آیا جبهه مقاومت می تواند طالبان را شکست بدهد؟

© Photo / جبهه مقاومت ملی افغانستاناسیر شدن طالبان به دست مقاومتگران
اسیر شدن طالبان به دست مقاومتگران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2023
عضو شوید
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت گفته است که اراده سرسختانه می تواند توازن قدرت نظامی را تغییر دهد، آیا آقای مسعود می تواند در رهبری نیروهای جبهه مقاومت، توازن قدرت را بر علیه طالبان تغییر دهد؟
به گزارش اسپوتنیک، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت، با اشاره به طالبان* به عنوان مثال، گفت که اراده سرسختانه می تواند توازن قدرت نظامی را تغییر دهد. به گفته وی، تنها 4 سال پیش طالبان از نظر عینی ضعیف تر از ارتش جمهوری بودند، اما به لطف اراده و پشتکار آنها توانستند به پیروزی دست یابند. اکنون خود مسعود قصد دارد این کار را با نیروهای خود انجام دهد که با توجه به تاریخ افغانستان غیرممکن نیست. آیا جبهه مقاومت قارد است تا توازن قدرت در افغانستان را به نفع خود تغییر داده و در رویایرویی نظامی آنها را شکست بدهد؟
رئیس حزب جمهوری‌خواه فرانسه در دیدار با احمد مسعود: از او برای آزادی مردم افغانستان پشتیبانی می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2023
رئیس حزب جمهوری‌خواه فرانسه در دیدار با احمد مسعود: از او برای آزادی مردم افغانستان پشتیبانی می‌کنیم
آقای اسدالله ندیم کارشناس مسائل نظامی، در گفتگو با اسپوتنیک می گوید که جنبش یا نیروی احمد مسعود که در رسانه بنام جبهه مقاومت یاد می شود را اگر با مقاومت ها در دیگر دوره ها مقایسه کنیم، مثلاً دوره حضور نظامی اتحاد شوروی که مقاومت عمدتاً از احزاب جهادی بود با بعداً در دوره حضور نظامی امریکا که مقاومت عمدتاً تحریک طالبان بود، در مقایسه با این دوره ها این مقاومت بسیار ضعیف است؛
در دوره های پیشین مقاومت یک فاکتور بسیار قوی وجود داشت، یک عامل تعیین کننده وجود داشت و آن این است که از این مقاومت ها قدرت های منطقوی و جهانی حمایت میکرد، بخصوص از مجاهدین تمام کشور های منطقه که از متحدان غرب به شمار می رفتند حمایت می کردند. به همین ترتیب از طالبان هم قدرت های منطقوی مثلاً چین، پاکستان، ایران و... حمایت می کردند که عامل بسیار تعیین کننده بود؛
تفاوت در این است که از جبهه مقاومت مسعود کسی حمایت نمی کند، در تاجیکستان دفتر مقاومت با مشکل رفتاری از سوی نهاد های حکومتی کشور تاجیکستان روبرو است، چه برسد که به آنها کمک شود، خاصتاً کمک های تداراکاتی و تسلیحاتی به هیچ وجه صورت نمی گیرد؛
با این حال در سیاست با گذشت زمان اوضاع و وزنه های سیاسی تغییر می کند نظر به فاکتورهایی که بوجود می آید و یا فعال و یا هم فعال تر می شوند بر وضعیت سیاسی افغانستان تاثیرگذار می شوند؛
اپوزیسیون مسلح در افغانستان بدون حمایت خارجی هیچگاه توان و قدرتی نداشته اند و تعیین کننده نبوده اند. عامل عمده محرک در اپوزیسیون داخلی مسلح افغانستان حمایت خارجی است که فعلا احمد مسعود حمایت خارجی ندارد؛
دیدار های احمد مسعود با مقامات کشور های مختلف جنبه تشریفاتی و مصرف رسانه ای دارد و هیچگاه کشور های میزبان با آقای مسعود وارد بازی نشده اند و علیه طالبان عملی را انجام بدهند، جنبش، نهاد و شبکه مسلحی را تشکیل و یا حمایت نمی کنند.

بنا بر تمام این گفته ها احمد مسعود توانایی سرنگونی طالبان از راه نظامی را حتی در ولسوالی خود در پنجشیر ندارد، در عین حال نمی توان گفت که مقاومت هیچ است در سیاست همیشه فرصت ها دست خواهند داد و امکان اینکه در آینده بعضی از فاکتور ها در افغانستان وارد عمل شود بخصوص در راستای حمایت خارجی.

اسدالله ندیم  - اسپوتنیک افغانستان
اسدالله ندیم
کارشناس مسائل نظامی
در صورتی که افغانها حامی پیدا کنند وارد معرکه می شوند، جنگ در یک نقطه شروع می شود و در نقاط دیگر گسترش پیدا می کند و تمام کشور را فرا می گیرد، به عنوان مثال در صورت حمایت کشور های منطقه از آقای احمد مسعود ممکن است در سمت شمال زیاد نیرو بگیرد اما تا زمانی که نشانه ای از حمایت خارجی وجود ندارد شکست طالبان توسط رویارویی مسلحانه به واقعیت نزدیک نیست.
برنا صالحی کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با اسپوتنیک گفت که در حال حاضر و در کوتاه مدت هیچ یک از جناح های نظامی مخالف طالبان به شمول جبههٔ مقاومت به رهبری احمد مسعود در جایگاهی نیستند که حرف از شکست طالبان در میدان نبرد بزنند اما شکی نیست که در دراز مدت وجود و حضور چنین نیروهایی باعث درد سر به حاکمیت طالبان خواهد شد.
میزان موفقیت و عدم موفقیت این تحرکات بستگی به مسایل متعدد دیگری در سطح ملی و بین المللی دارد که به مرور زمان و با توجه به تجربهٔ که از گذشته های جنگ افغانستان در دست است احتمالا اتفاق بیافتد.
برنا صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
کارشناس مسائل سیاسی
آقای صالحی در پایان گفت: من فکر می کنم اظهارات فعلی آقای مسعود در ارتباط به شکست طالبان بیشتر جنبهٔ انگیزشی دارد تا واقعی.
با توجه به تحلیل کارشناسان نتیجه می گیریم که شرایط و ظرفیت های یک تقابل نظامی به عوامل متعددی بستگی دارد. در بلند مدت، در صورت ایجاد تعاملات بین المللی و تغییر اوضاع سیاسی- نظامی فعلی در افغانستان، می توان بر صحبت های رهبر جبهه مقاومت تامل کرد.
طالبان* __ این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم سازمان ملل قرار دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала