سهیل شاهین به اسپوتنیک: در دو سال گذشته افغانستان به فهرست کشور های "تولید کننده تیل" افزوده شده است

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2023
عضو شوید
رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک گفتگوی ویژه با اسپوتنیک در خصوص تغییرات در ساختار اقتصادی افغانستان، چگونگی وضعیت اقتصادی - سیاسی در حاکمیت طالبان، روابط تجاری - اقتصادی با دیگر کشورها، پروژه های زیربنایی افغانستان و دلایل عدم سرمایه گذاری برخی کشورها از جمله چین در پروژه های اقتصادی افغانستان صحبت کرد.
سهیل شاهین،رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه دریک گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک گفت که طی دو سال گذشته افغانستان به یکی از کشورهای تولید کننده تیل تبدیل شده است. وی همچنین دلیل عدم عجله چین برای توسعه معادن مس کشور از جمله معدن مس عینک و پیشرفت اجرای پروژه های زیربنایی منطقه ای مانند راه آهن ترانس افغانستان، پروژه آبیاری قوش تپه و همکاری با روسیه را مورد بحث قرار داد.
اسپوتنیک: آقای شاهین، شما وضعیت اقتصادی افغانستان در حاکمیت طالبان را چگونه ارزیابی میکنید و در دوسال حاکمیت طالبان، حکومت چی دست آورد های دارد؟
شاهین: بعد از دو سال حاکمیت "امارت اسلامی" تغیرات و دستاورد های زیادی دارد. مثلاْ صادرات ما نسبت به رژیم سابق افزایش یافته که این یک دستاورد مثبت است، اکنون ما خصوصا به چین و دیگر کشورها صادرات زیاد داریم.
برخی از کارخانه ها در طول دو سال گذشته ایجاد شده است و همچنان در معادن افغانستان نیز کارهای زیادی صورت گرفته است و افغانستان به فهرست کشورهای تولید کننده تیل افزوده شده است. در یک روز 800 تن تیل در کشور تولید میشود درحالیکه در زمان جمهوریت هیچ چیزی نبود. و تولیدات تیل درماه های آینده ممکن است زیاد شود.
اسپوتنیک: تولیدات تیل چقدر است، آیا می‌توانید مقدراش را ذکر کنید؟
شاهین: من ذکر کردم که روز 800 تُن تیل تولید می‌شود وما طبق برنامه قصد داریم که مقدار تولید تیل را افزایش دهیم و به میلیون ها تُن برسانیم .
"شما می‌دانید که در گذشته معادن افغانستان به دست جنگسالاران بود، اما اکنون به دست حکومت است و حکومت این معادن را به قراردادی ها میدهد وفرصت های کاری به مردم نیز ایجاد می‌شود".
اسپوتنیک: در باره مس عینک چی گفتنی دارید، چه فکر می‌کنید که چرا تا کنون کارها درآنجا آغاز نشده، در حالی که گفته می‌شد از سال 2008 در این معدن کارها شروع شده ، اما تا کنون چیزی اتفاقی نه افتاده. آیا چینی ها خواستار سرمایه گذاری در این پروژه نیستند ؟
شاهین: یگانه مشکلی این است که در آنجا، یعنی در نزدیکی این معدن آثار تاریخی پیدا شده که شامل بعضی از مجسمه های بودا است. حکومت میخواهد مجسمه ها را از آنجا به جای دیگر انتقال بدهد یا کاری کند که مجسمه های یافت شده در جایی که هستند محفوظ باشند، چون در صورت انتقال احتمال دارد برخی از مجسمه ها تخریب شود و ازبین برود.
این یک مانع کلان برای شروع این پروژه است. کار واقعاْ آهسته پیش می‌رود ما هم می‌خواهیم که مسوولان زودتر تصمیم بگیرند که آثار همانجا حفظ شود و یا به جای دیگرانتقال داده شود چون این یک پروژه واقعاْ مهم است.
اسپوتنیک: شما چه فکر میکنید، آیا آثار یافت شده باید حفظ شود چون مال مردم افغانستان است؟
شاهین: بلی، دقیقا ما فکر میکنیم که اگر به جای دیگر قابل انتقال نیست همانجا باید حفظ شوند و اگر قابل انتقال است، برده شوند بهتر است. چون اینجا معدن است و انجام دو کار "یعنی کار در معدن و حفظ آثار تاریخی" با هم یکجا مشکل است و امکان دارد که آثار ارزشمند از بین برود پس بهتر است که تصمیم حفظ و یا انتقال آنها با دقت گرفته شود.
یاسین ضیا، معاون اول وزارت دفاع ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.11.2023
یاسین ضیا: ما به نقش روسیه در آینده افغانستان خوشبین هستیم/ گروه طالبان حتمن سرنگون می شود
اسپوتنیک: آقای شاهین در مورد مس عینک برخی از کارشناسان می‌گویند که چینی ها بخاطر ترس از نبود امنیت، نمیخواهند سرمایه گذاری بکنند و پروژه را آغاز کنند، نظر شما چیست؟
شاهین: نخیر هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد. شما اگر متوجه شده باشید در دوسال گذشته هیچ واقعه‌ی در لوگر و بخصوص در ساحه مس عینک اتفاق نیافتاده، به این معنی که امنیت دراین ولایت برقرار است.

" من خودم وقتی کابل رفتم از آنجا برگشتم به لوگر و دیدم که امنیت خیلی خوب برقرار است. من با موتر خود آنجا رفتم. در قریه جات گشت و گذار کردم هیچ مشکل امنیتی وجود نداشت اما اگر آنها مشکل دارند به حکومت بگویند، حکومت مشکل شان را رفع میکند.اگر ثبوت دارند یا ندارند، اما من فکر می‌کنم که این ترس آنان است و ترس را باید از خود دور کنند."

اسپوتنیک: درمورد پروژه راه آهن افغان چی گفتنی دارید؛ کار ها چگونه پیش میرود؟
شاهین: سروی صورت گرفته این خط آهن که از اوزبیکستان از طریق افغانستان به پاکستان میرود سروی شده و باید کارهای عملی آن به زودی شروع شود.
اسپوتنیک: دلیل اینکه چرا تا به حال کارش آغاز نشده است چی است؟
شاهین: دلیل ممکن سرمایه گذاری و یا موضوع قرضه بانکی باشد، اما به نظر من مهم نیست که بانک ها قرضه می‌دهند یا نه، این سه کشور (افغانستان، ازبیکستان و پاکستان) باید خودشان سرمایه گذاری کنند، یا دیگر سرمایه گذاران را دعوت کنند چون این پروژه برای همه مهم است جون نه تنها فرصت های کاری را ایجاد میکند، بلکه تجارت و صنعت را در آسیای میانه چندین برابر افزایش می‌دهد
اسپوتنیک: در مورد روابط اقتصادی روسیه و افغانستان چه گفتنی دارید؟ کار ها چقدر و چگونه پیش میرود؟
شاهین: جزيیات ندارم اما تجارت بین افغانستان و روسیه باید افزایش یابد، گرچه اکنون هم روابط اقتصادی و تجاری خوب میان روسیه و افغانستان وجود دارد، اما این همکاری ها باید به سطوح بلندتر برسد. به خصوص پروژه های که در وقت ظاهرشاه و داوودخان در زمان شوری با افغانستان وجود داشت باید ازسر گرفته شوند، مثلاْ بند برق نغلو و درونته و دیگر پروژه های که موجود بود باید توسعه یابند، چرا که به این اساس یک اعتماد بین دو کشور به میان میاید و این ضرورت مردم هم در افغانستان و هم در روسیه وجود دارد. باید روابط تجارتی و دیپلماسی خوب تحکیم گردد.
Кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2023
روسیه شرایط خود را برای به‌رسمیت شناختن طالبان اعلام کرد
اسپوتنیک: آیا برای عملی شدن و یا ازسر گرفته شدن این پروژه ها از سوی حکومت شما گام های برداشته شده است یا خیر ؟
شاهین: بلی، اگر سرمایه گذاران خواسته باشند ما شرایط را برایشان آسان ساخته ایم. آنها مالیه نمیدهند. ده سال و بیست سال و حتی در برخی از پروژه ها میتوانند تا 30 سال مالیه نپردازند. آوردن و انتقال ماشین آلات به افغاستان هم بدون مالیه است.
اسپوتنیک: سهولت ها فقط برای سرمایه گذاران روسیه است یا برای همه؟
شاهین: شرایط برای همه آسان شده است که روس ها هم میتوانند از این شرایط استفاده کنند. مقامات روسیه میتوانند درمورد پروژه های موجود صحبت کنند و میتوانند در یک شرایط بسیار خوب و آسانتر اینجا سرمایه گذاری کنند، در ضمن سرمایه شان اینجا محفوظ است .
اسپوتنیک: دیگر کدام پروژها هستند که شما تکمیل کردید و یا روی شان کار میکنید؟
شاهین: یکی ازاین پروژه ها کانال قوش تپه است که در آن تقریباْ سه میلیون جریب زمین تحت آبیاری قرار میگیرد و زراعتی می‌شود. که روسیه می‌تواند در بخش زراعت سرمایه‌گذاری کند و با شرکت ملی ما تماس بگیرد و هیئت های شان بیاید.
این فرصت بسیار خوب است چون سرمایه گذاران روس تجربه بسیار خوب دارند و اگر اینجا سرمایه گذاری کنند، هم برای وضعیت اقتصادی افغانستان در حاکمیت طالبان، و هم برای آنان خالی از منفعت نخواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала