معنوی به اسپوتنیک: ما ناگزیریم مبارزه مسلحانه کنیم چون گروه طالبان با گفت و گو تغییر نمی کند

© Sputnikمصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با فضل احمد معنوی
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2023
عضو شوید
اختصاصی
وزیر پیشین عدلیه افغانستان درباره ای مبارزه ای مسلحانه در برابر گروه طالبان گفت: با همه ناگواری های که جنگ داره ما نگزیر هستیم به آن دست بزنیم، چون گروه طالبان با گفت و گو تغییر پذیر نیست.
به گزارش اسپوتنیک، فضل احمد معنوی وزیر پیشین عدلیه افغانستان در حاشیه نشست بین المللی "افغانستان - بین گذشته و آینده: به سوی آشتی عادلانه و توسعه پایدار"، که در تاریخ 23 نومبر در شهر مسکو روسیه از سوی "حزب روسیه عادل - برای حقیقت" برگزار شد، به پرسش های خبرنگار اسپوتنیک درباره ای آشفتگی افغانستان و جهان پاسخ داد.
معنوی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اسپوتنیک که آیا شما فکر می کنید، که تنها راه حل مسئله افغانستان مبارزه است؟، گفت:

"دقیقا ما بدون مبارزه به یک هدف واقعی نمی رسیم. البته این مبارزه ابعاد مختلف دارد. ما به مبارزه سیاسی نیاز داریم به مبارزه مدنی نیاز داریم و از آن جمله به مبارزات مسلحانه هم نیاز داریم. چون طالب موجودی است که تنها با گفت و گو و صحبت و با مبارزات مدنی تغییر نمی کنه و ما از روی ناگزیری مجبور هستیم به سخت افزار هم متوصل شویم. یعنی در موارد که هیچ چیزی دیگری جواب نته ناگزیریم به جنگ متوصل شویم، مخصوصا مناطق ما زیر اشغال گروه طالبان است، خانه و زمین ما زیر اشغال طالب است به خاطر رهایی مردم خانه زمین و سرزمین ما از دست یک گروه جاهل و اشغالگر ما نیاز داریم به مبارزه سخت متوصل شویم".

فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان
فضل احمد معنوی
وزیر پیشین عدلیه افغانستان
محمد محقق مشاور امنیت پیشین رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2023
محقق به اسپوتنیک: گروه طالبان به لطف امریکا در قدرت است
او در پاسخ این که مبارزه ای نظامی باعث خونریزی بیشتر و ادامه جنگ در این کشور می شود، چنین روشنگری کرد:

"طبیعی است که ما طرفدار ریختن یک خون هم نیستیم و جنگ تباه کننده است خون ها میریزه و مصیبت های ناگواری را برجا می گذاره، اما هرگاهی هدف های بلند، بزرگ و مهم بدون جنگ به دست نیایه، با همه ناگواری های که جنگ داره ما نگزیر هستیم به آن دست بزنیم. در تمام زمان ها یا ادوار تاریخ جنگ پدیده خوب نبوده، اما گاهی جنگ نیاز و یک ضرورت میشه بدون آن ما هدف به دست نمیاریم. هدف ما تغییر وضعیت در افغانستان است و رهایی مردم از زیر اسارت جهل و ظلم طالبانی است ما با آنکه به مبارزه ای سیاسی و مبارزه مدنی اولویت میتیم، اما تا آنجایی که ما باور داریم، بدون جنگ، مبارزه مدنی و سیاسی نتیجه نمیته ما مجبور هستیم به جنگ متوصل شویم و پیامدهای ناگوار آن را هم بپدیریم".

فضل احمد معنوی - اسپوتنیک افغانستان
فضل احمد معنوی
وزیر پیشین عدلیه افغانستان
نشست بین المللی "افغانستان - بین گذشته و آینده: به سوی آشتی عادلانه و توسعه پایدار"، به تاریخ 23 نومبر در شهر مسکو روسیه از سوی "حزب روسیه عادل - برای حقیقت" برگزار شد و در این نشست نمایندگانی از افغانستان از آن میان محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت، وزارت خارجه روسیه، نمایندگان دومای دولتی، کارشناسان برجسته و خبرنگاران دعوت شده بود.
در چارچوب این نشست موضوعات زیر مورد بحث قرار گرفت: تلاش های بین المللی برای آشتی میان افغانستانی، تضمین امنیت منطقه ای و بازسازی کشور پس از جنگ، سیاست های فراگیر به عنوان تضمین گسترش آشتی آمیز و باثبات، حل مشکل نابرابری جنسیتی؛ تروریسم بین المللی و قاچاق مواد مخدر که یک تهدید جهانی برای همه ای بشریت و دیگران.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала