فرمانده سابق ارتش اسرائیل: تبدیل غزه به دریاچه گزینه کم بها و درس عبرت برای حماس خواهد بود

© AFP 2023 / Mahmud HamsВид с воздуха на лагерь Аль-Шати в секторе Газа, январь 2023
Вид с воздуха на лагерь Аль-Шати в секторе Газа, январь 2023 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2023
عضو شوید
یکی از فرماندهان سابق اسرائیلی به اسپوتنیک گفت، از آنجایی که برخی از تونل‌های زیر شهر غزه ده‌ها متر عمق دارند، اسرائیل ممکن است تسلیحات تخصصی برای نابودی آنها را نداشته باشد و این امر باعث می‌شود که سیل در شهر گزینه کم بها باشد. با وجود بخش هایی از شهر که به طور بالقوه زیر سطح دریا هستند، کانالی از دریا می تواند غزه را به یک دریاچه تبدیل کند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس آخرین گزارش سیمور هرش، روزنامه نگار و پژوهشگر، نیروهای دفاعی اسرائیل در حال بررسی سیل در شهر غزه برای نابودی شبکه تونل های حماس حفر شده در زیر این شهر هستند.
روزنامه نگار نوشت: یک مقام امریکایی آگاه به من گفت که رهبری اسرائیل به این فکر می کند که پیش از اعزام نیروهای حماس، که بسیاری از آنها تنها چند هفته در مانورها و هماهنگی لازم برای تهاجم آموزش دیده اند، سیستم تونل وسیع حماس را زیر آب می اندازد.
وی خاطرنشان کرد که انجام این کار به معنای "حذف" امکان تضمین بازگشت حدود 200 گروگان اسرائیلی است که هنوز در بازداشت حماس هستند.
اسرائیل بیش از دو هفته است که نوار غزه را بمباران کرده است، از زمانی که شبه نظامیان حماس از حصار مرزی غزه عبور کردند و چندین روستای اسرائیلی را در نزدیکی مرز قتل عام کردند و بیش از 1300 نفر را کشتند.
با این حال، پاسخ ارتش اسرائیل به مراتب بیشتر از تعداد کشته شدگان در اسرائیل بوده و نزدیک به 6000 کشته و 1000 نفر دیگر در زیر آوار در نوار غزه ناپدید شده اند.
به گفته ارتش اسرائیل، این بمباران آماده سازی برای تهاجم زمینی است که برای آن بیش از 300 هزار سرباز جمع آوری کرده است. تلاش قبلی برای حمله به غزه و تخریب شبکه تونل حماس در سال 2014 منجر به جنگ شهری شد که ارتش اسرائیل را مجبور به عقب نشینی پس از دو هفته کرد.
Военные армии Израиля на посту - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.10.2023
حمله بر قوای اسرائیل در غزه
فرمانده بازنشسته ارتش اسرائیل دکترمردخای کیدار که به مدت 25 سال در اطلاعات نظامی ارتش اسراییل متخصص در گفتار سیاسی عرب خدمت کرده و آموزگار دانشگاه بار-ایلان در تل آویو است، روز چهارشنبه به اسپوتنیک گفت: "مطمئناً حفاری کم بها خواهد بود. یک تونل چند صد متری که آب را از دریا بیرون می‌آورد، به جای صرف هزینه‌های لازم برای تخریب شبکه تونل‌های حماس در شهر.
وی گفت: "این بسیار ارزان‌تر و بسیار امن‌تر خواهد بود، زیرا زمانی که شهر تبدیل به دریاچه شود، هیچ چیز مانند گذشته باقی نخواهد ماند.
کیدار افزود: "من نمی دانم اسرائیل برای این تونل ها چه چیزی را آماده می کند، بمب یا آب یا هر چیز دیگری." با این حال، او امکان استفاده از بمب یا هدایت آب دریا برای تخریب شبکه های تونل را امکان پذیر دانست.
ببینید، من واقعاً نمی دانم اسرائیل چه چیزی دارد. با این حال، من فکر می کنم اسرائیل هر روز یک محموله مهمات از ایالات متحده امریکا دریافت می کند. شاید این محموله یا آن محموله چند هزار بمب باشد که قرار است با این تونل ها برخورد کند. من نمی دانم آنها چه دارند و ببینید، این را در نظر بگیرید که برخی از تونل ها بسیار عمیق هستند، مانند عمق 30 متری که یک ساختمان ده طبقه است. این خیلی عمیق است و من نمی دانم مشخصات این بمب ها چیست و نمی دانم این بمب ها در محموله هستند یا خیر.
با این حال، "کیدار" در مورد سوال از جاری شدن سیل در شهر خاطرنشان کرد که غزه احتمالاً زیر سطح دریا قرار دارد و انتقال آب به شهر را بسیار آسان‌تر می‌کند.
Президент РФ Владимир Путин проводит совещание в режиме видеоконференции. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2023
برگزیده ای از سخنان پوتین درباره ای درگیری فلسطین-اسرائیل
او گفت: "اگر این اطلاعات درست باشد و شهر واقعاً زیر سطح دریا باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تونل کوچک از دریا به یک مکان پایین تر در شهر حفر کنید و فیزیک این کار را انجام خواهد داد."
هنگامی که از "کیدار" در مورد احتمال وقوع فاجعه زیست محیطی یا سایر عواقب برای زیرساخت های شهری در نتیجه سیل ارتش اسرائیل به غزه پرسیده شد، قیدار پاسخ داد که "هرکسی که این جنگ را با ما شروع کرده است باید از قبل آن را محاسبه می کرد."
متأسفانه این سازمان شبه داعش*، هیچ محاسبه‌ای نه روی جان انسان‌ها و نه زیرساخت‌ها انجام نمی‌دهد. به نظر می رسد که آنها نمی توانند کمتر به مردم خود، در شهرهای خود، در زیرساخت های خود اهمیت دهند. من فکر می کنم که ما مجبور نیستیم آنقدر به این سؤالات توجه کنیم."
وقتی شهر تبدیل به دریاچه می شود، فکر می کنم کل شهر تمام شده است و کل داستان تمام شده است، زیرا یک دریاچه خواهد بود. و آنگاه شاید این تغییر باشد و این ممکن است درس باشد."
**داعش ) یک سازمان تروریستی است که در روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر غیرقانونی است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала