پاکستان و گروه طالبان؛ خطر گذر از تنش های مرزی به سوی رویارویی

© AP Photo / Mohammad YousafPakistani soldiers stand guard at newly erected fence between Pakistan and Afghanistan at Angore Adda, Pakistan, Wednesday, Oct. 18, 2017
Pakistani soldiers stand guard at newly erected fence between Pakistan and Afghanistan at Angore Adda, Pakistan, Wednesday, Oct. 18, 2017 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2023
عضو شوید
فراخواند سرپرست سفارت گروه طالبان به وزارت خارجه پاکستان بر سر تازه‌ترین یورش تروریستی در نزدیکی مرزهای مشترک پیوندهای تنش آلود این دوهمسایه را وارد مرحله جدیدی کرد که به تعبیر یک کارشناس ارشد پاکستانی امور افغانستان، خطر چرخش این وضعیت به یک تهدید بالقوه رویارویی دو کشور جدی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پاکستان بار دیگر گروه طالبان افغانستان را به کم کاری در پیگرد عناصر تروریستی و گروه‌های ضدپاکستانی در قلمروی خود متهم کرده و در تازه‌ترین اعتراض به کابل، سرپرست سفارت این گروه در اسلام‌آباد را به وزارت خارجه شان فراخواند.
فراخواندن دیپلمات ارشد طالبان افغانستان دو روز پس از یک یورش بزرگ عناصر تروریستی از آنچه طرف پاکستانی از قلمروی افغانستان می‌خواند، به نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه "چیترال" واقع در نزدیکی مرز افغانستان صورت گرفت. هرچند وزیر خارجه دولت موقت پاکستان در اولین واکنش خود سخنی از سرزنش و متهم ساختن طالبان افغانستان به میان نیاورد اما وی روز گذشته تایید کرد، که وزارت خارجه پاکستان با فراخواندن سرپرست سفارت افغانستان مراتب اعتراضات شدید خود در بربر کابل را ابلاغ کرد.
جلیل عباس جیلانی، افغانستان را به کوتاهی در مسئولیت خود برای مراقبت از مرزهای مشترک و شناسایی عاملان و آمران حملات در داخل پاکستان مهتم ساخت و از کابل مطالبه کرد که آنان نباید به تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های متخاصم اجازه بدهند تا از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده کنند.
در همین حال "سلیم صافی" چهره‌ رسانه‌ای پاکستان و از کارشناسان ارشد امور افغانستان با ابراز نگرانی از تشدید تنش‌های در روابط از قبل متشنج اسلام‌آباد و کابل ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که هیچ کدام از دو کشور خیالی برای ذوب کردن یخ اختلافات و بکارگیری گفت‌وگو به جای رویکرد تهاجمی ندارند.
وی با انتقاد از سیاست دو دهه گذشته دولت پاکستان در مشارکت با امریکا و ناتو در افغانستان و همزمان حمایت از طالبان و در کنار آن پیروی از مطالبات واشنگتن برای بازدو استرداد سرکردگان طالبان افغانستان به ایالات متحده، افزود: طالبان افغانستان و طالبان پاکستان دو روی یک سکه هستند لذا پاکستان نباید فراموش کند که هر یک از سرکردگان گروه تحریک طالبان پاکستان با رهبران طالبان افغانستان از پیش پیمان وفاداری و پیروی بسته‌اند.
Пакистанский военный в районе пакистано-афганской границы - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2023
وزیر خارجه مؤقت پاکستان: گروه طالبان مانع ورود تروریستان به خاک پاکستان از افغانستان شوند
سلیم صافی به نقل از منابع آگاه گفت، که آنچه به نظر می‌رسد تداوم تنش‌های مختلف میان پاکستان و افغانستان است و بیم آن می‌رود در مراحل بعدی این تنش‌ها وارد یک رویارویی تمام عیار شود و حتی نیروهای هر دو کشور در تدارک چنین طرحی می‌باشند.
وی اظهار داشت، که با چیرگی گروه طالبان بر کابل، پاکستان از هیات حاکمه موقت افغانستان خواست تا برخورد علیه گروه تحریک طالبان پاکستان را در دستور کار قرار دهد اما کابل با امتناع از این مطالبه پاکستان توصیه کرد که مسیر سازش و مذاکره را با این گروه درپیش گیرد که این نیز با مخالفت شدید رهبران پاکستان مواجه شده است.
براساس این گزارش، پاکستان، تحریک طالبان پاکستان را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده و هرگونه مذاکره و سازش با این گروه را منتفی اعلام کرده است. از زمان سقوط کابل و روی کار آمدن هیات حاکمه موقف در افغانستان گروه طالبان پاکستانی به یک چالش جدی در روابط دو کشور تبدیل شده است تا جایی که اسلام‌آباد اعلام کرد: از زمان خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و روی کار آمدن طالبان حملات تروریستی در پاکستان به ویژه با طراحی و مدیریت طالبان پاکستانی به شدت افزایش یافته است.
در عین حال طالبان افغانستان هرگونه ادعای طرف پاکستانی مبنی بر کم کاری کابل در مبارزه با تروریسم و مدیریت مرزهای مشترک را بی اساس دانسته و از اسلام‌آباد خواست تا راهکار مشکلات خود را در داخل بجوید و دست از متهم‌ ساختن همسایه خود بردارد.
هفته گذشته نیز درگیری میان مرزبانان پاکستان و نیروهای طالبان افغانستان در نقطه مشترک مرزی باعث شد تا پاکستان گذرگاه مشترک مرزی "تورخم" را برای هرگونه تجارت و تردد اتباع دو کشور بسته کند و علیرغم خواست طرف افغانستانی برای گشایش مرز، اسلام‌آباد برای رفع انسداد گذرگاه مرزی موافقت نکرده است.
وزیر داخله پاکستان در واکنش به تنش‌های پسین با افغانستان اعلام کرد، که تشدید حملات تروریستی به پاکستان از قلمروی افغانستان برای ما غیرقابل تحمل است و اسلام‌آباد از طالبان مطالبه می‌کند که به وعده‌هایی که به همسایگان خود و جامعه جهانی تحت پیمان دوحه داده است، عمل‌ کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала