وضعیت عدم رسیدگی به درخواست پناهجویان افغانستانی در استرالیا و آلمان

© AP Photo / Wali SabawoonВоенный самолет США вылетает из международного аэропорта в Кабуле, Афганистан
Военный самолет США вылетает из международного аэропорта в Кабуле, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2023
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر بر اهمیت و لزوم سرعت دادن به رسیدگی درخواست های پناهجویان افغانستانی که در جانشان در خطر است تاکید می گند.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر، چند روز قبل، دولت فدرال استرالیا اعلام کرد که میزان دریافت ویزای بشردوستانه خود را از 17875 به 20000 پناهنده افزایش داده است. همزمانی این دو رخداد مایه تأمل است. چقدر برنامه ویزای بشردوستانه استرالیا از افرادی که سعی در فرار از افغانستان دارند حمایت می کند؟ مهمتر از آن، چگونه می تواند بهتر عمل کند؟
در دو سال گذشته، افغانستان در یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان فرو رفته است. دو سوم جمعیت آن با گرسنگی و حداقل سه میلیون کودک از سوء تغذیه حاد رنج می برند. این کشور همچنین دارای یکی از بالاترین نرخ های مرگ و میر نوزادان در جهان است و هزاران زن به دلایل مرتبط با بارداری جان خود را از دست می دهند که اکثر آنها قابل پیشگیری هستند.
طالبان از زمان به دست گرفتن کنترل کشور در 15 آگوست 2021، حقوق زنان و دختران را برای تحصیل، کار، حرکت و اجتماعات مسالمت آمیز محروم کرده اند. رسانه های افغانستان که باقی مانده اند در معرض سانسور گسترده هستند. و تعداد فزاینده ای از روزنامه نگاران و دیگر منتقدان پشت میله های زندان هستند.
نظامیان استرالیا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2022
جنایات جنگی استرالیا در افغانستان
اگر هدف نجات آسیب پذیرترین افراد است، برنامه های اسکان مجدد پناهندگان به سرعت عمل و نوآوری و سازگاری نیاز دارند. هر چه شرایط سخت تر باشد، نیاز به انعطاف بیشتر است. در اوایل سال جاری، وزارت امور داخله استرالیا تأیید کرد که درخواست‌های ویزای بشردوستانه برای مردم در افغانستان به دلیل موانعی که توسط مقامات طالبان که آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهند، بررسی نمی‌شود.
در حالی که مقامات وزارت داخله استرالیا به دلیل مشکلاتی که در راستی آزمایی اطلاعات بیومتریک و سایر داده ها در افغانستان وجود دارد، درخواست ها را متوقف می کنند، شورای حقوقی استرالیا گفته است که طبق گزارش ها، متقاضیان افغان به دلیل ظرفیت ناکافی استرالیا برای رسیدگی به آنها با وجود "رعایت تمام معیارهای دیگر برای ویزای بشردوستانه" رد شده اند. ” البته، بررسی های بهداشتی و امنیتی بخشی ضروری از پردازش پناهندگان است، اما شرایط غیرعادی باید به معنای کاهش موانع اداری نیز باشد.
در سال 2022، دولت 26500 مکان ویزای بشردوستانه را برای پناهجویان افغان برای پنج سال آینده اختصاص داد. تا ماه می امسال، تقریباً نیمی از این موارد اعطا شده بود در حالی که درخواست ها به بیش از 40000 رسید. با این سرعت، مکان های موجود بسیار کمتر از نیاز خواهد بود.
بارها و بارها وقتی دولت استرالیا اراده داشته باشد، می تواند راه حل هایی بیابد و سریع عمل کند. با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر و بحران بشردوستانه در افغانستان، دولت باید تشریفات اداری را کاهش دهد و رسیدگی به ویزاهای بشردوستانه را برای افرادی که ناامید از فرار هستند، در اولویت قرار دهد. همچنین باید آماده افزایش تخصیص کلی ویزاهای بشردوستانه برای اتباع افغان باشد. تنها در این صورت است که کمک به آسیب پذیرترین افراد ممکن می شود.

وعده شکنی آلمان

سیل پیام‌های واتس‌اپ که از افغان‌هایی که در قندهار یا کابل گیر کرده‌اند دریافت می‌کنم از آگوست 2021 کاهش یافته است، اما متوقف نشده است. تهدیدهای طالبان همچنان بسیاری از فعالان و خبرنگاران را مخفی می کند. به مدت هشت ماه شرافت، روزنامه‌نگار سابق، مدافع حقوق زنان و کارمند یک آژانس توسعه آلمان، با ناامیدی فزاینده‌ای به من پیام می‌دهد زیرا یکی یکی، زندگی در امنیت برای او غیر ممکن شده است.
زمانی که طالبان تقریباً دو سال پیش کنترل افغانستان را به دست گرفتند، برادر شرافت را پس از انتشار یک نظر انتقادی در فیس بوک کشتند. سپس به تعقیب شرافت که مخفی شده بود پرداختند. سال گذشته او را پیدا کردند، او را کتک زدند، چاقو زدند و او را رها کردند. او تنها به این دلیل زنده ماند که برخی از اهالی قریه او را به یک کلینیک بردند، جایی که پزشکان جان او را نجات دادند. از آن زمان او بین جاهای مختلف رفت و آمد کرد و می دانست که دفعه بعد که طالبان او را بگیرند ممکن است زنده نماند.
شرافت از آنجایی که برای GIZ، آژانس توسعه آلمان کار کرده بود، برای اسکان مجدد تحت برنامه پذیرش فدرال آلمان برای افغان هایی که در معرض خطر هستند به دلیل ارتباط آنها با یک دولت خارجی درخواست داد.
شرافت پس از چندین ماه انتظار، پیامی از یک حساب رسمی مرتبط با برنامه دریافت کرد که درخواست او را رد کرده و گفته بود که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استخدام او با آلمان خطری "فراتر از خطر عمومی موجود در افغانستان" ایجاد کرده است. ظاهراً اتهامات طالبان مبنی بر دفاع از منافع خارجی کافی نبود.
شرافت بعد از آن برایم نامه نوشت و گفت: "از زندگی ناامید شدم، دیگر نمی‌خواهم زندگی کنم." او پیوندی به یک ویدیوی سیاره زمین که چند سال پیش در فضای مجازی منتشر شده بود برای من فرستاد. در آن، یک ایگوانای جوان تلاش می کند تا از ده ها مار درنده ای که قصد کشتن او را دارند، پیشی بگیرد. تماشای آن چیزهای عجیبی است، اما همانطور که شرافت به من گفت، اگر بازتاب زندگی شما باشد، چندان سرگرم کننده نیست.
چرا آلمان درخواست او را رد کرد؟ این "اظهارات سیاسی" او بود که او را در رادار طالبان قرار داد، نه استخدامش. اظهارات شرافت از حقوق بشر دفاع می کند، عامل خطری که دولت آلمان از طریق برنامه دوم، برنامه پذیرش فدرال خود برای مدافعان حقوق بشر افغانستان، روزنامه نگاران و سایرین که توسط طالبان تهدید می شوند، به عنوان معیاری برای تخلیه و اسکان مجدد شناسایی کرده است.
Эвакуированные из Афганистана во время приезда в центр для беженцев в штате Вирджиния  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2022
طبق آمار مهاجران افغانستان در آلمان از نظر تعداد در مقام دوم هستند
برنامه پذیرش فدرال، که در اکتبر 2022 آغاز شد، قرار بود تا 1000 افغان را در هر ماه به آلمان بیاورد. اما با مشکلاتی مواجه شده است. آلمان قبلاً تعداد زیادی از کارمندان محلی سابق و دیگر افغان‌هایی را که به‌ویژه بلافاصله پس از عقب‌نشینی در معرض خطر قرار داشتند، پذیرفته است. با این حال، تا ماه می، حتی یک افغان از طریق برنامه جدید وارد نشده بود، و هزاران فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، و دیگران در معرض خطر همچنان در افغانستان یا کشورهای همسایه گیر افتاده‌اند، یا به‌طور غیرقابل توضیحی از پذیرش محروم شده‌اند.
در ماه مارچ، وزارت خارجه از ترس ناکافی بودن اقدامات غربالگری، برنامه را متوقف کرد. از اواسط جون، تازه راه اندازی مجدد شده بود. وزارت کشور و وزارت امور خارجه به طور منظم سازمان های غیر دولتی آلمان را در مورد این برنامه به روز می کنند، اما سایرین دسترسی کمی به این روند دارند. و بنابراین تنها راهی که می‌توانم اطلاعاتی در مورد نحوه رسیدگی به پرونده‌های مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران به دست بیاورم، از طریق دفتر دیده‌بان حقوق بشر ما در برلین بود. اگر به دست آوردن این اطلاعات برای من سخت باشد، برای یک افغان 8000 کیلومتر دورتر، با پول کم و دسترسی محدود به اینترنت تقریبا غیرممکن است.
البته، آلمان تنها کشوری نیست که در سال 2021 از وعده‌های خود به افغان‌ها کوتاهی کرده است. بریتانیا تعداد بسیار کمی از افغان‌ها را که مستقیماً با دولت بریتانیا کار نکرده‌اند، گرفته است و آن‌هایی که نقل مکان کرده‌اند ناامید شده‌اند. نزدیک به 9000 افغانی که در اسکان موقت در آنجا گیر افتاده اند، اکنون با اخراج روبرو هستند و جایی برای رفتن ندارند.
طالبان چهارراهی میدان هوایی کابل را چهارراهی آزادی نام گذاری کردند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.06.2023
طالبان یک کارمند پیشین موسسه جی‌آی‌زید را در کابل کشتند
ایالات متحده هزاران مترجم، کارمند پشتیبانی و افراد دیگری را که باید واجد شرایط دریافت ویزا می‌بودند، پشت سر گذاشت، اگرچه این برنامه اکنون تا سال 2024 تمدید شده است. و تمرکز بر تخلیه افغان‌هایی که در تلاش‌های نظامی شرکت کرده‌اند، زنان در معرض خطر، از جمله مدافعان حقوق زنان، را تحت فشار قرار داده است.
آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفته است که برنامه آلمان با هدف ایجاد فرصتی برای زندگی آزاد، خودمختار و امن به افرادی که توسط طالبان تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند، می دهد. او با اذعان به اینکه این وظیفه عظیم خواهد بود، قول داد، "ما تسلیم نخواهیم شد." برای هزاران افغان مثل شرافت که به این کلمات تکراری شده‌ است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала