شورای حقوق بشر از سازمان ملل خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی توجه کند

© Sputnik / Стрингер /  مراجعه به بانک تصاویر Здание посольства России в Риге, архивное фото
Здание посольства России в Риге, архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2023
عضو شوید
شورای حقوق بشر از سازمان ملل متحد، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی واکنش نشان دهند.
به گزارش اسپوتنیک، کریل ویشینسکی، رئیس کمیسیون دائمی حقوق بشر در زمینه همکاری های بین المللی در زمینه حقوق بشر می گوید: شورای حقوق بشر از سازمان ملل متحد، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا به تهدید اخراج روس ها از لتونی واکنش نشان دهند.
او گفت: همانطور که می دانید در لتونی تا شش هزار شهروند روسی که برای تایید اجازه اقامت، مجبور به شرکت در امتحان زبان لتونی شده اند، قانونی که برای بدست آوردن استاد اقامت در لتونی، دقیقاً در پایان سال گذشته وضع شد. آنها این امتحان را قبول نکردند و طبق قانون جدید تهدید به اخراج از لتونی می شوند.
این سند که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است خطاب به ولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، دنیا میاتوویچ کمیسر حقوق بشر شورای اروپا و همچنین کایرات عبدالرخمانوف کمیسر عالی اقلیت های ملی سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته شده است.
ویشینسکی افزود: ما چنین درخواستی را پذیرفتیم و با حمایت سازمان همکاری های روسیه Rossotrudnichestvo، به رهبران افکار مختلف، افراد مشهور، روشنفکران، نمایندگان جامعه علمی، سیاستمداران، رهبران سازمان‌های عمومی در کشورهای مختلف: هند، صربستان، قبرس، بلژیک مراجعه کردیم. امروز بیش از 30 نامه در حمایت از درخواست ما دریافت کرده ایم.
از این درخواست نتیجه می شود که اخراج اجباری عمدتاً افراد مسنی را که از زمان اتحاد جماهیر شوروی در لتونی زندگی می کردند تهدید می کند.
Столица Латвии Рига - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2023
اخراج اتباع روسیه از سوی لتونی
در این متن آمده است: "کار چندین ساله آنها پایه اقتصادی این کشور را ایجاد کرد و تا پاییز سال گذشته، قوانین لتونی آنها را ملزم به شرکت در آزمون زبان برای تأیید امکان زندگی با تابعیت روسیه در این جمهوری نمی کرد."

از جمله سخصیت هایی که درخواست خود را در این باره به اشتراک گذاشته است آناند پورنیما، رئیس مجمع بین المللی BRICS، هند میباشد که می گوید: روز بسیار مهمی است که ما باید به کمیسیون امنیت سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان امنیت و همکاری اروپا متوجه بسازیم زیرا نقض حقوق بشر در لتونی در حال وقوع است. این لایحه اساسی است که باید توسط مردم، رهبران و سازمان هایی که واقعاً در بخش حقوق بشر کار می کنند و واقعاً معتقدند که مردم باید امنیت داشته باشند، امضا شود. هیچکس نباید از طرف زبان تبعیض قائل شوند.

افرادی که تحت تأثیر قرار خواهند گرفت شهروندان سالخورده هستند. آنها از دیرباز در آنجا زندگی می کنند و از زمان شوروی به ملت لتونی کمک کردند. با وجود سال ها کار، آنها به بنیان اقتصادی لتونی کمک کرده اند. درست نیست که با آنها اینطور رفتار شود. بنابراین ما از کمیسیون حقوق بشر درخواست کردیم و آرزو می کنیم که چنین اقداماتی از سوی مقامات لتونی نقض آشکار کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر باشد. ما خواهش می کنیم در این وضعیت مداخله کنیم تا از اخراج اجباری ساکنان لتونی دارای تابعیت روسیه که به طور رسمی مجوز اقامت در جمهوری را دریافت کرده اند، جلوگیری کنیم.
نویسندگان خاطرنشان کردند که این افراد سال ها در لتونی زندگی می کردند و این واقعیت ثابت کرد که دانش آنها از زبان روسی و ذخیره زبان لتونیایی آنها برای سازماندهی زندگی روزمره آنها کافی است. در عین حال، الزام مقامات محلی نه تنها برای قبولی در آزمون، بلکه پر کردن پرسشنامه هایی که نشان دهنده نگرش آنها به سیاست مسکو در عرصه بین المللی است، به ویژه بدبینانه به نظر می رسد.
شورای حقوق بشر تاکید کرد: "اساساً از مردم خواسته می‌شود که نه تنها در آزمون‌های زبان شرکت کنند، بلکه درباره دیدگاه‌های سیاسی خود و محکومیت مستند اقدامات روسیه نیز گزارش دهند".
آنها افزودند که اقدامات ریگا به شدت با میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد و همچنین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در تضاد است.
 Воздушный шарик с российским флагом - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2022
لتونی پخش تمام کانال های تلویزیونی روسیه را ممنوع کرد
از سپتامبر 2023، شهروندان روسی مقیم لتونی که امتحان زبان لتونی را نگذرانده اند، نامه هایی را از وزارت امور داخلی دریافت خواهند کرد که دستورالعمل خروج از کشور را دارند. همراه با خاتمه مجوز اقامت، این افراد دیگر خدمات زیادی دریافت نخواهند کرد. علاوه بر این، مقامات لتونی نیز پرداخت مستمری به آنها را متوقف خواهند کرد.
در آگوست گذشته، مقامات لتونی تصمیم گرفتند اجازه اقامت موقت را برای روس ها فقط در موارد استثنایی تمدید کنند. اجازه اقامت دائم فقط با قبولی در آزمون زبان دولتی در سطحی که کمتر از A2 تا سپتامبر سال جاری نباشد صادر می شود. افراد زیر 15 سال و بالای 75 سال از شرکت در آزمون معاف هستند.
در سپتامبر 2022، سایمای (مجلس نمایندگان) لتونی لایحه ای را در مورد انتقال تمام آموزش ها به زبان لتونی طی سه سال تصویب کرد، زبان روسی فقط به عنوان یک "زبان اقلیت" قابل مطالعه است. حدود 1.8 میلیون نفر در این جمهوری زندگی می کنند که حدود 40 درصد آنها روسی زبان هستند. در همان زمان، این کشور دارای یک زبان دولتی است - لتونیایی. زبان روسی وضعیت یک زبان خارجی را دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала