رستم عمروف وزیر دفاع جدید اوکراین کیست؟

© AP Photo / Sergei KholodilinRustem Umerov, a member of the Ukrainian Parliament, attends the peace talks with Russian delegation in Gomel region, Belarus, Monday, Feb. 28, 2022.
Rustem Umerov, a member of the Ukrainian Parliament, attends the peace talks with Russian delegation in Gomel region, Belarus, Monday, Feb. 28, 2022. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2023
عضو شوید
اسپوتنیک با یک سیاستمدار کهنه کار اوکراینی در تبعید و یک افسر ارشد بازنشسته ارتش ایالات متحده تماس گرفت تا شناخت بهتری از جایگزین رزنیکوف، رستم عمروف را بازگو کند.
به گزارش اسپوتنیک، ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع را با اشاره به نیاز به "رویکردهای جدید و سایر قالب های تعامل با ارتش و جامعه به طور کلی" از سمت خود برکنار کرد. اسپوتنیک با یک سیاستمدار کهنه کار اوکراینی در تبعید و یک افسر ارشد بازنشسته ارتش ایالات متحده تماس گرفت تا شناخت بهتری از جایگزین رزنیکوف، رستم عمروف ایجاد کند.
رئیس‌جمهور اوکراین رستم عمروف، رئیس صندوق املاک دولتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای جایگزینی رزنیکوف انتخاب کرده است، پارلمان اوکراین اکنون پس از ممنوعیت زلنسکی از احزاب اصلی مخالف در سال گذشته، جانشینی او راتصویب کرده است.
رزنیکوف، یک سیاستمدار حرفه ای و وکیل صریح که از نوامبر 2021 به عنوان وزیر دفاع خدمت می کرد، به نظر می رسد هیچ توهمی در مورد شغلی که در حال انجام آن بود ندارد، اوایل سال جاری اعتراف کرد که اوکراین "ماموریت ناتو" را علیه روسیه انجام می دهد و اوکراینی ها مجبور به انجام ماموریت های ناتو در برابر روسیه هستند. خون خود را بریزند تا نظامیان ناتو مجبور نباشند خون خود را بریزند.
نام رزنیکوف با چندین رسوایی بزرگ، از تورم قیمت‌های در مواد غذایی و سوخت ارتش، تا مناقشه خرید جلیقه زمستانی، طرح‌های فرار و پرداخت پول ناشی از فساد، و اتهامات جنایی مرتبط با سرقت سلاح و قاچاق مرتبط است. دوران تصدی وی به عنوان وزیر دفاع با شکست ضدحمله سه ماهه تکمیل شد، که جان بیش از 43000 سرباز اوکراینی و هزاران خودروی زرهی را بدون هیچ دستاورد قابل توجهی در برابر نیروهای مستقر روسی در دونباس، خرسون و زاپوروژیا بود، تمام کرد.
زندگی نامه عمروف برای فردی از طبقه سیاسی طرفدار غرب اوکراین ساده است. عمروف که در سال 1982 در ازبکستان شوروی متولد شد، یک تاتار کریمه است و در پارلمان اوکراین از هولوس - یک حزب سیاسی لیبرال راست میانه و طرفدار اروپا است ه در سال 2019 قانونگذار شد. وی در تبلیغات در مورد بدرفتاری ادعایی روسیه با جامعه تاتارهای کریمه در کریمه نقش بزرگی داشته است، ادعاهایی که رهبران تاتارهای کریمه که در واقع در شبه جزیره زندگی می کنند بارها آن را رد کرده اند.
عمروف برای پیوستن به شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در سال 2020 انتخاب شد و کارنامه او بر روی کار بر روی استراتژی‌هایی برای "اشغال‌زدایی از کریمه" متمرکز بود. در سپتامبر 2022، زلنسکی به عنوان رئیس صندوق دارایی دولتی انتخاب شد و با سرمایه‌گذاران خارجی ثروتمندی که مشتاق بودند از فروش آتش فروش دارایی‌های دولتی اوکراین، از جمله شرکت معدنی و شیمیایی متحد، کارخانه بندری اودسا و Centerenergo، یکی از بزرگترین شرکت های تولید برق اوکراین، استفاده کنند، انتخاب شد.
یکی از یادداشت های به ظاهر غیر معمول از زندگی نامه عمروف، فقدان کامل تجربه نظامی اوست. برخلاف رزنیکوف، که در نیروی هوایی شوروی تا درجه گروهبانی در دهه 1980 خدمت کرد، عمروف هرگز در ارتش اوکراین خدمت نکرد، شاید نقش واقعی پستی را که به او محول شده بود روشن کند.
ولودیمیر اولینیک، سیاستمدار اوکراینی و قانونگذار سابق رادا که اکنون در تبعید در خارج از اوکراین زندگی می کند، به اسپوتنیک توضیح داد و گفت: "اوکراین امروز به مدل اروپایی حکومت داری روی آورده است. ماهیت آن در این واقعیت نهفته است که وزیر دفاع هیچ ارتباطی با فرماندهی و کنترل نیروها ندارد."
در عوض، اولینیک گفت، فرماندهی و کنترل نیروها بر عهده زلنسکی و فرمانده کل نیروهای مسلح والری زالوژنی است. وی تصریح کرد که پست وزیر دفاع "مربوط به تامین ارتش، مناقصه ها، دستورات دولتی است. این به نمایندگی وزارت دفاع در پارلمان، خارج از کشور و غیره مربوط می شود. [عمروف] انگلیسی می داند. همین کافی است. باید به خاطر داشته باشیم که اورسولا فون در لاین زمانی ریاست وزارت دفاع آلمان را برعهده داشت، با وجود اینکه او متخصص زنان و زایمان بود و همه چیز خوب بود.

اوکراین در یک دوراهی

اولینیک تاکید کرد که چه نقشی در مقام وزیر دفاع عمروف ایفا خواهد کرد نه به خواست خود او و نه حتی زلنسکی بستگی دارد. در عوض، عامل تعیین کننده توسط "شریکای" کی‌یف از آن سوی اقیانوس بازی خواهد شد.
وی ادامه داد: "او به چه برنامه ای پایبند است هنوز مشخص نیست، زیرا ایالات متحده دو مسیر راهبردی احتمالی دارد. راه فعلی ادامه درگیری "تا آخرین اوکراینی" است. دومی توقف آن. در آینده نزدیک، ما بر اساس سایر تغییرات پرسنلی خواهیم دید که در نهایت آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت. در اوکراین، هیچ کس به طور مستقل بدون امریکایی ها مسائل مربوط به پرسنل را حل نمی کند. "

سه چیز که وزیر دفاع اوکراین باید بداند

اولینیک سه چیز را فهرست کرد که یک وزیر دفاع اوکراین باید بداند تا در کار خود موفق باشد. "اولاً، او نباید سعی کند باهوش باشد. او باید آنچه را که به او گفته می شود تکرار کند و آنچه را که به او گفته شده انجام دهد. این بسیار مهم است. دوم، او باید بداند که چگونه همه چیز را به درستی تقسیم کند و سوم ... او نباید از آن چیز ها برای خود دزدی کند."

اولینیک گفت که تجربه عمروف در صندوق املاک دولتی کمک کننده خواهد بود، در مورد الزامات آن شغل، متمرکز بر "خرید و فروش" و "تقسیم درست همه چیز" به طوری که "افراد شما همه چیز را دریافت کنند و و هر کس دیگری آنچه را که طبق قانون مقرر شده است، دریافت می کند" که به همان اندازه برای وزارت دفاع قابل اجرا است.
این کارشناس گفت: "از آنجایی که هر گونه اصلاحات جدی مستلزم پول و تایید متولیان کی‌یف است، اولینیک انتظار ندارد که عمروف هیچ تغییر اساسی و معقولی ایجاد کند، با وزارت دفاع مملو از فساد که انتظار می رود به همراهی خود ادامه دهد، و آنهایی که پول برای پرداخت رشوه دارند، می توانند این تغییرات را انجام دهند. خط مشی خود را از پیش نویس بخرند، در حالی که کسانی که این کار را نمیکنند گرفتار می شوند، به جبهه فرستاده می شوند و دفن می شوند، کل طرح همین است، در حالی که فرزندان خودشان احساس خوبی دارند که در خارج از کشور زندگی می کنند."

سردرد زلنسکی

ارل راسموسن، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده و مشاور بین‌المللی متخصص در امور ژئوپلیتیک و نظامی، می‌گوید اخراج رزنیکوف احتمالاً با جستجوی زلنسکی برای نوعی "تقویت سیاسی" برای کاهش محبوبیت رو به زوال او در میان به رسمیت شناختن حمایت از وی در غرب مرتبط است.
راسموسن به اسپوتنیک گفت: "بدیهی است که او نگران حمایت غرب است. آنها مطمئناً مشکل روحی دارند... من فکر می کنم که احتمالاً هنوز فساد در جریان است. احتمالا نه فقط در وزارت دفاع بلکه سایر بخش ها و ضد حمله خوب پیش نمی رود. منظورم این است که به صراحت بگویم که این یک شکست کامل است و درگیری هرگز نباید از ابتدا رخ می داد. من فکر می کنم رزنیکوف تا حدی آلوده بود. و بنابراین [زلنسکی] احتمالاً به دنبال یک تقویت سیاسی یا یک کمپین روابط عمومی ، شاید برای مماشات با غرب است."
راسموسن حدس می‌زند که سابقه تجاری عمروف، تجربه او به‌عنوان قانون‌گذار، این واقعیت که او یک تاتار کریمه با ارتباطات احتمالی و توانایی جمع‌آوری اطلاعات از داخل کریمه است، همه این عوامل ممکن است در انتخاب او برای جایگزینی رزنیکوف نقش داشته باشند.
به گفته راسموسن، یکی از نکات مثبت بزرگ در مورد نامزدی عمروف برای زلنسکی این است که او "هیچ ارتباطی با ارتش ندارد، بنابراین نمی توان انگشتش را روی او گذاشت و او را به خاطر فاجعه کاملی که در سال گذشته رخ داده سرزنش کرد.در یک و نیم سال و در طول سه ماه گذشته." همین امر در مورد رسوایی‌های فسادی که در اطراف رزنیکوف در حال چرخش است، صدق می‌کند، که اکنون می‌توان او را "به خاطر همه چیزهایی که در جریان است" سرزنش کرد، و عمروف به وزارت دفاع آورده شد تا حداقل برای مدتی "شروع تازه" را تجربه کنند.
وزیر دفاع جدید اوکراین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2023
رسانه های ترکیه: وزیر دفاع جدید اوکراین دست نشانده آمریکا است
راسموسن با تکرار نظر اولینیک در مورد اینکه بحران اوکراین در یک دوراهی قرار دارد، اظهار داشت که ممکن است در میان نخبگان سیاسی در کیف "درباره این که آیا آنها واقعاً باید برای برقراری آتش بس در این مورد با روس ها وارد مذاکره جدی شوند یا خیر، نظراتی در میان باشد. اما تا زمانی که غرب از آن حمایت نکند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. و بنابراین هیچ تغییری در جهت درگیری ایجاد نخواهد کرد، شاید حتی اوضاع را بدتر کند."
راسموسن در پاسخ به این سوال که آیا برکناری رزنیکوف به نحوی با استعفای بن والاس وزیر دفاع بریتانیا در چند روز قبل مرتبط است یا خیر، گفت که به نظر می رسد نقطه مشترک بزرگی که این دو را به هم مرتبط می کند، کاهش اشتیاق کشورهای غربی برای ادامه حمایت از کی‌یف و لندن است. موقعیت به عنوان دومین تشویق کننده برجسته ضد حمله، که اکنون شکست خورده است. ناظر خلاصه می‌کند که در واقع، بازنشستگی والاس ممکن است دست زلنسکی را برای برکناری رزنیکوف آزاد کرده باشد، و این امکان را فراهم می‌آورد که هم در سمت غربی و هم در سمت دفاعی اوکراینی انجام شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала