حضور نظامی‌ امریکا در خاور میانه باعث تشویش ملت‌ها و سبب تفرقات گوناگون می‌شود

© Photo / LCpl Andrew P. Roufs, USMCبه جنگ سرد نو خوش آمدید
به جنگ سرد نو خوش آمدید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2024
عضو شوید
سخنگوی پنتاگون، علام کرد که فعلاً امریکا قصد خروج از خاک عراق را ندارد. تعداد قوای نظامی امریکا در عراق در حدود 2.5 هزار نفر است.
به گزارش اسپوتنیک، پاتریک رایدر جنرال قوای هوایی امریکا گفت: "اکنون من از هیچ برنامه ای برای خروج سربازان آگاه نیستم. اما من بر شکست کامل داعش متمرکز هستم".
وی ضمن پاسخ به درخواست خروج نیروهای امریکایی افزود: "از خواسته های دولت عراق به پنتاگون چیزی نمی‌دانم". رایدر یادآور شد که دقیقاً ایالات متحده یک گروه را به دعوت دولت آن کشور به عراق فرستاده است.

سید باقر محسنی، کارشناس مسایل بین‌الملل به اسپوتنیک گفت که امریکا به چند دلیل نمی‌خواهد عراق را ترک کند: "عراق از چند جهت، کشور مهم به شمار می‌رود؛ از یک طرف با توجه به خروج امریکا از افغانستان، کشوری در همسایگی ایران است؛ از سوی دیگر امریکایی‌ها قصد دارند با حضور در عراق، قوای نظامی همسو با ایران که قدرت قابل ملاحظه‌ای دارد را نیز زیر نظر داشته باشد.

از سوی دیگر، پیگیری اهداف امریکا در سوریه و یمن ممکن است از عراق دنبال شود.
مسئله دیگر، ضعف در توانمندی دولت عراق است که از حضور نیروهای امریکا در عرصه سیاسی‌شان استفاده می نمایند.
Американские военные во время посадки на самолет на авиабазе в Киркуке, Ирак - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2024
ناسازگاری سیاسی در عراق بازدارنده ای بیرون شدن نیروهای امریکایی از این کشور است
به‌گفته این کارشناس، با توجه به انفجار‌های تروریستی در ایران، چنین به نظر می‌رسد که ایران به دنبال خارج نمودن کامل امریکا از منطقه باشد: "امریکایی‌ها با بهانه مبارزه با داعش، باعث بی‌ثباتی سیاسی در منطقه شده است و این بی‌ثباتی ممکن است به گسترش تروریزم نیز بیانجامد."
آقای محسنی همچنین گفت: "وضعیت عراق با افغانستان تفاوت‌های زیادی دارد. از لحاظ پروتکل‌های بین دو کشور و همچنین استقلال عمل دولت عراق از امریکا.
دولت عراق موضع شفافی نسبت به حضور نیروهای امریکایی ندارد. با توجه به فشارهای سیاسی، گاهی خواستار خروج امریکایی می‌شوند، در حالیکه در محافل خصوصی چنین مسئله‌ای را دنبال نمی‌کنند".
عبدالله یاسر، مستشر سفارت افغانستان در روسیه به خبرنگار اسپوتنیک‌ گفت: "در اصل این سوالات است که جواب‌اش برمی‌گردد به تصمیم گیرنده که چرا باید بماند وچرا نه. اما در کل بودن همچو قدرت‌ها در منطقه و حضور نظامی‌شان باعث تشویش برای ملت‌ها و سبب تفرقات گوناگون می‌شود".
وی افزود: "پس قسم‌که بعد از خروج امریکا و ناتو از افغانستان به یک کشور امن مبدل شد، اگر آنها خود را مدافعین حقوق انسانی میدانند، پس نباید ترک یک منطقه را تکرار فرار و شرم بدانند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала