دگرگونی های دو سال پیش در این روز: فروافتادن جمهوریت، اسارت ملت، چیرگی گروه طالبان

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
عضو شوید
دو سال پیش از ششم اگست تا پانزدهم اگست ۲۰۲۱ به استثنای ولایت پنجشیر همه ولایت‌های افغانستان یکی پس از ‌دیگری به دست گروه طالبان بدون درگیری فروافتادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، در پانزدهم‌اگست ۲۰۲۱ ولایت‌های کاپیسا، پروان، وردک، بامیان، خوست، ننگرهار ، دایکندی، نورستان و سرانجام کابل به دست گروه طالبان بدون درگیری فروافتاد.
والی پیشین پروان در این باره می‌گوید، که در روز فروافتادن برای دفاع از پروان با کمبود نیرو روبرو بوده است.
فضل‌الدین‌ عیار، والی پیشین پروان در این باره گفت: "در آن زمان به ریاست امنیت مراجعه کردم تا از قطعه امنیت کار‌ گرفته شود. کسی نبود. برای این ادعا همه ‌حضور داشتند. قطعات در دست نداشتیم که از خطوط دفاع کنیم".
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.11.2022
بازگشت داعش و القاعد به افغانستان پس از چیرگی گروه طالبان
اما رییس پیشین شورای ولایتی ننگرهار می‌گوید، که اداره محلی ننگرهار با طالبان تفاهم داشت، که در صورت پیروزی طالبان در کابل ننگرهار بدون ‌درگیری به طالبان واگذار شود.
احمدعلی حضرت، رییس پیشین شورای ولایتی ننگرهار در این باره گفت: "یک عامل این بود که همه افغانستان فروافتاده بود و اداره محلی و برخی بزرگان قومی ننگرهار با طالبان به این تفاهم رسیده بودند که اگر شما همه افغانستان را در اداره گرفتید، ننگرهار بدون مقاومت به شما واگذار خواهد شد".
تا پیش از چاشت ۱۵ اگست ولایت‌های کابل و‌ پنجشیر در اداره دولت پیشین بود، حدود ساعت ۱۱ هرج‌ومرج و شایعه فروافتادن در کابل بیش‌تر شد، نزدیکای ساعت ۰۲:۳۰ این روز محمد اشرف غنی با سه‌چرخبال پنهانی افغانستان را ترک کرد.
او در روز ۱۸ اگست در یک پیام ویدیویی گفت: "من در‌ مجبوری از افغانستان برآمدم تا از جنگ و ویرانی کابل جلوگیری شود و از توطئه دشمن تاریخی افغانستان که فاجعه تحقیر زعیم‌ ملی کشور بود، جلوگیری شود".
پس‌ از آن‌که محمد اشرف غنی افغانستان را ترک کرد، امیدها و تلاش‌ها برای توافق سیاسی با طالبان از هم‌ پاشید، شام آن روز طالبان با نشرات زنده الجزیره به ارگ رفتند.
اندرابی در واکنش به گزارش گریز غنی: نظام را محب و پاکستان به گروه حقانی تسلیم داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.10.2021
اندرابی در واکنش به گزارش گریز غنی: نظام را محب و پاکستان به گروه حقانی تسلیم داد
در همین روز، حامد کرزی و عبدالله عبدالله از گریز اشرف غنی خبر دادند و گفتند، که ما در افغانستان خواهیم ماند.
تا چند روز گروه طالبان نتوانسته بود نیروی کافی برای کنترل کابل جا به جا کند و با کمبود نیرو برای کنترل کابل دچار بود و اما آهسته آهسته نیروهای خود را از دیگر ولایت ها به کابل جا به جا کردند و توانستند آهسته آهسته کنترل کابل را به دست بگیرند.
به‌گفته منابع در پایان روز ۱۵ اگست پروازهایی به ترکیه، دهلی‌ نو، امارات متحده عربی و پاکستان صورت گرفت و شماری زیادی از مقام‌های جمهوریت و رهبران سیاسی به وسیله این پروازها از افغانستان بیرون شدند.
داوود سرخوش در واکنش به یورش طالبان به پنجشیر: دلم همراه شجاعان پنجشیر است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2021
داوود سرخوش در واکنش به یورش طالبان به پنجشیر: دلم همراه شجاعان پنجشیر است
در این بین چند پرواز به پنجشیر انجام شد، پنجشیر هنوز به دست طالبان فرو نه افتاده بود و مقاومت دوم در برابر طالبان شام این روز از پنجشیر اعلام شد تا این‌که پنجشیر نیز در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به دست گروه طالبان فروافتاد.
پس از چند ماهی گروه طالبان دست به تشکیل یک حکومت تک قومی تک گروهی و موقت زدند که بیشتر از هشتاد درصد آن را قوم پشتون تشکیل می دهد. تاکنون هیچ کشوری حکومت موقت این گروه را به رسمیت نشناخته و بیشتر کشورها خواهان تشکیل یک حکومت فراگیر از سوی این گروه هستند.
 هیات طالبان به رهبری عبدالسلام حنفی عازم مسکو شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2021
تلاش طالبان برای تشکیل حکومت فراگیرتر در افغانستان
این گروه پس از آن دروازه های دانشگاه ها و مکتب ها را بستند و پس از چند ماه بازگشایی کردند. در آغاز دختران را از صنف ششم به بالا از مکتب رفتن ممنون کردند و پس از چند ماه دیگر دانشجویان و استادان زن را از رفتن به دانشگاه ها منع کردند و روز به روز سختگیری های خود را بر مردم افغانستان به ویژه بانوان بیشتر کردند و امروز که دومین سال فروافتادن جمهوریت فساد و اسارت ملت و چیرگی گروه طالبان می باشد، مردم با تنگدستی و بیکاری دست به گریبان است و از زمان چیرگی این گروه تاکنون بیش از سه میلیون نفر این کشور را از ترس این گروه و یا بیکاری و تنگدستی ترک کرده اند.
 اعتراضات خیابانی زنان در کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
سرکوب همایش بانوان در کابل از سوی گروه طالبان
در همین زمان، از آغاز چیرگی این گروه در افغانستان بیش از ده جبهه بر ضد این گروه اعلام موجودیت کردند و از میان این جبهه ها تنها جبهه مقاومت و آزادی درگیری های زیادی با گروه طالبان داشته و در این درگیری ها نزدیک به سه هزار نفر کشته شده است که بیشتر کشته شدگان مربوط به جنگجویان گروه طالبان می باشد.
با دوساله شدن چیرگی گروه طالبان در این روزها یورش های نیروهای جبهه مقاومت و جبهه آزادی در بیشتر از ولایت های شمال و کابل افزایش پیدا کرده و این دو جبهه در اعلامیه های شان یکبار دیگر تاکید بر مبارزه در برابر گروه طالبان نموده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала