وزارت خارجه چین به امریکا: از مداخله در انتخابات تایوان دست بردار

© AP Photo / Chiang Ying-yingЦеремонии поднятия флага на площади Свободы Мемориального зала Чан Кайши в Тайбэе, Тайвань
Церемонии поднятия флага на площади Свободы Мемориального зала Чан Кайши в Тайбэе, Тайвань - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2024
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین از ایالات متحده امریکا خواست همه ای تماس های رسمی با تایوان را متوقف کند.
به گزارش اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: چین از ایالات متحده می‌خواهد که هرگونه تماس رسمی با تایوان و همچنین مداخله به هر نحوی در انتخابات جزیره را متوقف کند.
در آغاز روز چهارشنبه، وزارت خارجه تایوان گفت: یو دالی، نماینده تایوان در امریکا، چند روز پیش از برگزاری انتخابات در جزیره با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان امریکا دیدار کرد. در همان زمان، به گفته این وزارت، جانسون گفت، که ایالات متحده از مردم تایوان حمایت می کند و "می خواهد به دفاع از تایوان و جلوگیری از تحریکات نظامی حزب کمونیست چین کمک کند".
 اوکیناوا به بره قربانی مبدل نخواهد گشت! - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2023
جاپان از امریکا و تایوان خواست تا برای جنگ آماده باشند
مائو نینگ در توضیح این دیدار گفت: "چین همیشه به شدت با هرگونه تبادل رسمی بین ایالات متحده و تایوان مخالفت کرده است". وی همچنین خاطرنشان کرد که "اعضای مربوطه کنگره امریکا" باید به درستی از اصل "چین واحد" و مفاد سه بیانیه مشترک چین و امریکا پیروی کنند.
دیپلمات گفت: "آنها باید با دقت در پیوند با موضوع تایوان اقدامات لازم را انجام دهند، مبادلات رسمی با تایوان را متوقف کنند، از ارسال سیگنال های دروغین به نیروهای تجزیه طلب در تایوان خودداری کنند و از مداخله به هر شکلی در انتخابات در منطقه تایوان خودداری کنند".
او همچنین خاطرنشان کرد، که تلاش‌های حزب دموکرات پیشرو برای رسیدن به استقلال با کمک ایالات متحده موفقیت آمیز نخواهد بود.
یاداوری می کنیم، که انتخابات رئیس دولت و انتخابات تایوان برای قانونگذاری یوان - پارلمان این جزیره - در تاریخ 13 جنوری برگزار می شود. سه گروه از سه حزب سیاسی در رقابت برای تصدی پست های رئیس و معاون اداره تایوان شرکت می کنند: حزب مردم تایوان، حزب پیشرو دموکراتیک و حزب کومینتانگ. رئیس دولت با رای عمومی انتخاب می شود و برنده نامزدی است که بیشترین آرا را در سراسر جزیره کسب کند. لای چینگد نامزد حزب پیشرو و ضد دموکراتیک (DPP) تایوان، نسبت به رقبای خود از مزیت کمی برخوردار است. اگر او در انتخابات پیروز شود ، احتمال تشدید بیشتر تنش بین پکن و تایپه وجود دارد.
اوضاع پیرامون تایوان پس از بازدید نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان مجلس ایالات متحده به این جزیره در آغاز سال 2022 افزایش یافت. چین که این جزیره را یکی از ولایت های خود می داند، با مشاهده پشتیبانی امریکا از جدایی طلبی تایوانی، سفر پلوسی را محکوم کرد و مانورهای نظامی گسترده ای برگزار کرد. روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و ولایت جزیره ای آن در سال 1949 پس از اینکه نیروهای کومینتانگ به رهبری چیانگ کای شک شکست خورده در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین به تایوان رفتند، قطع شد. تماس های تجاری و غیررسمی بین جزیره و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفت. از اوایل دهه 1990، طرفین شروع به تماس از طریق سازمان های غیردولتی - انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد تبادل کراس استریت تایپه کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала