پاشینیان: در نشست گرانادا توافق نامه با باکو امضا نخواهد شد

© Sputnik / Alexander Astafyev /  مراجعه به بانک تصاویر Исполняющий обязанности премьер-министра Армении Никол Пашинян
Исполняющий обязанности премьер-министра Армении Никол Пашинян - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2023
عضو شوید
نخست وزیر ارمنستان گفت، که معاهده صلح با باکو در ماه اکتوبر در گرانادا امضا نخواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت، که در جریان نشست جامعه سیاسی اروپا در گرانادا در ماه اکتوبر، معاهده صلح با آذربایجان امضا نخواهد شد.
پاشینیان در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌هایی برای امضای توافقنامه در گرانادا وجود دارد یا خیر، به خبرنگاران گفت: "متاسفانه نه".
رئیس جمهور پوتین عازم دوشنبه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2023
پوتین درباره دیدار برنامه ریزی شده با علی‌اف و پاشینیان خبر داد
وی افزود، که اولویت ارمنستان دستور کار صلح است و ایروان می خواهد پیمان صلح را در اسرع وقت امضا کند - به عنوان مثال، قبل از پایان سال جاری یا آغاز سال آینده.
پاشینیان گفت: ما به مذاکرات فشرده ادامه خواهیم داد و به راه حلی برای مشکل دست خواهیم یافت و این روند تحت تأثیر بحران قره باغ به دلیل مسدود شدن کریدور لاچین که منطقه را به ارمنستان متصل می کند، تأثیر منفی دارد.
وی همچنین تاکید کرد، که موظف است امضای توافقنامه را پیش از پایان سال ممکن بداند، زیرا تعهد سیاسی مربوطه را داشته است.
پاشینیان درباره پیشنهاد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای برگزاری نشست چهارجانبه سران ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و روسیه گفت، که پیشنهادهای متفاوتی وجود دارد و نمی خواهد این مورد را برجسته کند.
یادآوری می کنیم، که در پایان سپتامبر 2020، درگیری ها در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد و به یک درگیری طولانی مدت ادامه داد. با میانجیگری مسکو، در 10 نوامبر 2020، طرفین با آتش بس کامل موافقت کردند. باکو از مناطق کلباجار و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدام که قبلاً تحت کنترل جمهوری ناشناخته قره باغ کوهستانی بود و در طول جنگ توسط ارتش آذربایجان اشغال نشده بود، گذشت. نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله دهلیز لاچین جا به جا هستند.
پاشینیان در پایان ماه می 2023 اعلام کرد، که کشورش حاکمیت آذربایجان و سرزمین قره باغ را به رسمیت می شناسد که مساحتی بالغ بر 86.6 هزار کیلومتر مربع را شامل می شود. الهام علی اف، رهبر جمهوری آذربایجان گفت: اگر ایروان موضع خود را تغییر ندهد، آذربایجان و ارمنستان می توانند در آینده نزدیک پیمان صلح امضا کنند. در سپتامبر 2023، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت، که رهبری ارمنستان، در اصل، حاکمیت آذربایجان بر قره باغ را به رسمیت می شناسد؛ وضعیت قره باغ توسط خود ایروان تعیین می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала