موقف مسکو درباره ای رویدادهای قره باغ

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر Российские флаги, установленные в Москве ко Дню государственного флага России
Российские флаги, установленные в Москве ко Дню государственного флага России - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2023
عضو شوید
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو نگران تشدید شرایط در قره باغ بوده و از طرف ها می خواهد که خونریزی را متوقف کنند.
به گزارش اسپوتنیک، "ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت:" ما از تشدید اوضاع در قره باغ کوهستانی نگران هستیم".
به گفته زاخارووا: "گزارش هایی مبنی بر آغاز اقدامات ضد تروریستی توسط نیروهای مسلح باکو در منطقه و اقدامات تلافی جویانه نیروهای مسلح محلی ارمنستان وجود دارد".
زاخارووا گفت: "طرف روسی از طرف‌های درگیر می‌خواهد که خونریزی را متوقف ، دشمنی ها را بیدرنگ متوقف و به مسیر حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بازگردند".
Азербайджанские военные во время движения по дороге Гейгель в Кельбаджарском районе у населенного пункта Тоганалы - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2023
آذربایجان از آغاز "اقدامات ضد تروریستی" در قره باغ خبر داد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد:"نگهبانان صلح روسیه با توجه به وضعیت قره باغ به انجام وظایف خود ادامه می دهد. امیدواریم که امنیت صلح‌بانان روسی در قره باغ توسط همه طرف‌ها تضمین شود. آنها برای برقراری آتش بس با نمایندگان ارمنی های قره باغ و مقامات آذربایجان در تماس هستند".
وی اضافه کرد:" رسانه‌ها اطلاعاتی را منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه طرف آذربایجانی ادعا می‌کند "پیشاپیش" به نیروهای حافظ صلح روسیه درباره "عملیات ضد تروریستی" امروز در قره‌باغ کوهستانی هشدار داده است. این درست نیست. این اطلاعات دقایقی قبل از شروع درگیری ها به نیروهای روسی مخابره شد".
وی تاکید کرد:"همه مرحله ها برای حل مسالمت آمیز مشکل قره باغ در مجموعه ای از بیانیه های سه جانبه رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان که بین سال های 2020 و 2022 به تصویب رسید، مشخص شده است".
زاخارووا گفت:"گام های پسین ایروان بستر مساعدی برای سیاست دشمنانه غرب در قبال روسیه ایجاد می کند. روسیه همچنان متعهد به همکاری با ارمنستان است".
وزارت دفاع آذربایجان روز سه شنبه گزارش داد که باکو با اطلاع فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسی و مدیریت مرکز نظارت در این باره، "اقدامات ضد تروریستی" با ماهیت محلی در قره باغ را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی آغاز کرده است.
در پایان سپتامبر 2020، خصومت ها در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد. در شب 10 نوامبر، آذربایجان و ارمنستان با وساطت مسکو توافق کردند آتش بس کامل کرده و در مواضع اشغالی باقی بمانند و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. علاوه بر این، مناطق کلباجار و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدام که قبلاً تحت کنترل جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته نشده بود و در جریان درگیری ها توسط ارتش آذربایجان اشغال نشده بود، به سمت باکو رفتند. نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله کریدور لاچین مستقر هستند.
سال گذشته، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث درباره پیمان صلح آینده را آغاز کردند. در پایان ماه می امسال، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که ایروان آماده است تا حاکمیت آذربایجان را در داخل مرزهای شوروی، یعنی همراه با قره باغ، به رسمیت بشناسد. در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که رهبری ارمنستان اساساً حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت شناخته است. همانطور که الهام علی اف، رهبر آذربایجان گفت، اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان ممکن است پیش از پایان سال قرارداد صلح امضا کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала