وضعیت نامعلوم خلبانان پناهنده افغانستانی در تاجیکستان 

© Sputnik / Stringer وضعیت نامعلوم خلبانان پناهنده افغانستانی در تاجیکستان 
 وضعیت نامعلوم خلبانان پناهنده افغانستانی در تاجیکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2021
عضو شوید
بیش از یکصد خلبان افغانستانی در تاجیکستان از مشخص نبودن وضعیت شان ابرای نگرانی کردند. 
 مقاومت دوم تاجیکستان را مکانی خوب برای گفت‌وگو با طالبان می‌داند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2021
مقاومت دوم تاجیکستان را مکانی خوب برای گفت‌وگو با طالبان می‌داند
این افراد که  در ۲۰ سال گذشته نقش مهمی در جنگ علیه طالبان داشتند از ترس جان با بالگرد و هواپیماهای نظامی شان خود را به  ازبیکستان و تاجیکستان رساندند. 
برپایه این گزارش، این افراد پس از گذشت ۲ ماه همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند و امیدوارند دولت آمریکا هرچه زودتر شرایط را برای خروج  آنها از تاجیکستان و ورود به آمریکا فراهم کند ولی  تاکنون مقامات  آمریکایی و  تاجیک  در این باره  اظهار نظری  نکرده اند.
 این گروه از خلبانان افغانستانی آخرین گروه اصلی از نیروی هوایی این کشور در خارج محسوب می‌شوند که هنوز منتظر انتقال خود به آمریکا هستند.
با وجود آنکه گروهی از نظامیان ارتش افغانستان که به کشورهای همجوار افغانستان پناهنده شده بودند، موفق شدند رضایت آمریکا برای انتقال و کسب اقامت را بگیرند، اما هنوز مقامات آمریکایی درباره خلبانان پناهنده شده در تاجیکستان اقدامی انجام نداده اند.
هنوز حتی وزارت خارجه و یا دفاع آمریکا نیز واکنشی به وضعیت و تعیین تکلیف خلبانان سابق ارتش افغانستان که در تاجیکستان به سر می‌برند، نداشته است.
گروه طالبان پس از تسلط بر کابل برای مقام‌های دولت اشرف غنی رئیس‌جمهور پیشین و گریزی و همچنین اعضای ارتش افغانستان اعلام عفو عمومی کرد اما تعدادی از خلبانان نیروی هوایی همچنان نگران امنیت جانی خودشان هستند و به کشورشان برنگشتند.
این افراد گفتند آنها با ۱۷ هواپیمای جنگی به خاک تاجیکستان وارد شدند و از زمان ورودشان به این کشور مقامات تاجیک با گرفتن مدارک هویتی و تیلیفون های  همراهشان ، نتوانستند تماسی با بستگانشان در افغانستان بگیرند.
در ادامه این گزارش آمده است در بدو ورود این گروه ابتدا به مدت دو هفته در خوابگاه دانش آموزی در جنوب شهر « بختار » نگهداری می شدند و سپس به استراحتگاه مقامات سیاسی تاجیکستان در نزدیک شهر « دوشنبه » منتقل شدند. 
این  خلبانان از وضعیت نامناسب محل نگهداری و ازدحام بیش از حد و دسترسی نداشتن به  مواد بهداشتی، دارو و غذا ابراز نارضایتی کردند.
سخنگوی  دولت  امریکا اعلام کرد که در روز ۷ اکتبر کارمندان سفارت آمریکا در دوشنبه با این شهروندان افغانستان دیدار کردند اما این موضوع از سوی خلبانان افغانستانی رد شده است. 
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала