 جسد را از زیر سیلاب‌ها بیرون کشیده‌اند.
او می‌گوید، که احتمال افزایش این آمار هم‌چنان وجود دارد.
غلام رسول قانع افزود، که با گذشت یک‌شبانه‌-روز از این رویداد ویران‌گر در این ولایت، هنوز هیچ کمکی از سوی نهاد‌های مددرسان صورت نگرفته است.
به گفته او این سیلاب‌ها خسارت هنگفت نیز بر مردم وارد ساخته و مردم در حال حاضر به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند.
پیش از این مسئولان مبارزه با رویدادهای طبیعی طالبان در بغلان ناوقت روز جمعه 21 ثور گفتند، که 50 جسد تنها از بغلان مرکزی به درمانگاه ولایتی منتقل شده است.
افزون بر این، منابع می‌گویند، که بیش از 30 جسد دیگر از ولسوالی‌های برکه، نهرین و شهر پلخمری به درمانگاه ولایتی انتقال یافته‌اند.
پس از چاشت جمعه تا عصر شهر پلخمری و ولسوالی‌های بغلان مرکزی، برکه و نهرین گواه سیلاب بی‌پیشینه بود.
باشندگان بغلان مرکزی می‌گویند، که نزدیک به 500 خانه در ساحات شیخ جلال و لقی‌های این ولسوالی ویران شده و باشندگان یک روستای دیگر همه در یک‌ مسجد گیر مانده‌اند.
با این حال، منابع می‌گویند، که باشندگان ده‌ها روستا در بغلان نیاز به کمک‌ دارند، اما خبری از ریاست مبارزه با رویدادهای طبیع طالبان و نهادهای کمک رسان در این ولایت نیست.
در عین حال، هدایت‌الله همدرد، ریس مبارزه با حوادث طبیعی طالبان در بغلان می‌گوید، که تلفات در حال افزایش است، زیرا به دلیل تاریکی شب امکان پیدا کردن اجساد وجود ندارد.
جان باختن 20 تن در سیلاب های پسین در تخار
احمد سیر ساجد رئیس مبارزه با رویدادهای طبیعی طالبان برای تخار می گوید، که 20 تن در پی سیلاب های پسین در ولسوالی های چال، نمک آب، اشکمش، فرخار، ورزسج و کلفگان این ولایت جان باخته اند.
به گفته ای او، 14 تن دیگر نیز در پیاین سیلاب ها زخم برداشته و سیلاب ها افزون بر تلفات انسانی، خسارت های هنگف مالی نیز به مردم وارد کرده است.
نام برده افزود، که بیش از 300 منزل مسکونی و ده ها پل و پلچک و صدها جریب زمین کشاورزی نیز در پی این سیلاب ها از بین رفته اند.
رئیس مبارزه با رویدادهای طبیعی طالبان در تخار اضاله کرده است، که هم زمان با این راه مواصلاتی ولسوالی ورسج به مرکز تالقان در پی ریزش کوه نیز بسته شده است.
اما برخی منابع می گویند، که در نتیجه ای سیلال روز گذشته در ولسوالی های فرخار، نمک آب، چال و اشکمش ولایت تخار بیش از 30 تن جان باخته، 17 تن ناپدید و 16 تن دیگر زخمی شده اند.
این در حالی است که منابع در غور و هرات نیز می‌گویند، که در پی وقوع سیلاب در این دو ولایت دست‌کم هفت روستا زیر آب و باشنده‌گانش بی‌سرپناه و آواره شده‌اند.
در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت هرات، ۳ تن به‌شمول یک کودک جان باختند
دفتر مطبوعاتی طالبان در ولایت هرات در اعلامیه‌ای گفته است، که این سیلاب‌ها در ولسوالی کشک کهنه سرازیر شده و از خانواده‌های قربانی گرفته است که پیش از این خانه‌های آنان در اثر زمین‌لرزه‌های سال گذشته در این ولایت آسیب دیده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала