گفت و گوی نمایندگان امریکا با مسئولان ازبیکستان درباره ای هواپیماهای افغانستان

© facebook 209 Shaheen Corps کشتن ۲۶ جنگجوی طالبان توسط نیروی هوایی افغانستان
کشتن ۲۶ جنگجوی طالبان توسط نیروی هوایی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2023
عضو شوید
ایالات متحده در حال گفت و گو با ازبیکستان درباره ای سرنوشت هواپیماهای برده شده از سوی ارتش پیشین افغانستان به این کشور است.
به گزارش اسپوتنیک، جاناتان هنیک، سفیر امریکا در ازبیکستان گفت، که مقام های ایالات متحده همچنان با دولت ازبیکستان درباره ای سرنوشت هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی برده شده از سوی ارتش افغانستان در خاک ازبیکستان در اگوست 2021 ادامه می دهند.
هنیک در پاسخ به پرسشی درباره ای سرنوشت هواپیماها و هلیکوپترهایی که از افغانستان به خاک ازبیکستان برده شده اند، به نشریه اینترنتی gazeta.uz گفت: "تنها می توانم بگویم که ما به همکاری با دولت ازبیکستان درباره ای مکان نهایی این هواپیماها ادامه می دهیم. نتیجه را اعلام خواهیم کرد".
مارشال عبدالرشید دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2023
مارشال دوستم: ازبیکستان و تاجیکستان چرخبال های افغانستان را به نیروهای مقاومت بدهند
این دیپلمات تایید کرد، که این هواپیما همچنان در منطقه سرخان دریا در جنوب ازبیکستان و هم مرز با افغانستان قرار دارد.
در اگوست 2021، خلبانان نیروی هوایی افغانستان، پس از روی کار آمدن گروه طالبان (گروه طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی زیر تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد است) در افغانستان به همراه بستگان خود با هواپیماها و هلیکوپترهای نیروی هوایی افغانستان به ازبیکستان و تاجیکستان گریختند. رسانه های محلی به نقل از مقامات ازبیکستان گزارش دادند، که تاشکند قصد ندارد هواپیماهای نظامی را به افغانستان بازگرداند، زیرا این هواپیماها متعلق به ایالات متحده است. سپتامبر گذشته، نشریه آنلاین پولیتیکو گزارش داد، که ایالات متحده در حال بررسی امکان انتقال 50 هواپیما و بالگرد نظامی به ازبیکستان و تاجیکستان در ازای کمک در مبارزه با تروریستان در افغانستان است.
در آغاز ماه اگوست 2021، گروه طالبان یورش های خود را در برابر نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند؛ در 15 اگوست، جنگجویان گروه طالبان وارد کابل شدند و روز پس از آن اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در جریان دو هفته آخر ماه اگوست، تخلیه دسته جمعی شهروندان کشورهای غربی و افغانستانی های همکار با آنها از فرودگاه کابل که زیر حفاظت نظامیان امریکایی بود، صورت گرفت. در شب 31 اگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به تقریبا 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در آغاز ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت تک قومی و تک گروهی گروه طالبان افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه خدمت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل قرار داشت، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала