ستایش بایدن از نظامیانی که در جریان بیرون شدن از افغانستان کشته شدند

© AP Photo / Andrew HarnikВыступление президента Джо Байдена о банковской системе в Белом доме
Выступление президента Джо Байдена о банковской системе в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.08.2023
عضو شوید
رئیس جمهور ایالات متحده در بیانیه ای روز شنبه از ۱۳ نظامی که در جریان یورش انتحاری دو سال پیش در افغانستان جان باختند، ستایش کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، انفجار سهمگین در بیرون میدان هوایی بین المللی کابل در کابل در ۲۶ اگوست ۲۰۲۱ باعث کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و دستکم ۱۷۰ غیرنظامی از افغانستان شد.
بایدن در این بیانیه گفت: "امروز، جیل و من این ۱۳ سرباز شجاع امریکایی و بیش از ۱۰۰ غیرنظامی بی گناه افغانستان را که در یورش تروریستی وحشتناک در "ابی گیت" کشته شدند، به یاد می آوریم و سوگواری می کنیم".
او افزود: "بسیاری از افراد دیگر زخمی شدند و آثار زخم‌های خود و وحشت آن روز را تا آخر عمر خواهند داشت".
بایدن و دولت او به دلیل بیرون شدن از افغانستان انتقادات زیادی دریافت کرده اند.
Медики помогают пострадавшим от двух мощных взрывов, произошедших в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.08.2021
افزایش شمار تلفات انفجار میدان هوایی کابل
لیندزی گراهام، عضو مجلس سنای ایالات متحده گفته است، که فکر می کند بایدن به دلیل مدیریت بیرون شدن در آن زمان باید استیضاح شود.
همچنین کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده ضمن گرامیداشت کسانی که در یورش دو سال پیش جان باختند، گفت: دستور داده است پرچم‌ها در ساختمان کنگره ایالات متحده به حالت نیمه افراشته درآیند.
آقای کارتی در نوشته ای در رسانه اجتماعی ایکس گفت: "دو سال پیش در همین روز، ما به طرز غم انگیزی ۱۳ سرباز و زن شجاع را در افغانستان از دست دادیم. من پرچم‌ها را به ساختمان کنگره ایالات متحده هدایت داده ام تا به افتخار این قهرمانان امریکایی به حالت نیمه افراشته درآیند".
یادآوری می کنیم، که پس از توافق نامه پنهانی و پیچیده ای امریکا با گروه طالبان، نیروهای پیشین افغانستان بدون درگیری به گروه طالبان تسلیم شدند و پس از آن گروه طالبان با هفت میلیارد جنگ افزار باقی مانده ای امریکا کنترل این کشور را بدست گرفت. در ماه اگوست دو سال پیش در هنگام بیرون شدن سربازان ناتو به رهبری امریکا ده ها هزار همکاران افغانستانی این کشور نیز افغانستان را ترک کردند و رهبران و وزیران حکومت پیشین نیز از افغانستان گریختند. شهروندان افغانستان از ترس گروه طالبان به میدان هوایی کابل برای ترک این کشور هجوم بردند و روزها و شب ها در انتظار ورود به میدان هوایی کابل بودند، که در ۲۶ اگوست ۲۰۲۱ انفجاری سهمگین در میان جمعیت رخ داد و بیش از دو صد نفر کشته و زخمی شدند. داعش مسئولیت این انفجار را به دوش گرفت.
از آن زمان تاکنون در برابر گروه طالبان بیش از ده ها جبهه اعلام موجودیت کرده اند و اما تنها جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی بیشترین یورش را بر گروه طالبان انجام داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала