جایگاه ناپایدار بایدن پس از بیرون شدن آشفته از افغانستان با شکست ضدیورش اوکراین ناپایدارتر شد

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2023
عضو شوید
بر پایه آنچه مقام های غربی می‌گویند، سرعت پایین ضدیورش های اوکراین در برابر روسیه امیدها را برای گفت و گوها جهت پایان جنگ کم‌رنگ می‌کند و به احتمال طولانی شدن این جنگ می‌افزاید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: یک بن‌بست احتمالی، راهبردی معروف جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر سرازیر کردن میلیاردها دالر کمک نظامی به اوکراین را به چالش خواهد کشید. همچنین چالشی را برای توانایی مداوم غرب جهت ارسال تسلیحات به اوکراین که اخیرا هم حجم آن کم شده، ایجاد می‌کند.
جان هربست، سفیر پیشین امریکا در اوکراین و از پشتیبانان گسترش کمک‌های نظامی به کی‌یف که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن است، می‌گوید: قاعدتا ارسال کمک‌های بیشتر هنگامی که همه‌ چیز خوب پیش می‌رود، آسان‌تر است اما دولت بایدن گزینه زیادی به‌جز تداوم ارسال تسلیحات ندارد. عدم حمایت از اوکراین و اجازه به روسیه برای کسب پیروزی، امضای شکست سیاست خارجی بایدن پس از بیرون شدن از افغانستان خواهد شد.
اما با این حال، راهبردی مصمم بایدن خطراتی را به دنبال دارد. بایدن اعتبار سیاست خارجی خود را پای یک درگیری گذاشته است که آن‌ را یک نبرد میان "دموکراسی و خودکامگی" توصیف می‌کند. او بیش از ۴۳ میلیارد دالر کمک امنیتی به کی‌یف اختصاص داده اما با چالش‌هایی در کنگره ایالات متحده از سوی برخی اعضای جمهوری‌خواه مواجه است.
Национальный флаг Украины и флаг Организации Североатлантического договор - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
بایدن: پذیرش اوکراین در ناتو منجر به جنگ با روسیه خواهد شد
همزمان با اینکه سال آینده میلادی جو بایدن به سوی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش می‌رود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شور و اشتیاق بیشتری دارد. دو تن از حریفان جمهوری‌خواه – دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین امریکا و ران دی‌سانتیس فرماندار فلوریدا – پیشنهاد داده‌اند که احتمالا حمایت‌های نظامی به اوکراین را متوقف کنند.
توماس گراهام، یکی از اعضای برجسته شورای روابط خارجی می‌گوید: روس‌ها بسیار خوشحال می‌شوند وقتی درباره تسلیم اوکراین صحبت می‌کنیم. فکر نمی‌کنم آن‌ها خیلی مشتاق صحبت کردن درباره حل بحران اوکراین دست کم در حال حاضر باشند.
ضدحمله اوکراین در اوایل ماه جون با هدف بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه آغاز شد اما تاکنون در تحقق اهداف خود با شکست مواجه شده است.
بایدن در جریان سفرش به هلسینکی در اوایل ماه روان میلادی گفت: "امیدوارم و توقع من این است که شاهد پیشرفت چشمگیر اوکراین در حملاتش باشید". اما این درحالیست که اکنون اوضاع ضعیف اوکراین را می‌بینیم و مقامات اوکراینی نیز نسبت به این مسئله اذعان می‌کنند.
یک دیپلمات غربی در واشنگتن گفت: ایالات متحده ممکن است بپذیرد که جنگ در اوکراین به‌زودی تمام نخواهد شد و متحدان باید سال‌ها آماده ارسال تسلیحات به کی‌یف باشند.
در حالی‌که اکنون نه روسیه و نه اوکراین علاقه‌ای به مذاکره ندارند، کاخ سفید هم گزینه‌های کمی دارد اما ترجیح می‌دهد فعلا به استراتژی خود ادامه دهد و امیدوار است که در نهایت اوکراین به دستاوردی در برابر نیروهای روسیه برسد.
مقامات امریکایی نیز اعتراف می‌کنند که ضد حمله اوکراین به کندی پیش می‌رود اما معتقدند که ارزیابی درباره تاثیرگذاری آن بسیار زود است.
یادآوری می کنیم، که در حالی که اوکراین بیش از یک ماه می شود که ضد یورش خود آغاز کرده، امروز نیروهای روسیه یک شهرک را از کنترل نیروهای اوکراینی آزاد کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала