یورش حماس به اسرائیل نقشه های امریکا برای هند را از بین برد

© AP Photo / Alex BrandonПрезидент США Джо Байден, премьер-министр Индии Нарендра Моди, президент Индонезии Джоко Видодо и президент ЕС Урсула фон дер Ляйен во время посадки деревьев в мангровом лесу, Индонезия
Президент США Джо Байден, премьер-министр Индии Нарендра Моди, президент Индонезии Джоко Видодо и президент ЕС Урсула фон дер Ляйен во время посадки деревьев в мангровом лесу, Индонезия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.12.2023
عضو شوید
درگیری در غزه با طرح های امریکا برای ساخت دهلیز از هند برای مقابله با چین درهم آمیختگی دارد.
به گزارش اسپوتنیک، نوتیس ماریا نماینده پیشین پارلمان اروپا، استاد انستیتوت های اتحادیه اروپا در دانشگاه کرت، رئیس حزب غیر پارلمانی «یونان-راهی دیگر» دیدگاهش را به اسپوتنیک چنین بیان کرد: "درگیری در خاورمیانه که پس از یورش حماس به اسرائیل شعله ور شد، مانع از برنامه های امریکا برای ساخت یک دهلیز اقتصادی از هند به عنوان موازنه در برابر چین شده است".
ماریا گفت: "یورش تروریستی حماس در 7 اکتوبر و بدنبال آن درگیری ها، افزون بر صدها کشته در منطقه، منجر به از هم گسیختگی کامل روابط اسرائیل با برخی از کشورهای میانه رو عربی شد. روابطی که در سال های اخیر با هدف همکاری های اقتصادی بین کشورهای ذینفع به ویژه در بخش انرژی شروع به عادی شدن کرده است. یکی از عناصر کلیدی همه این تحولات، به اصطلاح توافقنامه ابراهیم و عادی سازی آینده روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بود. عادی سازی برای اجرای پروژه دهلیز اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) که رهبران ایالات متحده و هند در حاشیه کنفرانس گروه-20 در دهلی نو در 9 سپتامبر اعلام کردند، حیاتی بود".
Юг Израиля недалеко от границы с сектором Газа, после авиаударов Израиля  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.12.2023
لحظه به لحظه؛ آخرین رویدادهای درگیری اسرائیل-فلسطین/ادامه یورش های اسرائیل بر غزه + ویدیو و نگاره ها
این کارشناس خاطرنشان کرد: البته هدف از این پروژه با پشتیبانی واشنگتن ساخت یک دهلیز اقتصادی رقابتی در ارتباط با جاده معروف ابریشم چین بود.
با این حال، به گفته وی، دهلیز اقتصادی "گروگان" حماس بود.
ماریا گفت: "یورش تروریستی حماس به معنای واقعی کلمه مرکز میکروالکترونیک بین دانشگاهی را منفجر کرد".
به گفته وی: "جی 7 در چارچوب یک جنگ سرد جدید، در حال توسعه راه هایی برای پاسخ به پروژه موفقیت آمیز کمربند و جاده چین است که به نام جاده ابریشم چین نیز شناخته می شود. از سال 2013، چین تاکنون سرمایه گذاری مستقیمی به ارزش تقریباً یک تریلیون دالر انجام داده است. در واکنش به جاده ابریشم چین، غرب در اجلاس سران گروه-7 در انگلستان در سال 2021 تصمیم گرفت ابتکار امریکا را با هدف محدود کردن نفوذ اقتصادی چین در عرصه بین المللی بپذیرد. واکنش اتحادیه اروپا به جاده ابریشم چین " در سال 2021 به ابتکار دروازه جهانی تبدیل شد که هدف آن بسیج 300 میلیارد یورو سرمایه گذاری بین سال های 2021 تا 2027 در زمینه های فناوری های دیجیتال، انرژی و حمل و نقل و همچنین تقویت سلامت، آموزش و پژوهش در سراسر جهان است".
ماریا می گوید: "در واقع، دروازه جهانی اتحادیه اروپا به طور کامل در ابتکار Build Back Better World ادغام شده است. همکاری واشنگتن و بروکسل همچنان بسیار نزدیک است و این موضوع اخیراً در نشست سران گروه 20 در دهلی نو در 9 تا 10 سپتمبر تأیید شد. در حاشیه این اجلاس، رویدادی با موضوع "مشارکت برای زیرساخت ها و سرمایه گذاری جهانی (PGII) برگزار شد که در آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا دوباره نقش محوری را ایفا کردند و چین را هدف قرار دادند".
در همین راستا، در تاریخ 9 سپتمبر در دهلی نو، تفاهم نامه همکاری بین ایالات متحده، هند، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با هدف ایجاد هند و میانه امضا شد. دهلیز اقتصادی اروپای شرقی. IMEC برای اتصال بازار بزرگ هند به اروپا در نظر گرفته شده است. این یک سیستم حمل و نقل دریایی ترکیبی از طریق کشتی های دریایی و حمل و نقل ریلی زمینی است که از بمبئی شروع می شود و به پیرئوس ختم می شود که به یک دروازه تبدیل می شود.
این کارشناس گفت: نه تنها برای کالاهای چینی، بلکه دروازه ای برای کالاهای هندی است.
ماریا با صحبت درباره نقش یونان، سفر مارندا مودی نخست وزیر هند به آتن در 25 اگوست 2023 را یادآور شد، زمانی که مودی یونان را "دروازه مهم اقتصادی، لجستیکی و راهبردی برای ورود هند به اتحادیه اروپا و کل منطقه اروپای شرقی" خواند.
ماریا گفت: "فرصت های بزرگی برای تعامل بین تجارت هند و یونان وجود دارد. تعهدی در سطح سیاسی برای اطمینان از این امر وجود دارد".
ماریا گفت: "یورش تروریستی حماس، از جمله، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را نگران کرد، زیرا حماس شرکت جوان IMEC را "منفجر کرد". در این راستا، واکنش جو بایدن معمولی است که در سخنانی از دفتر بیضی در 20 اکتوبر 2023، دهلیزهای اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا را برای امنیت ملی امریکا حیاتی خواند. پس از نشست سران ایالات متحده و اتحادیه اروپا در همان روز در واشنگتن، او اطمینان داد که بیانیه مشترک ایالات متحده و اتحادیه اروپا شامل اشاره به IMEC است".
به نظر وی، واکنش تند ترکیه به IMEC گویای آن است.
ماریا گفت: "در حالی که انتظار می‌رفت واکنش قوی چین به IMEC باشد، شدیدترین آتش‌سوزی از ترکیه رخ داد. بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه IMEC، رئیس جمهور طیب اردوغان که برای اجلاس G-20 در دهلی نو حضور داشت، واکنش نشان داد: "ما می گوییم بدون ترکیه کریدوری وجود ندارد، ترکیه پایگاه مهم تولید و تجارت است. راحت ترین مسیر برای حرکت از شرق به غرب باید از ترکیه بگذرد و مطبوعات ترکیه اکنون در حال جشن گرفتن فروپاشی فرضی IMEC هستند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала