کمیسر حقوق بشر روسیه در اعتراض به طرح اخراج روسی زبانان از لتونی به سازمان ملل متوسل خواهد شد

© iStock.com / LeoPatriziСтарая Рига, Латвия
Старая Рига, Латвия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2023
عضو شوید
تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه، در رابطه با طرح اخراج شهروندان روسی زبان از لتونی به سازمان ملل و شورای اروپا شکایت خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، تاتیانا موسکالکووا، کمیسر حقوق بشر در فدراسیون روسیه در تلگرام خود نوشته است که "همسایگان بالتیک ما مسیری را برای بیرون راندن عمدی جمعیت روسی زبان از کشور تعیین کرده اند... من معتقدم که ایجاد عمدی شرایطی که شهروندان را مجبور به ترک لتونی کند نقض فاحش حقوق بشر است."
وی تاکید کرد: از ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دونیا میاتوویچ کمیسر حقوق بشر شورای اروپا درخواست خواهم کرد تا به نقض حقوق هموطنان به ویژه افراد مسن توجه شود.
پیش از این مشخص شده بود که شهروندان روسی مقیم لتونی که امتحان زبان لتونی را نگذرانده اند، از ماه سپتامبر با دستور خروج از کشور، نامه هایی از وزارت امور داخلی دریافت خواهند کرد. به گفته اینگمارس لیداکا، رئیس کمیسیون شهروندی، مهاجرت و انسجام اجتماعی پارلمانی، حدود 6000 شهروند فدراسیون روسیه می توانند ظرف سه ماه از جمهوری اخراج شوند.
پیش از این، سایمای لتونی( مجلس نمایندگان لتونی) 9 لایحه ای را در مورد انتقال همه آموزش ها به زبان لتونیایی طی سه سال تصویب کرد، زبان روسی فقط به عنوان یک "زبان اقلیت" قابل مطالعه است. حدود 1.8 میلیون نفر در لتونی زندگی می کنند که حدود 40 درصد آنها روسی زبان هستند. در همان زمان، لتونی یک زبان دولتی دارد - لتونی. زبان روسی وضعیت یک زبان خارجی را دارد.
Здание посольства России в Риге, архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2023
شورای حقوق بشر از سازمان ملل خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی توجه کند
پیش از این، شورای حقوق بشر زیر نظر رئیس جمهور فدراسیون روسیه (HRC) از سازمان ملل، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواسته بود به وضعیت مربوط به حقوق روس ها در لتونی که ممکن است از این کشور اخراج شوند توجه کنند. به دلیل شکست در امتحان زبان لتونی، درخواست تجدید نظر با کمک " اداره همکاری های روسیه" Rossotrudnichestvoتوسط بیش از 30 رهبر افکار از سراسر جهان امضا شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала