بلینکن: کردار گروه طالبان ناسازگار با خواست مردم افغانستان است

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Государственный секретарь США Энтони Блинкен на саммите АТЭС в Таиланде
Государственный секретарь США Энтони Блинкен  на саммите АТЭС в Таиланде  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2024
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا گفته است، که فرمان‌های گروه طالبان، آزادی‌های اساسی بانوان و حقوق بشر را به اساسی‌ترین شکل و به گونه سیستماتیک نقض می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سخنرانی در نشست "توانمندسازی اقتصادی بانوان افغانستان" با اظهار این‌که -گروه طالبان به جلوگیری از دسترسی بانوان و دختران افغانستان از آموزش ادامه می‌دهند- گفته است گروه طالبان "بر خلاف خواست مردم افغانستان عمل می‌کنند".
به گفته او زنان و دختران از دسترسی‌ به مکتب‌های متوسطه و دانشگاه‌ها محروم هستند و طالبان از مشارکت آن‌ها در تمام بخش‌های اقتصادی افغانستان جلوگیری می‌کند.
فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2024
معنوی: به چیرگی گروه ظالم طالبان باید پایان داد
با این حال، وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرده است، که زنان و دختران در افغانستان مصمم به تحصیل و کمک به آینده جامعه خود هستند.
آقای بلینکن در ادامه خاطرنشان ساخت، که طالبان رفت‌و‌آمد دختران و زنان در بیرون از خانه را محدود کرده‌اند و کسانی‌ را هم که صدای خود را بلند می‌کنند نیز مورد "آزار و اذیت" قرار می‌دهند.
به باور او، فرمان‌های طالبان، آزادی‌های اساسی زنان و حقوق بشر را به اساسی‌ترین شکل و به گونه سیستماتیک نقض می‌کند.
وزیر خارجه ایالات متحده در نشست "توانمندسازی اقتصادی زنان افغانستان" گفت که محدودیت‌های طالبان ظرفیت این کشور را صدمه زده است.
در همین حال، او هشدار داده است: "اگر به زنان و دختران اجازه داده نشود به تمام توان خود دست یابند، این ضرر برای افغانستان است این چیزی است که همه ما می دانیم".
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در این نشست تاکید کرد: "زنان و دختران مصمم به تحصیل هستند، آن‌ها مصمم هستند که مسیر خود را ترسیم کنند، آنها مصمم هستند که در آینده جوامع خود با وجود موانع فوق العاده ای که با آن روبرو هستند، مشارکت کنند".
انتونی بلینکن اضافه کرد، که با وجود مشکلات و چالش‌های موجود که زنان و دختران با آن روبه‌رو هستند، اما آنان هم‌چنان مصمم به ادامه آموزش و ترسیم آینده‌‌‌شان هستند.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала