مارشال دوستم: ازبیکستان و تاجیکستان چرخبال های افغانستان را به نیروهای مقاومت بدهند

© Photo / A Aمارشال عبدالرشید دوستم
مارشال عبدالرشید دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2023
عضو شوید
معاون نخست رئیس جمهور پیشین گریزی از ازبیکستان و تاجیکستان خواست چرخبال های ارتش پیشین این کشور را به نیروهای مقاومت بدهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، از ازبیکستان و تاجیکستان خواست که چرخبال های ارتش پیشین افغانستان را به نیروهای مقاومت بدهند.
رهبر حزب جنبش ملی افغانستان گفت، که این چرخبال ها باید از سوی نیروهای مقاومت در ولایت های افغانستان کار گرفته شوند.
آقای دوستم این اظهارات را در یک سخنرانی ویدئویی در نشستی در لندن به مناسبت گرامی‌داشت از خیرمحمد خیرخواه، فرمانده کشته شده جبهه مقاومت در اندراب بیان کرد.
به گفته آقای دوستم، دست‌کم ۴۰ چرخبال متعلق به ارتش حکومت پیشین، به ازبیکستان و تاجیکستان منتقل شده‌اند.
 وضعیت نامعلوم خلبانان پناهنده افغانستانی در تاجیکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2021
 وضعیت نامعلوم خلبانان پناهنده افغانستانی در تاجیکستان 
پیش از این وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بود، که تا ۲۱ماه اگوست سال ۲۰۲۱، ۴۶ فروند هواپیما در ازبیکستان و ۱۸ فروند دیگر در تاجیکستان پرواز کرده است.
حکومت ازبیکستان در ماه ثور سال جاری اعلام کرده بود، که چرخبال ها و هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان را به طالبان تحویل نخواهد داد. عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده ازبیکستان برای افغانستان گفته بود این وسایط نظامی "اموال امريکاست" و با موافقت واشنگتن،‌ در ازبیکستان نگهداری خواهد شد.
آمادگی برای یورش های گسترده در برابر طالبان در ماه حمل
عبدالرشید دوستم می‌گوید: گروه طالبان نظامیان حکومت پیشین را بی‌رحمانه به قتل می‌رساند.
او همچنین با اشاره به کشته شدن نیروهای جبهه مقاومت ملی از سوی طالبان گفت، که "خون اندرابی‌ها و پنجشیری‌ها به زمین نخواهد ماند".
عبدالرشید دوستم تاکید کرد، که "گروه طالبان نمی‌ماند" و از نیروهای مخالف این گروه خواست "زودتر بسیج شوند".
رهبر حزب جنبش ملی افغانستان افزود، که باید روی ساختار نظام آینده افغانستان فکر و به گونه قاطع ایستادگی شود.
به گفته او در غیر این صورت، "از کیبل و ترور طالبان خلاص نمی‌شویم".
عبدالرشید دوستم بر این باور است، که اعمال خشونت از سوی گروه طالبان با به رسمیت شناختن این گروه از سوی کشورها افزایش می‌یابد و رو به اجرای "اعدام‌ها" می‌آورند.
رهبر حزب جنبش ملی افغانستان از نیروهای مقاومت علیه طالبان خواست، که برای انجام حملات گسترده در برابر گروه طالبان در ماه حمل سال آینده "آمادگی" بگیرند.
یادآوری می کنیم، که یک سال پس از سقوط افغانستان، شماری از مقام‌های جمهوریت و چهره‌های سیاسی در تبعید، از جمله عبدالرشید دوستم، جریان سیاسی را زیر نام "شورای مقاومت برای نجات افغانستان" ایجاد کردند.
گروه طالبان در پانزدهم اگوست سال ۲۰۲۱ در یک معامله پیچیده و پنهانی با امریکا وارد کابل شدند و تا به اکنون بیش از دو هزار نظامیان پیشین و مخالفانش را کشته اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала