پاکستان: عملیات ما در افغانستان در برابر پناهگاه های تروریستان بود

© Ministry of Foreign Affairs of Pakistanپیشنهاد پاکستان به گروه طالبان افغانستان برای مبارزه در برابر تروریزم + ویدیو
پیشنهاد پاکستان به گروه طالبان افغانستان برای مبارزه در برابر تروریزم + ویدیو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2024
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت، که عملیات این کشور در افغانستان در برابر شهروندان این کشور نه، بلکه در برابر پناهگاه های تروریستان بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ممتاز بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه ‌پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره ای عملیات پسین پاکستان در درون افغانستان تاکید کرد، که این عملیات در برابر دولت، نهادها و یا مردم افغانستان انجام نشده است، بلکه در برابر پناهگاه‌ها تروریستان بوده است.
ممتاز بلوچ اظهار داشت: "پاکستان در موارد بیشمار شواهد و اطلاعات ملموس را درباره ای وجود پناهگاه‌های تروریستی در داخل افغانستان با مقام های طالبان افغانستان به اشتراک گذاشته است. این یک واقعیت است که تروریستان به‌ویژه "تحریک طالبان پاکستان" در افغانستان پایگاه‌های خود را دارند".
FILE - A Pakistani paramilitary soldier, right, and a Taliban fighter stand guard on their respective sides at a border crossing point between Pakistan and Afghanistan, in Torkham, in the Khyber district of Pakistan, Aug. 21, 2021 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
تنش موجود میان طالبان و ارتش پاکستان، ادامه ای از بخش دیگری سناریوی پاکستان است
وی ادامه داد: "این تنها ادعای پاکستان نیست، بلکه نگرندگان بین‌المللی، از آن میان گزارش‌های سازمان ملل نیز آن را تأیید کرده‌اند".
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت، که پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و مشتاق است برای یافتن راه‌حل‌های مشترک برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از هرگونه خرابکاری در روابط دوجانبه بین پاکستان و افغانستان با یکدیگر همکاری کنیم.
Pakistan Army troops patrol along the fence on the Pakistan Afghanistan border at Big Ben hilltop post in Khyber district, Pakistan, Aug. 3, 2021. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2024
چه چیزی در پس پیوندهای تیره بین افغانستان و پاکستان وجود دارد؟
یادآوری می کنیم، که پاکستان در بیش از یک ‌سال گذشته بارها ادعا کرده که طالبان هزاران جنگ‌جوی تحریک طالبان پاکستانی (TTP) را در خاک افغانستان پناه داده‌اند. براساس ادعای پاکستان، تی‌تی‌پی از خاک افغانستان یورش هایش را بر سنگرهای نظامیان پاکستانی طرح‌ریزی و اجرا می‌کند.
دیروز ارتش پاکستان ادعا کرد، که سه اردوگاه تحریک طالبان پاکستانی را در ولایت‌های پکتیا و خوست هدف یورش هوایی قرار داده که در نتیجه آن چندین تن کشته شده‌اند. بر‌بنیاد ادعای ارتش پاکستان، تحریک طالبان پاکستانی از این مرکزها، در برنامه‌ریزی و اجرای یورش های بیشمار در پاکستان از جمله یورش پسین در میر‌علی خیبر‌پختون‌خوا که منجر به کشته ‌شدن دست‌کم هفت سرباز این کشور شد‌، اشتراک داشته‌اند.
یک حساب ایکس مربوط به ارتش پاکستان نیز گفته است که سنگرهای تی‌تی‌پی در مناطقی از خاک افغانستان با سه هواپیمای حامل بیش از 12 بمب هدایت‌شونده لیزری دقیق، هدف قرار داده شده است.
همزمان منابع محلی از کنر، از یورش های راکتی و هوایی پاکستان بر مناطقی در این ولایت خبر داده‌اند. به گفته منابع محلی، این یورش ها ساعات 1:00 صبح و 3:00 پس ازظهر روز یک‌‌شنبه، 28 حوت، بر ساحه چوگام ولسوالی شلتن و برخی از ساحات در ولسوالی سرکانوی کنر انجام شده، اما از تلفات آن جزییات ارایه نکرده‌اند.
گروه طالبان در واکنش به یورش های پاکستان بر ساحاتی در ولایت‌های پکتیکا و خوست، آن را تجاوز بر خاک افغانستان خوانده‌اند. این گروه با نشر بیانیه‌ای گفته است، که در پی یورش های پاکستان بر ولسوالی برمل پکتیکا، شش تن به ‌شمول سه زن و سه کودک و در رویداد مشابه در ولسوالی سپیری خوست دو زن جان باخته‌اند و یک خانه ویران شده است. در بیانیه طالبان آمده است، که یورش های پاکستان تجاوز بر خاک افغانستان است. این گروه یورش های پاکستان را اقدامی بی‌باکانه و سنجیده‌نشده "چند جنرال" پاکستان دانسته است. طالبان همچنان سفیر پاکستان در کابل را فراخوانده و اعتراض خود را از سوی او با وزارت خارجه این کشور در میان گذاشته‌اند.
همزمان با طالبان، تحریک طالبان پاکستانی (TTP) نیز در اعلامیه‌ای حملات هوایی پاکستان بر افغانستان را محکوم کرده است. براساس ادعای این گروه، ارتش پاکستان آواره‌گان وزیرستانی را هدف قرار داده‌ است.
وزارت خارجه پاکستان نیز گفته که کشورش "عملیات ضد تروریستی" مبتنی بر اطلاعات را در مناطق مرزی در داخل خاک افغانستان انجام داده است. براساس بیانیه‌ خبری وزارت خارجه پاکستان، هدف این عملیات جنگ‌جویان وابسته به گروه حافظ‌گل بهادر بود که با تی‌تی‌پی مسئول یورش های بیشمار در داخل پاکستان است.
یورش های هوایی و راکتی پاکستان بر خاک افغانستان، با واکنش‌های زیادی در داخل افغانستان نیز روبرو شده است. در یکی از این واکنش‌ها، وزیر دفاع طالبان یونیفورم ارتش پیشین افغانستان را بر تن کرد‌. از سوی دیگر، حساب ایکس مربوط وزارت دفاع این گروه نوشته است، که جنگ‌جویان این گروه در پاسخ به "تجاوز" پاکستان، مرکزهای نظامی این کشور را در امتداد خط دیورند با جنگ افزارهای سنگین هدف قرار داده‌اند.
همچنان منابع محلی طالبان امروز سه شنبه هم از درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی خبر دادند.
منابع طالبان گفته اند، که درگیری میان جنگجویان طالب و مرزبانان پاکستانی در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا بار دیگر از سر گرفته شده است.
منابع می‌افزایند، که درگیری مرزی دیشب با پادرمیانی بزرگان محل متوقف شده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала