اسرائیل چه هدف های را در آتش بس دنبال می کند؟

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر Женщины на набережной в районе Яффо в Тель-Авиве
Женщины на набережной в районе Яффо в Тель-Авиве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2023
عضو شوید
یک تحلیلگر ترک درباره ای انگیزه ای اسرائیل از آتش بس گفت: اسرائیل دو هدف را از آتش بس غزه دنبال می کند.
به گزارش اسپوتنیک، انگین اوزر، تحلیلگر ترکیه ای به اسپوتنیک گفت: "تل آویو در جریان آتش بس چهار روزه در غزه دو هدف را دنبال می کند - نجات گروگانان و آماده سازی ارتش برای مرحله دوم یورش بر غزه است".
این تحلیلگر گفت: "فشار افکار عمومی جهان و مخالفان اسرائیل بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حال تشدید است. واضح است که آتش بس چهار روزه رویکرد تاکتیکی دولت تل آویو است. هدف اول نجات گروگانان در بالاترین سطح ممکن است و دوم آماده سازی ارتش برای مرحله دوم عملیات است".
Палестинцы ищут выживших после израильского авиаудара по лагерю беженцев Хан-Юнис, Палестина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2023
لحظه به لحظه؛ رویدادهای دومین روز آتش بس میان اسرائیل و حماس + ویدیو و نگاره ها
به گفته وی، ارتش اسرائیل در مرحله جدید عملیات، فشار شدیدی را برای اخراج هرچه بیشتر شهروندان فلسطینی به مصر اعمال خواهد کرد.
او تاکید کرد: "شدت مرحله دوم تعیین خواهد کرد که آیا حزب الله لبنان به درگیری کشیده خواهد شد یا خیر. این احتمال وجود دارد زمانی که اسرائیل کنترل کامل نوار غزه را به دست آورد، کنترل را به جای حماس به محمود عباس واگذار خواهد کرد. درک دولت تل آویو این است که عناصر حماس نباید در نزدیکی پروژه های بزرگ انرژی و خطوط لجستیکی که اسرائیل در آینده نزدیک راه اندازی خواهد کرد، جا به جا شوند".
به گفته گفتگو کننده خبرگزاری، موضوع مهم دیگر ذخایر گاز در سواحل غزه است و به نظر می رسد اکنون اسرائیل در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.
این تحلیلگر چنین نتیجه گیری کرد: "حماس یک جنبش سیاسی است که به دلیل حمله تروریستی خود در خاک اسرائیل خودکشی کرد. بازسازی این جنبش سیاسی در غزه دیگر موضوعی نیست. از سوی دیگر، نتانیاهو یک شخصیت مرده سیاسی است و در دادگاه کیفری بین‌المللی به خاطر جنایات جنگی محاکمه خواهد شد".
پیش از این، جمعه ساعت 7:00 به وقت محلی (8:00 به وقت مسکو) آتش بس چهار روزه بین ارتش اسرائیل و جنبش حماس فلسطین حاکم در نوار غزه آغاز شد. در مرحله اول، گروهی متشکل از 13 گروگان اسرائیلی - زنان و کودکان - به مقامات اسرائیلی تحویل داده شدند.
یادآوری می کنیم، که اسرائیل در 7 اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده‌های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
در پایان ماه اکتوبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد. شمار تلفات نوار غزه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به بیش از 14 هزار نفر و بیش از 33 هزار زخمی رسیده است. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند.
به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب تفاهم نامه سال 1967 با پایتختی بیت المقدس شرقی هم مرز با اسرائیل فراهم شود. مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала