واکنش سازمان ملل در مورد اعدام های غیرقانونی طالبان

© facebook. M. Mohaqiq محقق: گروه طالبان باشندگان ۱۷روستا را در‌ دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند
محقق: گروه طالبان باشندگان ۱۷روستا را در‌ دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
عضو شوید
سازمان ملل می‌گوید از زمان به قدرت رسیدن طالبان، آنها بیش از دوصد تن از مقامات سابق را اعدام کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می گوید که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، بیش از 200 اعدام غیرقانونی مقامات سابق و نیروهای امنیتی را ثبت کرده است.
در بیانیه ای که روز سه شنبه در وب سایت این سازمان منتشر شد، آمده است: "یوناما حداقل 218 اعدام غیرقانونی مقامات سابق و اعضای نیروهای امنیت ملی را از زمان روی کار آمدن طالبان* در افغانستان ثبت کرده است."
جرمی لارنس، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین (UNHCR) در نشستی در ژنو گفت: "بین 15 اگست2021 الی 30 جون 2023، سرویس حقوق بشر سازمان ملل گزارش های موثقی مبنی بر اینکه نمایندگان مقامات بالفعل (طالبان) مسئول 218 اعدام غیرقانونی، 14 ناپدید شدن خشونت آمیز، بیش از 144 مورد شکنجه و بدرفتاری و 424 دستگیری و بازداشت خودسرانه را دریافت کرده است."
فقر در افغانستان: کاکا نعیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
چند درصد افغان‌ها در فقر بسر می برد؟
به گفته مأموریت سازمان ملل، اعضای سابق پولیس، قوای مسلح و ریاست امنیت ملی افغانستان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. در بیشتر موارد، آنها را برای مدت کوتاهی بازداشت می کردند و پس از آن کشته می شدند یا در بازداشت از دنیا می رفتند. برخی از افراد بدون اینکه اجساد را به خانواده هایشان بدهند به مقصد نامعلومی برده و در آنجا اعدام شدند. در مجموع، بیش از 800 مورد نقض حقوق بشر علیه مخالفان سیاسی قدرت طالبان ثبت شده است.
به گفته هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، اقدامات طالبان* غیرقانونی است و با اظهارات مطرح شده در سال 2022 در مورد عفو مخالفان سیاسی دولت جدید در تناقض است. این هیئت از دولت افغانستان می خواهد که عفو را مشخص و اجرا کند، همراه با تحقیقات شفاف در مورد نقض حقوق بشر علیه اعضای دولت سابق و نیروهای امنیت ملی.
کشته شدن بیش از 300 جنگجوی طالبان در درگیری با جبهه مقاومت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
کشته و زخمی شدن۱۱۱ طالب در یورش های ماه پسین جبهه مقاومت
از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اخیرین گزارشات سازمان ملل در افغانستان می‌گوید: "گزارش اخیر نماینده سازمان ملل در افغانستان که می گوید بیش از 800 تن از افراد حکومت قبلی توسط نیروهای امارت اسلامی کشته و شکنجه شده اند، صحت ندارد و دور از واقعیت است."

وی خاطرنشان کرد، "عفو عمومی امارت اسلامی به طور عمومی عملی شده است. االبته انتقام گیری در بعضی موارد شخصی و نامعلوم، توسط ارگان های مربوطه امارت اسلامی به گونه جدی بررسی شده که تعداد آن محدود می باشد."

آقای مجاهد در اخیر افزود: "متاسفانه بعضی از بخش ها در چوکات ملل متحد به جای اینکه واقعیت های عینی افغانستان را درک نموده و انکشافات مثبت را مشاهده نمایند، همواره دنبال نقاط منفی می باشند و در تلاش پروپاگند هستند که با این کار بیش از همه اعتبار خود را صدمه می زنند."
در اوایل ماه اگست 2021، طالبان* حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان تشدید کردند، در 15 اگست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. رئیس جمهور وقت افغانستان، اشرف غنی، کشور را ترک کرد.
Эмблема саммита АСЕАН в Джакарте - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
"هفتمین نشست مجمع فکر آینده افغانستان" در اندونیزیا برگزار شد
در شب 31 اگست، ارتش امریکا میدان هوایی کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی امریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتمبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوندزاده که در دوره اول حکومت طالبان وزیر امور خارجه بود و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала