تهدید دولت مصر مبنی بر تعلیق پیمان کمپ دیوید با اسرائیل؛ آیا فاجعه انسانی هولناک‌تری تکرار خواهد شد؟

مصر
مصر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2024
عضو شوید
مصر تهدید کرده است که در صورت اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر رفح در نوار غزه، توافقنامه کمپ دیوید با اسرائیل را تعلیق خواهد کرد.آیا مصر با تعلیق پیمان کمپ دیوید موافقت خواهد کرد؟
محمد نعیم غیور تحلیل گر سیاسی و امنیتی افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید: تهدید دولت مصر مبنی بر تعلیق پیمان کمپ دیوید با اسرائیل یکی از مسائل بسیار جدی است که در جنگ حدود پنج ماهه اسرائیل علیه غزه و فلسطین مطرح شده.
"البته هشدار دولت مصر برای اسرائیل در مورد تعلیق پیمان صلح کمپ دیوید گپ ساده نیست. مصر موثر ترین، وسیعترین و پر نفوس ترین کشور عربی اسلامی در منطقه است که با وجود دوستی نزدیک به حامی مهم اسرائیل یعنی ایالات متحده آمریکا، تقابل آن در هر سطحی با اسرائیل به ضرر اسرائیل تمام می‌شود و این موجب می‌شود که سایر کشور های اسلامی نیز علیه اسرائیل موضع گیری جدی تر بکنند."
کارشناس گفت، طرح بینیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد توسعه جنگ به شهر رفح در جنوبی ترین منطقه غزه و فلسطین به این دلیل که هم اکنون بیش از یک ملیون انسان شامل مردم بومی رفح و مهاجران شهر غزه در آن به سر میبرند و طبعا تلفات سنگین غزه که گفته می‌شود تا اکنون 28 هزار غیر نظامی که بخش بیشتر آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، در جنگ کشته شده اند.‌ در رفح که ساحه کوچکتر است و مهاجران غزه در شرایط بسیار سخت و دشوار فضای باز و زیر خیمه ها به سر میبرند بمراتب سنگین تر خواهد بود و فاجعه انسانی هولناک تر را تکرار خواهد کرد.
"از قرار معلوم اتحادیه اروپا، آلمان، قطر، امارات متحده عربی، عراق و مخصوصا مصر به عنوان مهم‌ترین کشور مخالفت خود را به توسعه جنگ در رفح اعلان کرده اند. بیشتر کشور های جهان و مخصوصا کشور های اسلامی خواهان توقف جنگ و آتش بس از طریق مذاکره میباشند. "
آقای غیور در ادامه گفت: در اوایل جنگ اسرائیل در غزه بیشتر تحلیل گران از جمله شخص خودم پیش بینی کردیم که جنگ راه معقول نیست. اما متاسفانه حمله حماس به مواضع زیر سلطه اسرائیل موجب این جنگ مخوف و فاجعه بار بشری در غزه گردید. امیدوارم که بیشتر از این جنگ ادامه نیابد و راه حل صلح آمیز جستجو شود و ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل و سایر طرف های موثر از شدت جنگ و وخامت بیشتر اوضاع خصوصا توسعه جنگ به شهر رفح جلوگیری کنند و برای منازعه خونین فلسطین و اسرائیل راه حل صلح آمیز جستجو نمایند.
آیا مصر با تعلیق پیمان کمپ دیوید موافقت خواهد کرد؟
احمد سعیدی کارشناس سیاسی افغان در خصوص تهدید مصر به اسرائیل مبی بر تعلیق پیمان کمپ دیوید به اسپوتنیک گفت: اگر اسرائیل این عملیات را متوقف نکند، و مصر بخواهد آنچه را که اعلام کرده عملی کند، محدود به این دو کشور نخواهد ماندو افزود:
"کشور های دیگری ، به عنوان مثال اردن که بعد از مسأله کمپ دیوید اسرائیل را به رسمیت شناخته بودند اکنون ممکن است موضوع به رسمیت شناختن اسرائیل را دوباره به تعویق بیندازند.به باور من مصر این کار را به زودی عملی نخواهد کرد."
پیمان کمپ دیوید پس از چندین روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های مقام ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا است نهایی شد و در تاریخ 17 سپتامبر 1978 با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید. پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و اسرائیل انجامید. براساس این پیمان قاهره شبه جزیره سینا را که در سال 1967 توسط تل آویو اشغال شده بود، دریافت کرد و روابط دیپلماتیک بین کشورها برقرار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала