ناسازگاری سیاسی در عراق بازدارنده ای بیرون شدن نیروهای امریکایی از این کشور است

© Photo / Public domain / DVIDS / SSgt Eunique StevensАмериканские военные во время посадки на самолет на авиабазе в Киркуке, Ирак
Американские военные во время посадки на самолет на авиабазе в Киркуке, Ирак - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2024
عضو شوید
یک کارشناس علوم سیاسی گفت، که نیروهای امریکایی به این زودی عراق را، نه تنها به دلیل سود راهبردی واشنگتن در منطقه، بلکه به دلیل ناسازگاری شدید میان سیاستمداران عراقی ترک نخواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، مهدی عفیفی کارشناس علوم سیاسی در مسائل امریکا به اسپوتنیک گفت: "در درون عراق نیروهای مخالفی وجود دارند که از بیرون شدن نیروهای امریکایی جلوگیری می‌کنند و احزاب سیاسی با یکدیگر ناسازگارند".
او گفت: "ما نباید فراموش کنیم که پیش از این خود دولت عراق از آنها خواسته بود که بمانند. تقاضای بیرون شدن نیروهای امریکایی از سوی گروه های عراقی وفادار به ایران است که به اعتقاد واشنگتن، مصمم به کنترل روند امور در کشور هستند. اما این بدون توافق کامل بین نیروهای مختلف سیاسی اتفاق نخواهد افتاد".
Многомесячные военные учения Project Convergence 22 в США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.11.2023
پایگاه های امریکا در عراق و سوریه بار دیگر مورد هدف قرار گرفتند
وی افزود: "مطمئن هستم که ایالات متحده در آینده نزدیک نیروهای خود را از عراق بیرون نخواهد کرد زیرا واشنگتن حضور آنها در کشورهای منطقه را با توجه به ادامه جنگ در نوار غزه یک ضرورت می داند".
این کارشناس یادآوری کرد: "ایالات متحده مصمم است به بکارگیری از خاک عراق به عنوان سکوی پرشی برای بمباران هدف ها در سوریه و فلسطین در پشتیبانی از اسرائیل ادامه دهد و جنگ غزه تنها به این واقعیت کمک کرد که امریکایی ها در قصد خود برای ماندن در این منطقه و ضربه زدن به مقاومت گروه های وابسته به محور مصمم تر شوند".
به گفته عفیفی، همچنین بین حضور نظامی امریکا در عراق و تشکیل ائتلاف واشنگتن در چارچوب عملیات نگهبان سعادت که در برابر حامیان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) در دریای سرخ اعلام شده، ارتباط راهبردی وجود دارد.
وی تاکید کرد: آنها متوجه تغییرات در منطقه می شوند، لزوم حضور خود را در آنجا درک می کنند، اما آنچه در دریای سرخ اتفاق می افتد بخشی از برنامه امریکا برای ماندن در کشورهای عربی است. به همین دلیل، ایالات متحده تنها در صورتی حملات خود را در عراق تشدید خواهد کرد که حملات به پایگاه های نظامی خود در آنجا ادامه یابد، زیرا واشنگتن قول داده است از منافع خود و شرکای خود در منطقه محافظت کند.
یادآوری می کنیم، که یورش نیروهای امریکایی بر عراق یک عملیات نظامی بود، که در ۲۰ مارچ ۲۰۰۳ با یورش یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به عراق آغاز شد. نیروهای اصلی حمله‌کننده به عراق شامل ارتش‌های ایالات متحده امریکا، پادشاهی متحد بریتانیا و لهستان بودند ولی ۲۹ کشور دیگر از جمله جاپان، کوریای جنوبی، ایتالیا، اسپانیا و… با فرستادن بخشی از نیروهای نظامی و لجستیکی خود به همراهی با نیروهای ائتلاف، در اشغال عراق نقش داشتند. همچنین برخی شرکت‌های پیمانکار تأمین نیروی نظامی و امنیتی، با فرستادن ده‌ها هزار نفر از نیروهای خود که دارای تابعیت کشورهای مختلف بودند، مسئولیت تأمین امنیت بخش‌های وسیعی از مراکز مهم تجاری عراق از جمله چاه‌ها و مراکز پالایش نفت را بر عهده داشتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала