معنوی به اسپوتنیک: تلاش می کنیم افغانستان را از عرصه رقابت بین کشورهای دیگر بیرون کنیم + ویدیو

© Sputnikمصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با فضل احمد معنوی
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2023
عضو شوید
اختصاصی
وزیر پیشین عدلیه افغانستان گفت: تلاش ما این است که افغانستان را از کشمکش رقابت کشورها بیرون بسازیم و از جنگ های نیابتی دیگه افغانستان را رهایی ببخشیم افغانستان باید با مردم خود در جغرافیه خود حاکمیتی را به دست خود بسازند که نه مشکل ساز برای خود شان باشد و نه برای همسایه های شان باشند.
به گزارش اسپوتنیک، فضل احمد معنوی وزیر پیشین عدلیه افغانستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک افغانستان، درباره ای تغییراتی که در 2 سال گذشته در جهان رخ داده ، خطر اسکان پناهجویان بیرون شده از پاکستان به ولایت های شمال افغانستان و خطر آن برای کشورهای همسایه، و این که پس از رفتار دوگانه غرب در نوار غزه و همچنین درباره ای رویارویی مسلحانه احتمالی بین ارتش افغانستان و گروه طالبان برای حل مسئله افغانستان اعتماد کرد، روشنگری کرد.
او حاشیه نشست بین المللی "افغانستان - بین گذشته و آینده: به سوی آشتی عادلانه و توسعه پایدار"، که در تاریخ 23 نومبر در شهر مسکو روسیه از سوی "حزب روسیه عادل - برای حقیقت" برگزار شد، به پرسش های خبرنگار اسپوتنیک درباره ای آشفتگی افغانستان و جهان پاسخ داد.
اسپوتنیک: دیدگاه شما درباره ای اهمیت این نشست چه است؟
معنوی: سپاس از شما که این فرصت را ایجاد کردید، شما در جریان هستید، که دو سال شده که افغانستان از سوی یک گروه جاهل بیش از دو سال میشه کنترل میشه، گروه های ضد طالبانی به دنبال فرصت های هستند تا بتوانند گرد هم جمع بیایند و روی راه های حل صحبت بکنند که چگونه می توانند افغانستان را از بن بست کنونی بیرون بسازند، و چطور می تواند افغانستان را در مسیر درست قرار بگیره، این نشست چنین یک فرصتی را برای افغانستانی ها مساعد ساخت تا از جریان های مختلف و از همه ای ظرفیت های ضد طالبانی گرد هم جمع بیایه و روی راه های حل صحبت بکنه. صحبت های که صورت گرفت بسیار مفید بود سازنده بود و راه گشا بود و میتانه یک آینده ای بهتر را برای افغانستان رقم بزنه. البته این کافی نیست و ما نیاز داریم به فرصت های بیشتر تا بتانیم گفت و گو کنیم و بتانیم تا تمام نیروهای ضد طالبانی را متحد بسازیم و پشتیبانی کشورهای منطقه را به دست بیاریم. همسایه های افغانستان را باید متقاعد بسازیم دیگه انتظار تغییر را از طالب نداشته باشند و طالب موجودی است که تغییر نمی کند. امو رقم که مردم افغانستان بسیار به تکلیف از دست طالبان هستند، دوام این وضعیت میتانه منطقه را هم بی ثبات بسازه و یک درد سری باری منطقه و همسایه های افغانستان شود. هرگاه ما بتانیم کشورهای منطقه و همسایه های افغانستان را متقاعد بسازیم به این که طالبان نه به نفع افغانستان است و نه به نفع منطقه است در او صورت ما میتانیم که در فرصت های کم وضعیت را در افغانستان تغییر بتیم.
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2023
معنوی به اسپوتنیک: ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون گروه طالبان با گفت و گو تغییر نمی کند
اسپوتنیک: درباره ای مهاجرانی برگشته از پاکستان در شمال افغانستان و نگرانی های درباره ای تغییر بافت اجتماعی منطقه وجود دارد، شما این نگرانی ها را جدی می دانید؟ و آیا این تهدیدی برای کشورهای همرز ایجاد می کند؟
معنوی: به هر حال در این باره تحقیقات ما جریان دارد، آیا واقعا مهاجرانی که از پاکستان بیرون شده اند واقعا نیاز به جای دارند و در کجا باید جای به جای شوند و یا اینکه زیر نام جا به جای مهاجران یک تعداد از تروریستان را می خواهند بیارند در شمال افغانستان و در مرزهای افغانستان و کشورهای آسیای میانه مستقر بسازند. اگر مهاجران واقعی از افغانستان باشند و ضرورت به یک اسکان داشته باشند، شاید یک پرابلم کلان و یا یک مشکل بزرگ نباشه. اما اگر قرار باشه که تروریستان را و کسانی را زیر نام مهاجران به خاطر هدف های تروریستی و هدف های بلند مدت نا آرام ساختن منطقه جا به جا بکنند طبیعی است که قابل نگرانی است. شاید یک تعداد از این کسانی که به عنوان مهاجران سرازیر شده اند واقعا مهاجر باشند، اما یک تعداد را گفته میشه که زیر نام مهاجر غیر زی حق هستند و این ک در مناطق مشخصی جا به جا می شوند، معلوم میشه که هدف های غیر واقعی وجود دارد.
اسپوتنیک: چند جبهه دیگر ضد گروه طالبان نیز تشکیل شده و برخی مانند جبهه آزادی فعالیت های نظامی و عملی دارند، آیا بین جبهه مقاومت و جبهه های دیگر هماهنگی و پیوند وجود دارد؟
معنوی: با آنکه کدام جبهه های جدی که از خود آدرس داشته باشند، تشکیلات داشته باشند هنوز ما سراغ نداریم، البته با نام های آشنا هستیم از هر گروهی که با هدف های مشروع بر ضد جریان طالبانی مبارزه می کنه و برای آزادی افغانستان مبارزه می کنه ما از او استقبال می کنیم. البته تاکید می کنم جریان های مشروع و مردمی. شاید زیر نام داعش هم مبارزه وجود داشته باشد از نظر مردم افغانستان مشروعیت ندارد. هرگاه ما آدرس های را ما پیدا بکنیم که واقعا علیه طالبان مبارزه می کنه و مبارزه مشروع می کنه ما کوشش می کنیم که همسویی را ایجاد بکنیم و در موردهای هم بتوانیم به یکدیگر کمک بکنیم و معرفی شویم.
محمد محقق مشاور امنیت پیشین رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2023
محقق به اسپوتنیک: گروه طالبان به لطف امریکا در قدرت است
اسپوتنیک: شما فکر می کنید، که تنها راه حل مسئله افغانستان مبارزه است؟
معنوی: دقیقا ما بدون مبارزه به یک هدف واقعی نمی رسیم. البته این مبارزه ابعاد مختلف دارد. مبارزه سیاسی را ما نیاز داریم به مبارزه مدنی نیاز داریم و از آن جمله به مبارزات مسلحانه هم نیاز داریم. چون طالب موجودی است که تنها با گفت و گو صحبت و با مبارزات مدنی تغییر نمی کنه و ما از روی ناگزیری مجبور هستیم به سخت افزار هم متوصل شویم. یعنی در موارد که هیچ چیزی دیگری جواب نته ناگزیریم به جنگ متوصل شویم، مخصوصا مناطق ما زیر اشغال گروه طالبان است، خانه و زمین ما زیر اشغال طالب است به خاطر رهایی مردم خانه زمین و سرزمین ما از دست یک گروه جاهل و اشغالگر ما نیاز داریم به مبارزه سخت متوصل شویم.
اسپوتنیک: ولی مبارزه ای نظامی اگر صورت بگیرد باعث خونریزی بیشتر مردم میشه؟
معنوی: طبیعی است که ما طرفدار یک خون هم نیستیم و جنگ تباه کننده است خون ها میریزه و مصیبت های ناگواری را برجا می گذاره، اما هرگاهی هدف های بلند، بزرگ و مهم بدون جنگ به دست نیایه، با همه ناگواری های که جنگ داره ما ناگزیر هستیم به آن دست بزنیم. در تمام زمان ها یا ادوار تاریخ جنگ پدیده خوب نبوده، اما گاهی جنگ نیاز و یک ضرورت میشه بدون آن ما هدف به دست نمیاریم. هدف ما تغییر وضعیت در افغانستان است و رهایی مردم از زیر اسارت جهل و ظلم طالبانی است ما با آنکه مبارزه ای سیاسی را مبارزه مدنی را اولویت میتیم. تا آنجایی که ما باور داریم، که بدون جنگ مبارزه مدنی و سیاسی نتیجه نمیته ما مجبور هستیم به جنگ متوصل شویم و طبعاتی/پیامدهای ناگوار آن را هم بپدیریم.
اسپوتنیک: در حال حاضر جبهه مقاومت ملی افغانستان چند سرباز دارد؟
معنوی: ما در مناطق مختلف افغانستان نیروی کافی داریم، البته یک نیروی باالقوه داریم که هرگاه خواسته باشیم از آنها استفاد کنیم.
اسپوتنیک: شمار نیروهای شما چند هزار است؟
معنوی: ما دو نوع نیرو داریم، یک نیروی که عملا در سنگر است و عملا در نبرد و جنگ هستند و نیروی داریم که هر آن گاهی که بالای آنها صدا بکنیم آماده ای جنگ هستند، شما می فهمید که طالب در میان مردم افغانستان ریشه ندارد و نفوذ نداره از حمایت مردم برخوردار نیست، پس مردم هم از ظلم طالب به سطوح آمده اند و آماده هستند که ما بستر سازی کنیم که به ما بپیوندند. بنا ما کدام تخمین مشخص ارائه کرده نمی توانیم که فعلا چقدر نیروی ما در جنگ هستند. ما در سال گذشته جنگ های جبهه ای با گروه طالبان داشتیم و بنا بر محدودیتی امکانات فرصت ها و منابع نیروهای ما تلفات زیادی هم داشتند. به خاطر جلوگیری از تلفات ما جنگ جبهه ای را به جنگ چریکی تبدیل کردیم، در جنگ های چریکی عمدتا با شمار کمی از نفرات، هدف ها مورد هجوم قرار می گیره و با تغییر فصل ها شمار جنگجویان ما فوت می کنند در فصل زمستان و سرما و ما شمار نیروها را کم می کنیم و در فصل تابستان که عموما می توانند در کوه ها مبارزه مسلحانه خوبتر صورت بگیره تعداد بالا میره. ما به قدر کافی نیرو برای جنگیدن داریم.
اسپوتنیک: به نظر شما در جریان دو سال و دو سال و نیم نه تنها افغانستان بلکه جهان چطور تغییر کرده است و آیا فکر می کنید پایان هژمونی کشورها فرا رسیده است؟
معنوی: شاید با وضعیتی که در جهان داره اتفاق می افتد ما شاهد تغییراتی گسترده ای از لحاظ بافت های کشورها و واقعیت های گذشته را و واقعیت های که حالا داره اتفاق می افتد بپذیریم. به این معنی که خوب شاید در یک روزگاری دنیا داشت یک قطبی حرکت می کرد و اما حال می بینیم که جهان به طرف چند قطبی شدن روان است. به ویژه افغانستان که از رقابت های کشورهای بزرگ صدمه های زیادی دیده و جنگ های نیابتی زیادی در افغانستان صورت گرفته و تلاش ما این است که افغانستان را از کشمکش رقابت کشورها بیرون بسازیم و از جنگ های نیابتی دیگه افغانستان را رهایی ببخشیم افغانستان باید با مردم خود در جغرافیه خود حاکمیتی را به دست خود بسازند که نه مشکل ساز برای خود شان باشه و نه برای همسایه ها و منطقه و جهان باشه و تجربه هم نشان داده که هر اندازه که قدرت ها دست مداخله به افغانستان دراز کردند مشکل افغانستان بیشتر شده و راه حلش هم پیچیده تر شده ما انتظار از قدرت های بزرگ جهان کمک برای حل قضیه افغانستان است نه برای بیشتر ساختن مشکل در افغانستان. 20 سال کشورهای غربی در افغانستان حضور داشتند در راس امریکایی ها هم جنگیدند و هم پول های زیادی را هزینه کردند اما هدف های را که تعیین کرده بودند، معلوم می شود که هدف های سازنده برای افغانستان نبود ضمن این که افغانستان را در یک بحران عمیق تنها گذاشتند و رفتند فکر می کنم طبعاتی خروج شان و طبعاتی اشتباهاتی را که مرتکب شدند دامنگیر خودشان هم خواهد شد.
اسپوتنیک: آیا می توان به سهم سازنده ای غرب در آشتی ملی افغانستان اعتماد کرد، پس از این که غرب دو رویی خود را در نوار غزه نشان دادند؟
معنوی: تجربه نشان داده که کشورهای دور تاثیر گذاری آنچنانی برای را ه حل قضیه افغانستان نداره، تاثیر مستقیم برای حل قضیه و تاثیر موثر کشورهای همسایه و کشورهای منطقه داره اگر غرب هم پیشگام شوه بدون همکاری کشورهای منطقه و کشورهای همسایه افغانستان به هیچ هدفی دست نخواهد یافت. حتی هدف مشروع که ثبات در افغانستان است. ما امیداور هستیم که با ضرورتی که هم منطقه و هم جهان احساس می کنه در حل مسئله افغانستان یک همسویی بین شان ایجاد شوه چون اگر افغانستان بی ثبات شود تنها منطقه نه بلکه جهان را هم میتانه بی ثبات بسازه. تجربه بیست سال پیش واقعه 11 سپتمبر نمونه ای از این ادعا است، که دورترین کشور جهان را مانند امریکا را توانست متاثر بسازه ما امیدوار هستیم که اینبار کشورهای منطقه پیشگام شوند و انتظار داریم که کشورهای غربی هم کمک بکنه در حل قضیه، نه در پیچیدگی قضایا.
اسپوتنیک: خیلی متشکرم از شما، خیلی لطف کردید!
معنوی: از شما هم سپاسگزارم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала