جیک سالیوان: نیروهای امریکایی در گرداب جنگ افغانستان گیر مانده بود و باید از آن بیرون می شد

© AP Photo / Carolyn KasterАмериканский государственный деятель Джейк Салливан
Американский государственный деятель Джейк Салливан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.10.2023
عضو شوید
مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید، که بیرون شدن نیروهایی امریکایی از افغانستان برای آماده‌سازی ارتش ایالات متحده برای چالش‌های بزرگ ضروری بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، جیک سالیوان در یادداشتی به فارین آفیرز، عملیات نظامی ویژه ای روسیه بر اوکراین را یکی از چالش‌های سریع‌تر از پیش‌‌بینی خواند و تاکید کرد، که اگر امریکا هم‌چنان درگیر جنگ در افغانستان می‌بود، روسیه با کمک به گروه طالبان، تمرکز امریکا را در افغانستان نگه می‌داشت و جلوی کمک به اوکراین را می‌گرفت.
به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید، امریکا هدف‌گیری هراس‌افکنی بین‌المللی را از راه دور در افغانستان حفظ می‌کند، اما دیگر وارد جنگ‌های درازمدت نخواهد شد.
Президент США Джо Байден выступает в Белом доме в Вашингтоне, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
دفاع بایدن از بیرون شدن عجولانه ای نیروهای امریکایی از افغانستان بدون گرفتن نام گروه طالبان
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: "رییس جمهور بایدن مصمم به سازگاری بود. او به دخالت ایالات متحده در جنگ افغانستان، طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا پایان داد و برای اولین‌بار در دو دهه، ایالات متحده را از حفظ نیروهای نظامی در خصومت‌های فعال بیرون کرد. این انتقال بی‌تردید دردناک بود. به‌ویژه برای مردم افغانستان و سربازان ایالات متحده و سایر پرسنلی که در آنجا خدمت می‌کردند. در حالی که برای آماده‌سازی ارتش ایالات متحده برای چالش‌های پیش‌رو ضروری بود. یکی از آن چالش‌ها حتی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، با تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین در ۲۴ فیبروری ۲۰۲۲ رخ داد. اگر ایالات متحده هم‌چنان در افغانستان می‌جنگید، به احتمال زیاد روسیه در حال حاضر هر کاری را که می‌توانست انجام می‌داد تا به طالبان کمک کند و واشنگتن را در آنجا متمرکز کند و از تمرکز آن بر کمک به اوکراین جلوگیری کند".
نصرالله استانکزی، استاد دانشگاه بر این باور است: "امریکایی‌ها نمی‌خواستند در دو جبهه خود را مصروف بسازند. جنگ اوکراین برای‌شان اهمیت داشت. امریکا می‌خواست روسیه را در همسایگی آن مصروف کند و نگذار روسیه دیگر تهدیدی برای متحدان امریکا و منافع امریکا باشد".
با بیرون شدن نیروهایی امریکایی از افغانستان، نگرانی از فعالیت گروه‌های هراس‌افگن جهانی مثل القاعده و داعش در افغانستان بالا گرفت، از سویی شورای امنیت ملل متحد، برخی کشورهای منطقه و شماری از اعضای کانگرس‌ و مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گویند که هرچند امریکا از مداخلات نظامی بزرگ فاصله می‌گیرد و دیگر وارد جنگ‌های درازمدت نخواهد شد، اما مقابله با تهدید پایدار هراس‌افگنی بین‌المللی را از راه دور حفظ می‌کند. چه در افغانستان و یا هر جایِ دیگر.
غلام فاروق علیم، استاد دانشگاه گفت: "بدون شک افغانستان قربانی سیاست‌های کلان منطقه‌ای و جهانی ایالات متحده امریکا شد. تغییراتی که در سطح جهان به وقوع پیوست و رقابت‌های شدیدی را که امریکا با چین، ایران و روسیه داشت، ایجاب می‌کرد که به آن رسیدگی کند. در سوی دیگر، افغانستان به یک حالتی رسیده بود که نیروهای رقیب امریکا در منطقه، افغانستان را ضربه می‌زدند".
یادداشت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نشان می‌دهد، که تحولات سیاسی در جهان، افغانستان را از اولویت‌های امریکا بیرون کرده بود و از همین‌رو، ایالات متحده نیروهایش را بی‌قید و شرط از افغانستان بیرون کشید.
چنان‌چه در بخشی از این یادداشت آمده که اولویت‌ها و پاسخ امریکا برای جلوگیری از تجاوز قدرت‌های بزرگ، به اندازه کافی سریع و عملی نبود. اشاره‌ای به تحرکات چین و روسیه، در شرایطی که نیروهای امریکایی در گردآب جنگ افغانستان گیر مانده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала