کارشناس به اسپوتنیک: جنگ فلسطین-اسرائیل مشابه جنگ امریکا در افغانستان و عراق نیست

© AFP 2023 / John MacdougallДым, поднимающийся над зданиями после израильских ударов после возобновления боев между Израилем и боевиками ХАМАС, 2 декабря 2023 года
Дым, поднимающийся над зданиями после израильских ударов после возобновления боев между Израилем и боевиками ХАМАС, 2 декабря 2023 года - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.12.2023
عضو شوید
کارشناسان سیاسی و ژئوپولتیک به اسپوتنیک گفتند، که در بررسی مقایسه ای میان حضور امریکا واسراییل در افغانستان و فلسطین، هیچ وجه تشابه نیست و برپایه ای پارامتر های متفاوت حاکم بر هردو قضیه، نمی توانیم، استنتاجی از آن داشته باشیم، چون هدف امریکا و اسرائیل باهم متفاوت است.
به گزارش اسپوتنیک، سی ان ان روز سه شنبه به نقل از مقام های امریکایی گزارش داد، که مقام های امریکایی امیدوارند که اسرائیل تا جنوری سال آینده به سوی عملیات متمرکزتری حرکت کند که شبیه به تغییر جنگ شدید ایالات متحده در عراق و افغانستان به یک کارزار متمرکز تر در برابر رهبران تروریستی باشد.
کارشناسان مسایل سیاسی درباره ای این گزارش سی ان ان به کنکاش پرداخته و به این پرسش که آیا می توان کارهای اسرائیل در غزه را با عملیات امریکا در افغانستان و عراق مقایسه کرد؟ دیدگاه شان را با خبرنگار اسپوتنیک شریک و در این باره روشنگری کردند.
تامین کنندگان اصلی تسلیحات اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.12.2023
چندرسانه ای
تامین کنندگان عمده تسلیحات به اسرائیل + داده نمایی
نبرد ارتش امریکا با نیروهای القاعده، داعش و دیگرگروهای تروریستی در شامات، فلسطین و جنگ های شهری در عراق عرب، قابل مقایسه با درگیری های فلسطین - اسراییل نیست.
حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی و حقوقی سخنانش را چنین آغاز کرد:

"برای پاسخ به این پرسش باید نخست ماهیت منازعات میان مردمان ساکنِ منطقه درگیری را بررسی و شناسای نمود و سپس با ماهیت منازعات عراق سنجید و دید آیا این منازعات از یک جنس هستند و یا اصولاً از ماهیتی متفاوت برخوردار هستند ؟

هویت اشخاص درگیر در منطقه موسوم به فلسطین - اسراییل تحت سه عنوان قابل تقسیم بندی است:

۱- فلسطینیان با اسراییلی ها

۲-مسلمان با یهودیان (صهیونیست)

۳-اعراب با یهودیان ‌(صهیونیست)

و از سه جنبه یا بعد، هویت اشخاص درگیر و ماهیت رویدادهای خشونت بار، قابلیت بررسی و شناخت را دارد.:

الف-از دیدگاه دینی و سیطره کفار بر اماکن مذهبی. یهودیان، عیسوی ان و مسلمانان تحمل سلطه دیگری بر بیت المقدس یا مسجد الاقصی یا هیکل سلیمان یا مراکز مقدس مسیحیان را ندارند. و از هر گونه درگیری که منجر به درگیری و‌جنگ مذهبی بشود حمایت و استقبال می کنند.

ب-از دیدگاه منازعه قومی ، میان ساکنان فلسطین و سوریه که دارای مشترکات فراوان هستند و در حیطه زبان شناسی، زبان های عربی، عبری، آرامی، سریانی در زمره ی زبان های آسیای-آفریقای می باشند و مردمان فلسطین با هویت عربی و مردم یهودی-اسراییلی با هویت قوم یهود برای حفظ هویت و برتری خود بر پسر عموهای خود ( فرزندان سام ) در حال ستیزه هستند و این ستیزه نخست میان یهودیان و دیگر ساکنان فلسطین بود سپس با ظهور مسیحیت میان بهودیان، هویت عیسوی بر هویت یهودیت غلبه یافت و یهود در اقلیت قرار گرفت با ظهور اسلام‌، هویت عربی-اسلامی ‌به مدت ۱۰۰۰ سال بر هویت یهودی-مسیحی چیره گشت.

پ-از ابتدای قرن هجدهم با ظهور مفهوم دولت -ملت در میان جوامع متمدن، در سرزمین های امپراطوری اسلامی عثمانی، بحران هویتی شکل گرفت و مردم شامات (سوریه و فلسطین ) از این بحران در امان نماند و دچار پدیده استعمار زدگی شدند.

در این میان مردم یهود ( باورمندان به آرمان صهیونیست) بخاطر فهم زودتراز تغییرات مدرنیته و درک درستر از آثار روند مدرنیته توانستند با موج سواری از روند جهانی ملت -دولت سازی به ویژه در انتهای قرن نوزدهم وابتدای قرن بیستم با زیرکی و رندی، جمعیت پراکنده یهود را گردآورده و بر پایه آرمان صهیون، جوامع یهود را توسعه داده و در نهایت توانستند به خلق دولت - ملت یهود دست بزنند! که می توان تقابل هویت عربی با هویت یهودی (صهیونیست)در این عرصه، دسته بندی نمود.

در واقع در میان فرزندان ابراهیم، یهود بهتر از دیگر پسر عموهای خود توانست از تحولات جهان مدرن به نفع خود بهره برداری کند . و دستاوردهای مدرنیته را بکار گیرد و در رقابت اثبات برتری خود و نشان دادن شایستگی خود برای سیادت بر فرزندان ابراهیم و دیگر ابنا بشر از دیگران پیشی بگیرد .

و الزاماً، این برتری جوی و افزون طلبی، جنبه نظامی و قهری ندارد .

باورمندان به آرمان صهیونیست می خواهند در میدان رقابت نرم افزاری برتری و شایستگی و سیادت خود بر دیگران را اثبات و به کرسی نشانند. پس ملاحظه می گردد ماهیت تقابل نیروهای درگیری تنها جنبه نظامی ندارد".

Морские пехотинцы США в военном лагере Шораб в провинции Гильменд, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
20 سال حضور امریکا و ناتو در افغانستان؛ مروری بر جنایات جنگی در افغانستان

"اما نبرد ارتش امریکا با نیروهای القاعده، داعش و دیگرگروهای تروریستی در شامات، فلسطین و جنگ های شهری در عراق عرب ، قابل مقایسه با درگیری های فلسطین - اسراییل نیست.

چون ماهیت و هدف جنگ امریکا با القاعده و داعش موضوع و چیز دیگری است .

اهداف امریکا در جنگ با تروریستان القاعده و داعش عبارتند از :

۱- نابودی و یا کاستن شدید از امکانات و توانایی تهاجمی القاعده و داعش.

۲- متحد سازی و سپردن امنیت به نظام پشتیبان امریکایی در منطقه.

۳- تغییر افکار عمومی برای ممانعت از پیوستن مردم به القاعده یا داعش.

پس مشاهده می گردد هم از نظرموضوع،هدف،راهبرد و تاکتیک، عملیات ارتش ایالات متحده امریکا برای انجام ماموریت در افغانستان و پاکستان و عراق با عملیات اسراییل در غزه بطور کل متفاوت است.

نگرانی امریکا از پیآمدهای درگیری فلسطین با اسراییل

۱- گسترش نفرت قومی مذهبی

۲- انزوای اسراییل

۳- اتحاد کشورهای عرب و اسلامی و دیگر جوامع در برابر اسراییل .

امریکا با حضور نظامی بصورت مستشاری در غزه، محل مناقشه اخیر فلسطینیان و اسراییلی ها، اجازه نمی دهد در اسراییل پای دیگران به مناقشه فلسطینیان و اسرایلیان باز شود، چون در آن هنگام نفرت و جنگ مذهبی ویرانگری ظاهر خواهد شد".

Председатель комитета Палаты представителей по иностранным делам, республиканец Майкл Маккол во время слушаний в Комитете Палаты, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2023
مک‌کال: از سه مقام دولت بایدن درباره ای بیرون شدن "عجولانه ای امریکا" از افغانستان مصاحبه می‌گیرم
یادآوری می کنیم، که امریکا پس از رویداد ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر افغانستان یورش برد و نزدیک به ۲۰ در این کشور حضور داشت و پس از ۲۰ سال حضور با بجا ماندن بیش از ۷ میلیارد جنگ افزار برای گروه طالبان این کشور را به گروه طالبان تسلیم و باشندگان این کشور را گرسنگی و بیکاری روبرو کرد.
امریکا همچنان به بهانه ای جنگ افزارهای هسته ای در ماه مارچ ۲۰۰۳ به عراق یورش برد و دولت این کشور را فروانداخت و پس از چندی رئیس جمهور این کشور را دستگیر و پس از محاکمه اعدام کرد.
آخرین درگیری اسرائیل و فلسطین
آتش بس میان اسرائیل و حماس صبح جمعه گذشته به پایان رسید و هیچ تمدید رسمی آن اعلام نشده است. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که جنبش حماس فلسطین توقف درگیری‌ها را شکست و به خاک اسرائیل آتش گشود و ارتش اسرائیل حملات خود را علیه جنبش فلسطینی در نوار غزه از سر گرفت.
اسرائیل و جنبش فلسطینی حماس که بر نوار غزه حکمرانی می کند، با میانجیگری قطر، در ۲۲ نوامبر از زمان تشدید درگیری ها در ۷ اکتوبر به اولین توافق بزرگ دست یافتند: طرفین توافق کردند که به مدت چهار روز درگیری ها را متوقف کنند تا تبادل نظر صورت گیرد. ده ها گروگان و بازداشت شده توسط یکدیگر نگهداری می شوند. آتش بس چهار روزه در ۲۴ نوامبر در ساعت ۰۷:۰۰ به وقت محلی (۰۸:۰۰ به وقت مسکو) آغاز شد، سپس دو بار تمدید شد - ابتدا برای دو روز، سپس برای یک روز دیگر.یادآوری می کنیم، که اسرائیل در ۷ اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت.
پس از این، جنگنده‌های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از ۲۰۰ گروگان را نیز گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود ۱.۲ هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از ۵ هزار نفر زخمی شده اند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.در پایان ماه اکتوبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد. شمار کشته شدگان نوار غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به بیش از ۱۶ هزار نفر و بیش از ۳۵ هزار زخمی رسیده است. حماس مدعی شد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان در نوار غزه وجود دارد. پس از پایان آتش بس، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که ۱۲۶ اسرائیلی و ۱۱ خارجی در گروگان حماس باقی مانده اند و ۱۱۰ ربوده شده آزاد شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب پیمان نامه ای ۱۹۶۷ با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل است. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۷، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала