نظامیان ارشد پیشین امریکا: در سال 2021 بیرون شدن از افغانستان خیلی دیر آغاز شد

© AP Photo / Alex BrandonГлава Комитета начальников штабов вооруженных сил США генерал Марк Милли
Глава Комитета начальников штабов вооруженных сил США генерал Марк Милли  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2024
عضو شوید
نظامیان پیشین امریکا گفتند، که وزارت امور خارجه ایالات متحده تصمیم بیرون شدن را خیلی دیر اتخاذ کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در نشست شنود کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا، جنرال مارک میلی، رئیس وقت کمیتهرئیسان ستاد کل نیروهای مسلح امریکا و جنرال کنت مک کنزی از نیروهای مسلح رئیس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا گفتند، که تصمیم بیرون شدن از افغانستان در سال 2021 از سوی وزارت امور خارجه امریکا دیر گرفته شد.
میلی گفت: "به نظر من، این تصمیم خیلی دیر گرفته شد".
Государственный секретарь США Энтони Блинкен  на саммите АТЭС в Таиланде  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2024
فراخواندن بلینکن به نشست شنود درباره ای بیرون شدن امریکا از افغانستان از سوی کنگرس این کشور
به گفته وی، پنتاگون سفارش کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، تخلیه همزمان با بیرون شدن نیروها را که از ماه می 2021 آغاز شد، آغاز کند. مایلی تاکید کرد، که در نهایت این تصمیم تنها در 14 اگوست گرفته شد، که از نظر او "اشتباهی اساسی" از سوی وزارت امور خارجه بود.
مک کنزی که بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان زیر فرماندهی او انجام شد، تاکید کرد، که "رویدادهای میانه تا پایان ماه اگوست 2021 نتیجه مستقیم تاخیر چند ماهه در آغاز" تخلیه شهروندان امریکایی و متحدان آنها از افغانستان است.
به گفته وی، تخلیه تنها "در آخرین مرحله، زمانی که کشور زیر کنترل" جنبش تندرو طالبان (ممنوع در فدراسیون روسیه) بود، آغاز شد.
دولت پیشین ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و طالبان در 29 فیبروری 2020 توافق نامه صلح را در دوحه امضا کردند. بر اساس این توافق، ایالات متحده و متحدان ائتلافش متعهد شدند که تمام نیروهای خود را ظرف 14 ماه از افغانستان بیرون کنند. طالبان نیز به نوبه خود تضمین کردند که از خاک افغانستان برای اقداماتی که امنیت امریکایی ها و متحدان آنها را تهدید می کند استفاده نخواهند کرد.
بایدن در 14 اپریل 2021 اعلام کرد، که تصمیم گرفته است به عملیات در افغانستان پایان دهد، که طولانی ترین عملیات نظامی بیرون از کشور در تاریخ امریکا شد. ایالات متحده این جنگ را در اکتوبر 2001 آغاز کرد. در اوج عملیات در سال 2010-2013، شمار نیروهای غربی در افغانستان از 150 هزار نفر فراتر رفت. بیرون شدن نیروهای امریکایی از ماه می 2021 آغاز شد. واحدهای اصلی جنگی ایالات متحده و ناتو در سال 2014 بیرون شدند. پس از اعلام آمادگی ایالات متحده امریکا برای بیرون شدن نیروهایش، طالبان عملیات گسترده ای را برای کنترل افغانستان آغاز کردند. در 15 اگوست 2021، رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی به بیرون از کشور گریخت و طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند. تا اوایل سپتمبر 2021، پرسنل نظامی ایالات متحده به طور کامل افغانستان را ترک کردند.
===========
با تصمیم دادگاه عالی فدراسیون روسیه در 14 فیبروری 2003، جنبش طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. فعالیت او در روسیه ممنوع است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала