سایه تروریسم و آشفتگی اقتصادی بر انتخابات پاکستان

© Sputnik / Aleksandr Kondratuk /  مراجعه به بانک تصاویر Военнослужащие вооруженных сил Пакистана
Военнослужащие вооруженных сил Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2024
عضو شوید
مردم پاکستان در حالی امروز برای انتخاب نمایندگان مجلس های ملی و ایالتی به پای صندوق‌های رای می‌روند که تهدید تروریسم و آشفتگی اقتصادی ثبات داخلی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، تنها یک روز به انتخابات عمومی پاکستان باقی مانده بود که مردم این کشور دیروز شاهد یک روز خونین بودند. وقوع دو انفجار تروریستی در شهرهای قلعه سیف الله و پشین واقع در ایالت بلوچستان جان ۲۴ نفر را گرفت و ده‌ها نفر دیگر نیز در جریان این انفجارها زخمی شدند. و امروز پنجشنبه هم با آغاز انتخابات گواهان از چند انفجار در ایالت بلوچستان این کشور خبر داده است.
بیم تشدید یورش های تروریستی در روز انتخابات پاکستان باعث شده تا دولت این کشور از چند هفته قبل استقرار بیش از ۲۷۰ هزار نفر از نیروهای ارتش در کنار هزاران نفر از نیروهای پولیس، یگان ضدتروریسم و نیروهای مرزبانی را در مناطق مختلف این کشور در دستور کار قرار دهد.
گروه‌های تروریستی از جمله داعش خراسان و شورشیان تجزیه‌طلب بلوچ از چندی قبل، هدف قرار دادن ستادهای انتخاباتی و نامزدهای احزاب در پاکستان را آغاز کرده‌اند. در روزهای گذشته هم چند نامزد انتخاباتی درپی سوء قصد در مناطق مختلف پاکستان جان خود را از دست داده‌اند.
Представители СМИ снимают поврежденный автомобиль на месте взрыва бомбы в Пешаваре, Пакистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2024
افزایش کشته و زخمی شدگان انفجارهای پاکستان نزدیک به 80 نفر
در این وضعیت مردم پاکستان با جمعیت بیش از ۲۴۱ میلیون نفر به عنوان پنجمین کشور پرجمعیت جهان امروز (پنجشنبه ۱۹ دلو) به امید آینده‌ای بهتر به پای صندوق‌های رای می‌روند. در انتخابات امسال پاکستان ۱۲۸ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۷۶۰ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که بیش از ۶۹ میلیون و ۲۶۳ هزار نفر از آنها مرد و بیش از ۵۹ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر نیز زن هستند.
دولت پاکستان اعلام کرده که ۹۲ ناظر بین المللی از کشورهای مختلف قرار است با سفر به پاکستان روند انتخابات آتی این کشور را رصد کنند.
رییس کمیسیون انتخابات پاکستان امروز اعلام کرد: این کمیسیون مقدمات برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در تمام مناطق پاکستان را به طور همزمان مهیا کرده است.
همچنین انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان در پی حملات تروریستی دیروز به ستادهای انتخاباتی، خطاب به مردم کشورش تاکید کرد: قدرت رای دهندگان قادر به تغییر سرنوشت یک ملت است، بنابراین مردم پاکستان بدون ھیچ واھمه‌ای‌ از تهدیدهای تروریستی روز پنجشنبه به پایگاه‌های اخذ رای مراجعه کرده و از حق رای برای انتخاب نامزدهای منتخب خود استفاده کنند.
بر اساس قانون اساسی پاکستان، حزبی که اکثریت (دوسوم) کرسی‌های مجلس ملی را کسب کند، مجاز به تشکیل دولت خواهد بود.
حزبی که دارای بیشترین کرسی در مجلس ملی بوده ولی با این حال شرایط لازم برای تشکیل دولت را نداشته باشد، باید با برخی دیگر از احزاب دارای کرسی در مجلس ائتلاف کند و حزب دوم از لحاظ تعداد کرسی‌های‌ مجلس به عنوان جناح مخالف (اپوزیسیون) در مجلس شناخته می‌شود. حزبی که دارای بیشترین کرسی در مجلس ملی شد، نخست وزیر جدید (رییس کابینه) را از بین خود و با آرای نمایندگان مجلس انتخاب می‌کند.
وزارت امور خارجه پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2024
پاکستان: برای اطمینان از امنیت کامل انتخابات، مرزهای مشترک با افغانستان و ایران مسدود می‌شوند
انتخاب رییس جمهور جدید پاکستان پس از تشکیل دولت منتخب
دوره پنج ساله ریاست عارف علوی رییس جمهور فعلی پاکستان در سپتامبر (شهریور و مهر) امسال به پایان رسیده ولی به دلیل پایان یافتن دوره پنج ساله پارلمان قبلی، وی موظف به ادامه مسوولیت خود تا انتخاب پارلمان جدید شد. در فرآیند انتخاب رییس جمهور جدید نیز، تمام احزاب دارای نماینده در مجلس ملی از جمله حزب حاکم و جناح اصلی مخالف نامزدھای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و نامزد مورد نظر با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و مجلس سنای پاکستان به عنوان رییس جمهور جدید این کشور انتخاب می‌شود.
تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی پاکستان که از ماه گذشته آغاز شد ساعت ۲۴ شب گذشته با برگزاری آخرین گردھمایی ھای انتخاباتی احزاب مختلف سیاسی و مذهبی پاکستان از جمله اجتماعات سیاسی حزب مسلم لیگ شاخه نواز، ھواداران حزب مردم، جماعت اسلامی، جمعیت علمای اسلام، جنبش متحده قومی به پایان رسید.
در این میان حزب عمران‌ خان که با عنوان "جنبش عدالت" به دلیل موانع قانونی و طیف گسترده‌ای از پرونده‌های قضایی علیه رهبرانش قادر به برگزاری آزادانه اجتماعات سیاسی نبود، تنها به برگزاری همایش‌های مجازی اکتفا کرد. حزب عمران‌خان، دولت سرپرست و نهادهای امنیتی را به سرکوب هواداران، بازداشت غیرقانونی نامزدھای انتخاباتی و کارشکنی در تسهیل عادلانه فضای رقابت در مقایسه با دیگر احزاب سیاسی متهم کرده است.
در همین خصوص کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل نسبت به خشونت‌ها علیه نامزدهای انتخاباتی در پاکستان، بازداشت چهره‌های سیاسی از جمله بازداشت فعالان سیاسی حزب عمران‌ خان ابراز نگرانی کرده و از دولت پاکستان خواستند تا اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات ایمن، شفاف و عادلانه را فراهم کند. این نهادهای بین المللی همچنین نسبت به هرگونه اعمال محدودیت دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در روز برگزاری انتخابات نیز هشدار دادند.
در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان دیروز در واکنش به موضع‌گیری کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درخصوص لزوم حفظ آزادی‌های اساسی و جلوگیری از هرگونه اعمال خشونت علیه احزاب در انتخابات آتی آن کشور، اعلام کرد که اسلام‌آباد به طور کامل متعهد به تقویت یک فرآیند دموکراتیک و حمایت از حقوق بشر است.
رئیسان و نامزدان انتخاباتی احزاب سیاسی پاکستان با اطمینان از کسب موفقیت در کسب کرسی‌های حداکثری در مجالس ملی و ایالتی این کشور به منظور تشکیل دولت آینده، از ھواداران خود خواستند تا از رای دادن به نامزدھای انتخاباتی این احزاب دریغ نکنند.
امروز (پنجشنبه) انتخابات عمومی پاکستان برای تعیین سرنوشت ۲۶۶ کرسی مجلس ملی و کرسی‌های مجالس ایالتی پنجاب، خیبرپختونخوا، سند و بلوچستان برگزار می‌شود، رای گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت ۱۷ عصر امروز ادامه خواھد یافت.
تشدید خشونت‌ها در پاکستان بر اجرای دقیق و در فضای امن انتخابات سایه سنگینی افکنده است به طوری که تدابیر شدید امنیتی در پاکستان با توجه به حملات تروریستی پیاپی شبه نظامیان تحریک طالبان، داعش خوراسان و شورشیان تجزیه‌طلب بلوچ برای اختلال در روند برگزاری انتخابات در این روز، نگرانی‌هایی را برای مسئولان دولتی و امنیتی این کشور ایجاد کرده است.
انتخابات پاکستان در بحبوحه یک بحران اقتصادی ادامه‌دار با تورم تقریباً ۳۰ درصدی و کاهش ارزش پول ملی برگزار می‌شود. در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است.
پاکستان در جولای سال گذشته با صندوق بین‌المللی پول قرارداد کمک مالی ۹ ماهه به ارزش سه میلیارد دالری امضا کرد که قرار است تقریباً همزمان با سوگند دولت جدید منقضی شود.
منابع خبری محلی می‌گویند:‌ افزایش حملات تروریستی و انفجارھای بمب به ویژه بمب‌گذاری ھای انتحاری شبه نظامیان طالبان در طول یک ماه گذشته ده‌ها نفر را کشته و صدها نفر را نیز زخمی کرده است.
بنابراین گزارش‌ها، ایالت‌های خیبرپختونخوا در شمال غرب و بلوچستان در جنوب غربی پاکستان بیشترین ضربات را در مبارزات انتخاباتی متحمل شدند.
ده‌ها حزب سیاسی و مذھبی پاکستان در این دوره از انتخابات سراسری شرکت کردند، با این حال ناظران سیاسی و رسانه ھای پاکستان رقابت اصلی را بین سه حزب برجسته این کشور شامل حزب مسلم لیگ نواز به رهبری نواز شریف نخست وزیر پیشین، حزب مردم به ریاست بلاول بوتو زرداری و حزب جنبش عدالت به رهبر عمران خان که هم اکنون در زندان بسر می‌برد، می‌دانند.
دیگر احزاب پاکستانی از جمله حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل، جنبش متحده قومی، حزب جماعت اسلامی، حزب ملی عوامی، مجلس وحدت مسلمین و حزب تحریک اسلامی (از احزاب پیشروی شیعیان پاکستان) تا روز گذشته (چهارشنبه) آخرین دور از تبلیغات و نشست‌های انتخاباتی خود را برگزار کردند.
گمانه‌زنی‌های رسانه‌های محلی از کارشناسان پاکستانی و آمار نظر سنجی‌های‌ منتشر شده در این کشور از لحاظ پیشی گرفتن احزاب سیاسی در این دوره از انتخابات با دشواری‌هایی‌ همراه بوده است اما آنچه این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، از پیش بودن محسوس حزب مسلم لیگ نواز از ۲ حزب مردم و تحریک انصاف حکایت دارد.
اقتصاد ضعیف پاکستان، بدهی‌های خارجی، تورم، معضل تروریسم، روابط نامساعد با همسایگان شرقی و غربی (هند و افغانستان) از عمده‌ترین چالش‌های بزرگ پیش روی دولت منتخبی خواهد بود که پس از انتخابات آتی قدرت را در پاکستان به دست خواهد گرفت.‌
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала