دفاع بایدن از بیرون شدن عجولانه ای نیروهای امریکایی از افغانستان بدون گرفتن نام گروه طالبان

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Джо Байден выступает в Белом доме в Вашингтоне, США
Президент США Джо Байден выступает в Белом доме в Вашингтоне, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
عضو شوید
دو سال پیش در چنین روزی ایالات متحده پس از دو دهه حضور پر رنگ نظامی و سیاسی از افغانستان نیروهایش را با بسیار شرمساری بیرون کرد و یکبار دیگر این کشور را با بیش از هفت میلیارد دالر جنگ افزار بدست گروه طالبان سپرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده که دستور ترک افغانستان را داده بود، امروز در دو سالگی‌ این رویداد، در میان موجی از انتقادها، بار دیگر از تصمیم‌اش دفاع کرد و گفت که به پشتیبانی از شهر‌‌وندان افغانستان هم‌چنان متعهد است.
فروافتادن جمهوریت و بیرون شدن عجولانه ای ایالات متحده از افغانستان میلیون‌ها انسان را از زندگی در افغانستان چنان ناامید ساخت که به بهای جان، خود را به هواپیماهای غول پیکر امریکایی رساندند تا شاید بتوانند از دُشواری‌های موجود زندگی در افغانستان، نجات یابند.
Сотни людей собрались возле транспортного самолета C-17 ВВС США по периметру международного аэропорта в Кабуле, Афганистан. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل: امریکا با گریز عجولانه اش چالش های افغانستان را بیشتر کرد
بایدن بار دیگر در میان موجی از انتقادها از تصمیم‌ خود برای خروج از افغانستان دفاع کرد و بی آن که از طالبان نامی ببرد، گفت: به طولانی‌‌ترین‌ جنگ ایالات متحده پایان داده است.
در بخشی از اعلامیه‌‌ جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده آمده است: "ما هم‌چنان به پشتیبانی از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد و مفتخریم که بزرگترین اهدا کننده کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هستیم".
فهیم‌ جنت چکری؛ آگاه روابط‌ بین‌الملل در این باره می‌گوید: "می‌فهمیدند که این بیرون شان غیرمسئولانه و عجولانه است. تنها منافع کوتاه‌ مدت کمپاینی، عساکر خود را از افغانستان بیرون ساختند، این هم به زیان مردم افغانستان تمام شد، هم به زیان دولت امریکا".
در پی بیرون شدن ایالات متحده از افغانستان، زنان و دختران این کشور دیگر حق کار و آموزش را از دست دادند.
برخی راه مهاجرت در پیش‌ گرفتند، شماری هم با دُشواری‌های جدی اقتصادی سردچار شدند.
مریم‌؛ باشنده هرات گفت: "وضعیت افغانستان خراب است، زنان کار نمی‌توانند، به ایران رفتم دوباره رد مرز شدیم، امید دارم وضعیت افغانستان زودتر بهتر شود".
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. اما با گذشت دو سال از حاکمیت دوباره طالبان‌ هیچ کشوری حاضر نشده تا حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала