انستیتوت پژوهش های راهبردی استرالیا: یورش های کندهار و مسکو ادعای طالبان را "بی پایه" ثابت ساخت

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر Концертный зал "Крокус Сити Холл", где произошла стрельба в Москве
Концертный зал Крокус Сити Холл, где произошла стрельба в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2024
عضو شوید
انستیتوت پژوهش های راهبردی استرالیا در گزارش تازه‌اش گفته است، که ادعای طالبان مبنی‌بر مبارزه آنان با داعش و قطع پیوند شان با شبکه القاعده بی پایه و "پوچ" است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، این انستیتوت گفته است که بمب‌گذاری انتحاری در کندهار، مرکز اصلی طالبان و یورش در پیرامون مسکو قدرت و توانایی داعش را به نمایش گذاشت و ادعای نابودسازی گروه داعش شاخه خراسان از سوی طالبان را بی پایه ثابت ساخته است.
گروه طالبان بارها ادعا کرده‌اند، که آنان پناهگاه‌های داعش شاخه خراسان را در افغانستان مورد هدف قرار داده و این گروه را در کشور نابود ساخته‌اند.
Автомобили скорой помощи у концертного зала Крокус Сити Холл, где произошла стрельба - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2024
امریکا به دنبال سودجویی از یورش تروریستی مسکو با اشاره به ردپای افغانستان در این رویداد
اما انستیتوت پژوهش های راهبردی استرالیا افزوده است، که گروه داعش نه تنها توانایی عملیاتی خود را در افغانستان به دست آورده‌ است؛ بلکه می‌تواند بر اهداف بین‌المللی نیز یورش برد.
پس از یورش داعش در تالار کنسرت موسیقی در پیرامون مسکو، مقام‌های ایالات متحده گروه داعش شاخه خراسان را مسئول آن دانستند؛ اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست روز پیش دولتی در مسکو، بی‌آنکه از داعش خراسان نامی ببرد، تایید کرد که در پشت این یورش، دست "اسلام‌ گرایان تندرو" است.
پیش از این یورش، داعش خراسان بر کابل بانک جدید در ولایت کندهار نیز یورش انتحاری انجام داد و در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.
رسانه‌های در پیوند به استخبارات طالبان پس از این یورش، گزارشی‌های نشر کردند که گویا فردی که عامل یورش بر کابل بانک جدید در کندهار است، از ایالت بلوچستان پاکستان وارد این ولایت شده است و هم‌‌چنین ادعا کرده‌اند که او و هم‌دستانش شهروندان تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی هستند.
در همین حال و پس از یورش در مسکو، مایکل مک‌ کال، رییس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه سی‌بی‌اس گفت، که "تاریخ در حال تکرارشدن" است و باید پیش از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، توانایی داعش شاخه خراسان بررسی می‌شد.
این در حالی است که انستیتوت پژوهش های راهبردی استرالیا نیز گفته است که "عقب‌نشینی" نظامی ایالات متحده و متحدانش از افغانستان، پرسش‌های جدی را درباره ای مبارزه با "تروریزم و مهار آن" در جهان ایجاد کرده است.
یادآوری می کنیم، که یورش تروریستی به سالن کنسرت Crocus City Hall/کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو در شامگاه 22 مارچ رخ داد. چند نفر به درون ساختمان هجوم بردند و با ماشیندار به مردم تیراندازی کردند. آنها همچنین در چندین نقطه آتش سوزی کردند که در نتیجه سقف فرو ریخت و سالن کاملاً سوخت.
شامگاه چهارشنبه، وزارت حالت اضطراری فهرست جدیدی از قربانیان را منتشر کرد که شامل 143 نام بود. برپایه آخرین آمار، 182 نفر زخمی شدند.
پرونده جنایی زیر عنوان "یورش تروریستی" تشکیل شد.
دست اندرکاران در آغاز صبح روز 23 مارچ در منطقه بریانسک دستگیر شدند. معلوم شد که آنها شهروند تاجیکستان هستند. با موتری به سوی مرز می رفتند. دادگاه باسمانی مسکو آنها را تا 22 می زیر بازداشت قرار داد. در مجموع 11 نفر در این پرونده بازداشت شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала