پوتین و اردوغان در سوچی درباره کدام مسائل صحبت خواهند کرد؟

© Sputnik / POOL /  مراجعه به بانک تصاویر Рабочий визит президента РФ В. Путина в Иран
Рабочий визит президента РФ В. Путина в Иран - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2023
عضو شوید
روز دوشنبه 4 سپتامبر، مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی برگزار می شود. این اولین دیدار اردوغان و پوتین از زمان پیروزی رهبر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری در ماه می سال جاری خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه 4 سپتامبر، مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی برگزار می شود. این اولین دیدار اردوغان و پوتین از زمان پیروزی رهبر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری در ماه می سال جاری خواهد بود.
در مورد مباحث این دیدار حسن اونال، دانشمند علوم سیاسی، به اسپوتنیک گفت که چه موضوعاتی در دستور کار نشست آتی خواهد بود.
به عقیده وی، موضوع اصلی مذاکرات، چشم انداز بازگشت به معامله "غلات" خواهد بود: با توجه به پایان یافتن این توافقنامه و خروج روسیه از آن، لازم است سازوکار جدیدی شکل گیرد و بدیهی است که این مکانیسم نمی تواند آنطور که اوکراین می خواهد کار کند، یعنی عبور غلات اوکراین از آب های سرزمینی اوکراین به آب های سرزمینی رومانی، از آنجا به آب های سرزمینی بلغارستان و سپس به تنگه ها، این بسیار خطرناک است، واقعیت این است که وقتی این کشتی ها برمی گردند، باید به طور کامل جستجو شوند تا ببینند که آیا سلاح حمل می کنند یا خیر. از آنجایی که توافقی وجود ندارد، ما نمی توانیم چیزی بگوییم علاوه بر این، بدون توافق، انجام بارگیری و تخلیه منظم غلات از بنادر اوکراین غیرممکن خواهد بود. با توجه به همه اینها، پیشنهاد اوکراین غیرمنطقی و غیرقابل قبول به نظر می رسد.
شویگو و هاکان فیدان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2023
شویگو و وزیر خارجه ترکیه درباره معامله غلات و کار در سوریه گفتگو کردند
تا آنجا که به روسیه مربوط می شود، آقای پوتین سال گذشته ابتکاری برای تبدیل ترکیه به قطب انرژی و غلات ارائه کرد. به نظر من، اکنون همه چیز به سمت این سمت پیش می رود.
غلات روسی می توانند به ترکیه بیایند و در اینجا فرآوری شوند و بخشی از آن از طریق ترکیه دوباره صادر شود. در مورد عرضه ایمن غلات از بنادر روسیه به ترکیه، لازم است اطمینان حاصل شود که اوکراین به کشتی های روسیه حمله نمی کند. تا آنجا که من متوجه شدم، ترکیه طرفدار ادامه توافق غلات سال گذشته است. با این حال، روسیه اصرار دارد که برای این منظور غرب باید ابتدا به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر، این تصور به وجود می آید که اوکراین به عنوان سخنگوی منافع غرب، علاقه چندانی به توافقنامه غلات ندارد.

این کارشناس می گوید: ترکیه و روسیه ممکن است توافقنامه غلات جداگانه ای منعقد کنند. شاید بتوان با اوکراین نتیجه گرفت. در این صورت می توان غلات اوکراینی را از طریق ترکیه مجددا صادر کرد. اما برای این کار باید تضمین های متقابل برای حمله نکردن به کشتی هایی که از این کریدور عبور می کنند، دریافت کرد. این موضوع کلیدی در نشست آتی دو رهبر خواهد بود.

این کارشناس معتقد است که یکی دیگر از موضوعات مورد بحث پوتین و اردوغان مسائل منطقه ای خواهد بود،: "تعداد زیادی از زمینه ها در روابط ترکیه و روسیه وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد: این ایجاد هاب گاز، تجارت، اقتصادی است. روابط، نیروگاه اتمی علاوه بر این، گفتگو ممکن است به وضعیت روابط بین آذربایجان و ارمنستان و البته موضوع سوریه، عادی سازی روابط ترکیه و سوریه، بازگشت آوارگان و تجدید مفاد بپردازد. توافق آدانا برای تشدید مبارزه مشترک با تروریسم، اینها موضوعاتی است که احتمالاً در دستور کار مذاکرات بین دو رهبر قرار خواهد گرفت.
Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, Dışişleri Bakanı Hakan Fidan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.08.2023
گفت و گوی لاوروف با همتای ترکی اش درباره ای ارائه غلات و طرح آشتی زلنسکی
در عین حال روزنامه ترکیه ای ملیت به نقل از منابع می نویسد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با ولادیمیر پوتین در سوچی، آمادگی خود را برای تبدیل شدن به یک میانجی برای حل و فصل اوکراین اعلام خواهد کرد.
این نشریه می گوید: "رئیس جمهور اردوغان بر اهمیت برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه تاکید خواهد کرد و اعلام خواهد کرد که آماده است نقش میانجی را بر عهده بگیرد و همه حمایت ها از جمله سازماندهی مذاکرات مستقیم را برای تضمین صلح پایدار بین طرفین ارائه کند."
این نشریه همچنین خاطرنشان می کند که پیش از دیدار دو رهبر "امیدی برای بازگشت روسیه به معامله غلات وجود دارد."
این اولین ملاقات حضوری آنها پس از تقریبا یک سال وقفه خواهد بود. روسای جمهور روسیه و ترکیه در مورد وضعیت پیرامون توافق غلات دریای سیاه و سایر موضوعات گفتگو خواهند کرد.
در دسامبر 2004، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اولین بار در 30 سال گذشته به ترکیه سفر کرد. در نتیجه سران دو کشور بیانیه ای مبنی بر تعمیق دوستی و مشارکت چند جانبه بین کشورها به تصویب رساندند. در سال 2009، بیانیه ای مبنی بر حرکت به سمت مرحله جدیدی از روابط و تعمیق بیشتر دوستی امضا شد.
اکنون گفت‌وگوی سیاسی روسیه و ترکیه به دلیل پویایی و کارآیی بالا قابل توجه است که قبل از هر چیز با ارتباط منظم و محرمانه پوتین و اردوغان مشخص می‌شود.
در سال 2022، آنها چهار جلسه حضوری برگزار کردند. پوتین و اردوغان در 27 آپریل 2023 در یک مراسم ویدیو کنفرانسی به مناسبت تحویل سوخت هسته ای ساخت روسیه به واحد نیروگاه شماره 1 نیروگاه هسته ای آکویو ترکیه شرکت کردند.
در سال 2022، 16 مکالمه تلفنی بین پوتین و اردوغان انجام شد. از آغاز سال 2023، روسای جمهور ده مکالمه تلفنی داشته اند که آخرین آن در 2 اگست سال جاری بوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала