گزارش تازه مک‌کال از "سردرگمی" وزارت خارجه امریکا پیش از فروافتادن حکومت افغانستان پرده بر می‌دارد

© AP Photo / Evan VucciПредседатель комитета Палаты представителей по иностранным делам, республиканец Майкл Маккол беседует с журналистами в Нью-Йорке, США
Председатель комитета Палаты представителей по иностранным делам, республиканец Майкл Маккол беседует с журналистами в Нью-Йорке, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2024
عضو شوید
رییس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده جزئیات گفت و گوهای تازه‌اش با دو مقام کلیدی وزارت خارجه امریکا که مسئول سازماندهی روند تخلیه غیرنظامیان پس از فروافتادن کابل بودند را نشر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، در اعلامیه دفتر مایکل مک‌کال رییس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمده است که این گفت و گوها که برای ساعت‌ها ادامه داشتند، از "سردرگمی گسترده" در روند تخلیه ایالات متحده در افغانستان پرده بر می‌دارند.
آقای مک‌کال می‌گوید، که این گفت و گوها همچنین نشان دهنده گام‌های اشتباه در واکنش به فروافتادن سریع افغانستان به دست طالبان هستند.
این دو تن شامل 12 تنی است که آقای مک‌کال در پیوند با روند تخلیه و فروافتادن افغانستان، با آنان گفت و گو کرده است.
Председатель комитета Палаты представителей по иностранным делам, республиканец Майкл Маккол беседует с журналистами в Нью-Йорке, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.08.2023
مک کال: پول مالیه ‌دهند‌گان امریکا نباید جیب گروه هراس افگنی هم‌چون طالبان را پر کند
یکی از این مقام‌ها درک شولت است. او مشاور وزارت امور خارجه ایالات متحده و مشاور ارشد سیاست گذاری انتونی بلینکن است.
آقای شولت از سوی جو بایدن به عنوان معاون وزیر دفاع در امور سیاست نیز نامزد شده است. در این گفت و گو، او حداقل 100 بار گفته است که نمی‌تواند جزئیات مهم درباره ای آمادگی و پاسخ دولت به بحران در افغانستان را به خاطر بیاورد.
در گزارش مک‌کال آمده است، که ناتوانی شولت در به خاطر سپردن جزئیات مربوط به قطع پیوند طالبان با گروه‌های تروریستی به ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
شولت با اشاره به گزارش‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده که حاکی از حفظ پیوندهای طالبان با القاعده بود، شهادت داد که تصمیم کاهش نیرو در سال 2020 – از چهار هزار و 500 به دو هزار و 500 نفر – با توافق دوحه مطابقت نداشت.
با این حال، او اعتراف کرد که در ارزیابی پایبندی طالبان به توافقنامه دوحه، این پیوندها را در نظر نگرفته است.
او گفت: "در سال 2021 زمانی که به عنوان مشاور خدمت می‌کردم، به خاطر نمی‌آوردم که روابط طالبان با القاعده را در نظر گرفته باشم و آن را با تعهدات آنان در توافق دوحه مقایسه نکردم".
برایان مک کوئن، که در مارچ 2021 به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت و منابع سوگند یاد کرد، نقش خود را در جریان بیرون شدن از این کشور شرح داد.
بر بنیاد گزارش مک‌کال، دفتر او در کنار دفتر شولت بود و آن دو اغلب به طور غیررسمی درباره موضوعات مختلف صحبت می کردند.
مک کوئن خلای رهبری در برنامه ریزی بیرون شدن را برجسته کرده و تأکید کرد که کاخ سفید و شورای امنیت ملی عمدتاً تلاش‌های بین سازمانی را هدایت می‌کردند. وی تصریح کرد که هیچ طرح مشخصی برای سناریوی ورود طالبان به کابل تدوین نشده بود.
او افزود: "بلی، من فکر نمی‌کنم – همانطور که ما در مورد تخلیه بحث می‌کردیم، فکر می‌کنم همه احتمالات را در نظر گرفتیم. من فکر نمی‌کنم عناصر مجزای این طرح وجود داشته باشد".
افزون بر این، مک‌کوئن اذعان کرد که مسئول عملیات ویزه‌های ویژه مهاجرت امریکا بود. او اما در باره شمار متقاضیان این ویزه‌ها چیزی نمی‌دانست.
او گفت: "من ویزه ویژه مهاجرت امریکا (اس آی وی) و جریان پیش‌بینی شده پناهجویان به بیرون از افغانستان را در صورتی که طالبان بخش‌هایی از کشور را به تصرف خود درآوردند، رهبری می‌کردم… شمار آن‌ها را به خاطر ندارم. پیش‌بینی آن بسیار سخت بود زیرا افراد زیادی هستند که ممکن است برای وزارت دفاع کار کرده باشند".
در اعلامیه دفتر آقای مک‌کال آمده است که گفت و گوهای منتشر شده تصویری از یک تلاش ناهماهنگ و مملو از عدم قطعیت را نشان می‌دهند در حالی که مقام‌های ارشد امریکایی تلاش می‌کردند پاسخ روشنی به وضعیت به‌سرعت رو به وخامت در افغانستان داشته باشند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала