هشتادمین سالگرد آزادی نووروسیسک از اشغالگران فاشیست در 1943

© Sputnik / Vitaly Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر Герб Черноморского флота на подводной лодке "Великий Новгород"
Герб Черноморского флота на подводной лодке Великий Новгород - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.09.2023
عضو شوید
نووروسیسک شهری در بخش غربی قلمرو کراسنودار است که در سواحل غربی، شمالی و شرقی خلیج عاری از یخ و عمیق آب های Tsemes دریای سیاه واقع شده است و با پشته های قفقاز بزرگ همسایه است.
به گزارش اسپوتنیک، در سال های 1940-1947، نووروسیسک یکی از پایگاه های دریایی ناوگان دریای سیاه اتحاد جماهیر شوروی بود.
در طول جنگ بزرگ میهنی، نووروسیسک به پایگاهی برای حمایت از سواستوپل و اودسا محاصره شده تبدیل شد. نیروهای پایگاه دریایی نووروسیسک در عملیات فرود کرچ-فئودوسیا که از دسامبر 1941 تا می 1942 به طول انجامید شرکت کردند. در نیمه اول سال 1942، ملوانان نووروسیسک حمل و نقل دریایی و تخلیه نیروها از سواستوپل و کرچ را انجام دادند. در سال 1942، شهر، بندر و خلیج نووروسیسک مورد بمباران منظم هواپیماهای آلمانی قرار گرفت. این شهر در سپتامبر 1942 تا حدی توسط نیروهای آلمانی تصرف شد و به شدت ویران شد. آزادسازی نووروسیسک در 10-16 سپتامبر 1943 در مرحله نهایی نبرد برای قفقاز، عملیات تهاجمی استراتژیک نووروسیسک-تامان انجام شد که توسط جبهه قفقاز شمالی با همکاری ناوگان دریای سیاه و ناوگان نظامی آزوف انجام شد.
Президент РФ Владимир Путин выступает на церемонии вручения верительных грамот чрезвычайными и полномочными послами иностранных государств - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.08.2023
ولادیمیر پوتین در مراسم گرامیداشت هشتادمین سالگرد پیروزی در نبرد کورسک + ویدیو
ایده اصلی عملیات تهاجمی آلمان عملیات بلاو (حمله تابستانی 1942) دستیابی به موفقیت در قفقاز و دستیابی به میادین نفتی آن بود. شرط مهم موفقیت این طرح، تصرف نووروسیسک و اطمینان از عملکرد آن در راستای منافع گروه ارتش A بود. با این حال، مقاومت سرسختانه مدافعان شهر در اواخر آگوست - اوایل سپتامبر 1942 در برابر مهاجمان فاشیست به نیروهای شوروی اجازه داد تا در حومه شرقی شهر جای پای خود را به دست آورند و نقشه آلمان برای استفاده از بندر به عنوان پایگاه دریایی خود را خنثی کنند.
برای تقویت حضور خود در این خطوط، نازی ها خطوط دفاعی قدرتمند "گوتنکوپف" را ساختند که به "خط آبی" نیز معروف است.
در فبروری-مارچ 1943، عملیات تهاجمی نیروهای شوروی برای از بین بردن گروه ارتش آلمان در شبه جزیره تامان آغاز شد، اما تمام تلاش ها برای شکستن گوتنکوپف در بهار و تابستان 1943 ناموفق بود. تنها در پاییز، نیروهای جبهه قفقاز شمالی موفق به انجام عملیات نووروسیسک-تامان شدند. نقشه آن این بود که گروه دشمن را با یک سری حملات ترکیبی از خشکی و دریا کالبد شکافی کند و متعاقباً آن را در قسمت‌هایی شکست دهد. مهمترین مؤلفه عملیات تهاجمی عملیات نووروسیسک بود که در آن نیروهای تشکیلات اصلی عملیاتی-تاکتیکی اسلحه های ترکیبی 89، 176 و 318، کندک عملیاتی-تاکتیکی اسلحه های ترکیبی دریایی 83 و کندک 255 دریایی، گارد هشتم و کندک 107، 81 شرکت داشتند. در بندر نووروسیسک قصد داشتند نیروهایی را پیاده کنند که قرار بود به عقب سربازان آلمانی ضربه بزنند. بندر نووروسیسک دارای دفاع ضد فرود جدی بود، بنابراین یک گروه توپخانه قدرتمند متشکل از 227 تاسیسات توپخانه موشکی و 800 اسلحه برای پشتیبانی از فرود ایجاد شد. علاوه بر این، نیروهای شوروی از هوا توسط یک گروه ویژه از هوانوردی شوروی متشکل از هواپیماهای نیروی هوایی نیروی دریایی، جنگنده ها، هواپیماهای تهاجمی و بمب افکن ها، در مجموع حدود 300 واحد رزمی، تحت پوشش قرار گرفتند.
سالگرد آزادی دونباس + داده نمایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.09.2023
چندرسانه ای
80 سال از آزادسازیی دونباس + داده نمایی
در شب 10 سپتامبر سال 1943، پس از گلوله باران اجباری توپخانه و حملات هوایی، فرود زیر آتش سنگین توپخانه، هاوان و مسلسل دشمن آغاز شد. گروهی از قایق های ناوگان دریای سیاه به منطقه بندر نووروسیسک حرکت کردند. آنها با یک ماموریت جنگی روبرو شدند، نفوذ به بندر و فرود نیروها مستقیماً روی اسکله ها. تمام خط ساحلی توسط دشمن به زنجیره ای از نقاط تیر تبدیل شد. برای تخریب استحکامات ساحلی، برای اولین بار در تمرینات رزمی، از حمله اژدر در امتداد ساحل استفاده شد. در مدت کوتاهی حدود دو هزار نفر در مناطق اصلی خلیج فرود آمدند. بلافاصله درگیری شدید شروع شد که گاهی اوقات تن به تن می شد. چتربازان شوروی به آرامی به جلو حرکت کردند. غالباً آلمانی ها دست به ضدحمله زدند و سربازان خود را از نیروهای اصلی جدا کردند. تا 15 سپتامبر، نیروهای شوروی موفق به شکستن دفاع آلمان در شمال شهر شدند و محاصره گروه های دشمن امکان پذیر شد. در همان زمان، در بلوک های شهر، نیروهای هجومی پراکنده شوروی متحد شدند و به عنوان یک جبهه متحد، به بیرون راندن نازی ها از نووروسیسک ادامه دادند و تا صبح روز 16 سپتامبر، شهر آزاد شد.
تعامل نزدیک همه شاخه های ارتش امکان شکستن دفاع قدرتمند آلمان را فراهم کرد و فرود سریع برق آسا در بندر نووروسیسک به یکی از موفق ترین عملیات آبی خاکی تبدیل شد.
در عصر 16 سپتامبر 1943، یک آتش بازی جشن در مسکو به افتخار سربازانی که نووروسیسک را آزاد کردند برگزار شد. برای قهرمانی و اقدامات ماهرانه در جریان آزادسازی نووروسیسک، به 19 تشکل و واحد نام افتخاری نووروسیسک داده شد. به دلیل استواری، شجاعت و قهرمانی که مدافعان شهر در طول جنگ بزرگ میهنی در شرایط سخت نشان دادند، در 7 می 1966 به نووروسیسک نشان جنگ میهنی درجه 1 در 14 سپتامبر 1973 به او اعطا شد. عنوان افتخاری "شهر قهرمان" و نشان لنین و مدال ستاره طلا به این شهر اعطا شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала