افزایش دشمنی گروه طالبان افغانستان با پاکستان/ سنجش نادرست پشتیبان همیشگی طالبان از این گروه

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2023
عضو شوید
پاکستان انتظارات خود از هر دو رژیم گروه طالبان را اشتباه محاسبه کرد و نتوانست از کابل درباره ای به رسمیت شناختن خط دیورند رضایت بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، دکتور مونس احمر، نویسنده‌‌ی شناخته شده پاکستانی در مطلبی زیر نام "دشمنی فزاینده افغانستان با پاکستان" نگاشته که پنج دهه جنگ داخلی، مداخله خارجی و ناآرامی در افغانستان نه تنها تأثیر منفی بر پاکستان گذاشت، بلکه به‌عنوان یک عامل بی‌ثبات‌کننده‌ی اصلی در آسیای مرکزی، جنوبی و غربی ظاهر شده است.
این نویسنده برجسته پاکستانی در مطلبی در "اکسپرس تریبیون" با اشاره به تنش‌های پسین میان پاکستان و طالبان افزوده است که با بدتر شدن روابط پاکستان و افغانستان در پی اتهام‌های متقابل دو طرف و "حمله‌های تروریستی پی‌هم از طرف افغانستان" نشان می‌دهد که دشمنی طالبان افغان با پاکستان در حال افزایش است.
Pakistani soldiers stand guard at newly erected fence between Pakistan and Afghanistan at Angore Adda, Pakistan, Wednesday, Oct. 18, 2017 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2023
پاکستان و گروه طالبان؛ خطر گذر از تنش های مرزی به سوی رویارویی
در مطلب آمده است: "پاکستان بارها در تحمیل رژیم طالبان در افغانستان به دلایلی مانند داشتن یک حکومت پشتیبان پاکستان در کابل به جای رژیمی با روابط نزدیک با هند، نقش مهمی ایفا کرده است. اگر پاکستان از تصرف قدرت توسط طالبان در ۱۵ اگوست حمایت نمی‌کرد، چرا رئیس استخبارات وقت پاکستان در روزهای نخست فروافتادن به کابل سفر کرده بود؟".
با این حال آقای احمر تصریح کرده است: "پاکستان انتظارات خود از هر دو رژیم طالبان را اشتباه محاسبه کرد و نتوانست از کابل در مورد به رسمیت شناختن خط دیورند رضایت بگیرد و اگر تا زمانی که اسلام‌آباد به این باور باشد که افغانستان را باید تحت نفوذ خود قرار دهد، نمی‌تواند روابط عادی با کابل داشته باشد. این بار رژیم طالبان از همتایان قبلی خود باهوش‌تر اند".
مونس احمر با اشاره به گفته‌های همیشگی مقام‌های پاکستانی از تعهدات بین‌المللی از جمله عدم اجازه از خاک افغانستان در برابر سایر کشورهای به ویژه پاکستان اضافه کرده است که یکی دیگر از دلایل "دشمنی پاکستان" و طالبان این است که هر دو طرف یک‌دیگر خود را به مداخله متهم کردند و طالبان اسلام‌آباد را به "نقض قرارداد" تجارت و ترانزیت با بستن گذرگاه مرزی تورخم متهم می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала