افزایش انتقادها از بایدن در آستانه دو سالگی بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان

© AP Photo / Evan VucciПрезидент США Джо Байден выступает в Белом доме в Вашингтоне, США
Президент США Джо Байден выступает в Белом доме в Вашингтоне, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2023
عضو شوید
در آستانه دو سالگی بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان، بار دیگر انتقادها به تصمیم رییس‌جمهوری ایالات‌متحده امریکا افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، در تازه‌ترین‌ مورد، مارک‌تسین‌ مسئول پیشین بخش نویسندگان سخنرانی‌های جورج بوش رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در مقاله‌ای‌ که برای واشنگتن ‌پست نوشته با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده گفته که بیرون شدن فاجعه‌بار از افغانستان به بهای ریاست جمهوری جو بایدن تمام خواهد شد.
آقای مارک در این مقاله نوشته است، که اگر بایدن حرف نظامیان را می‌پذیرفت و یک واحد نظامی در افغانستان نگه‌‌ می‌داشت، ر‌ویدادهای امروز رخ نمی‌داد. نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان چنان‌که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ مانع حمله‌های طالبان شده بودند، از این به بعد نیز می‌توانستند از افغانستان دفاع کنند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2023
جایگاه ناپایدار بایدن پس از بیرون شدن آشفته از افغانستان با شکست ضدیورش اوکراین ناپایدارتر شد
در بخشی از این مقاله آمده است: "در جنوری ۲۰۱۵، نیروهای افغانستان مسئولیت عملیات جنگی در برابر طالبان را برعهده گرفتند و با حمایت ایالات متحده موفق شدند که طالبان را به مدت شش سال دور نگه دارند. تنها پس از عقب نشینی بایدن از برنامه‌ریزی ماموریت، اطلاعات و پشتیبانی هوایی ایالات متحده بود که نیروهای افغان تحت فشار قرار گرفتند".
فضل‌هادی وزین؛ فعال‌سیاسی در این باره می‌گوید: "این‌که گفته شود، وضعیت افغانستان و بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نقش تعیین‌‌کننده دارد، گمان نمی‌کنم درست باشد، منحیث یک عامل از آن کار گرفته می‌شود، اینها بیشتر قضایای مهم داخلی برای آنانی است ‌‌که به پای صندوق رای می‌‌‌روند".
در همین حال؛ فاکس نیوز از زبان مایک گارسیا؛ نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا در مجلس نمایندگان ایالات متحده و نظامی پیشین این‌کشور گزارش داده است، که او با انتقاد از روند بیرون شدن نظامیان امریکایی از افغانستان و تصمیم بایدن گفته اشتباه‌ها سبب شدند تا در ادامه روند بیرون شدن هزاران امریکایی غیرنظامی پشت سرگذاشته شوند.
عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا نوشته است: "ما نتوانستیم با یک اداره کنترل عملیاتی وزارت دفاع تحت نظر وزیر دفاع به یک ذهنیت این وزارت تبدیل شویم. این تقصیر نه تنها رئیس جمهور، بلکه بلینکن وزیر امور خارجه، و مهمتر از همه، به نظر من، وزیر دفاع آستین است که شهامت ادعای خود را نداشت".
محمد اختر راسخ؛ آگاه سیاسی در این باره بر این باور است: "۲۰ میلیون دختر و زن افغانستان که امروز در آتش جهالت، بدبختی و عقب‌گرد می‌سوزند و ۴۰ میلیون انسانی که در یک زندان سر باز جهان زندگی می‌‌کنند، نتیجه کارکرد و سیاست‌دوگانه بایدن و امریکا بود".
سرو‌ر نیازی؛ آگاه نظامی می‌گوید: "اگر امریکا امروز می‌بود، فردا افغانستان را ترک می‌کرد، مهم این‌است که مردم افغانستان با استفاده از تجربه‌های گذشته چگونه کشور خود را بسازند".
یادآوری می کنیم، که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ۱۵ اگست ۲۰۲۱ ایالات ‌متحده روند تخلیه و بیرون شدن از افغانستان را آغاز کرد و این روند به روز ۳۱ اگست ۲۰۲۱ پایان یافت. یورش هراس‌افگنانه به فرودگاه کابل، عدم توجه به ثبات دولت پیشین افغانستان و هرج و مرج در روند بیرون شدن از آن میان انتقاد‌‌هایی هستند که در پیوند با این روند وجود دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала