سازمان ملل می گوید که طالبان به وعده های خود عمل نکردند

© Sputnikطالب
طالب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.08.2023
عضو شوید
گزارشگران ویژه سازمان ملل طی بیانیه ای که از سوی گزارشگران ویژه سازمان ملل منتشر شد، گفت: این تصور که طالبان از زمان که برای اولین بار به قدرت رسیده اند در افغانستان تغییر کرده است اشتباه است، وعده ها برای برداشتن محدودیت ها برای دختران و زنان رعایت نشده است و نقض حقوق بشر در این کشور سیستماتیک است.
به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان سازمان ملل امروز گفتند: "دو سال پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، طالبان همچنان به نقض بسیاری از حقوق بشر، از جمله ایجاد یک سیستم تبعیض کامل، طرد و بردگی زنان و دختران ادامه می‌دهد. شکاف بین وعده‌ها و عملکرد در این سند آمده است: "مقامات بالفعل افغانستان گسترش یافته اند و تصور طالبان "اصلاح شده" اشتباه بود."
  طلبان: تلاش‌های‌شان برای حل مسأله پنجشیر بی‌نتیجه بوده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
طلبان: تلاش‌های‌شان برای حل مسأله پنجشیر بی‌نتیجه بوده
به گفته کارشناسان سازمان ملل، سیاست های تحمیل شده توسط طالبان بر مردم افغانستان در دو سال گذشته منجر به نقض "مداوم، سیستماتیک و تکان دهنده" بسیاری از حقوق بشر از جمله حقوق آموزش، کار، آزادی بیان، اجتماعات وغیره شده است.
آنها گفتند: "علیرغم تضمین‌های مقامات عملی طالبان مبنی بر اینکه هرگونه محدودیت، به ویژه از نظر دسترسی به آموزش، موقتی خواهد بود، رویدادهای روی زمین نشان‌دهنده یک سیستم پرشتاب، سیستماتیک و فراگیر از جداسازی، به حاشیه رانده‌سازی و آزار و اذیت است".
گزارشگران ویژه سازمان ملل نیز متأسفند که وعده‌های "شکل فراگیر دولت" محقق نشده است. آنها به ویژه خاطرنشان می کنند که وعده های عفو برای مقامات دولتی و نظامی سابق "شکسته شده است"، اصول عدم شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه ها "بیش از حد نادیده گرفته می شود"، اقلیت ها "به حاشیه رانده شده و مورد تبعیض قرار می گیرند". و وکلا، قضات، تسارنوال ها و سایر افراد مرتبط با قوه قضاییه با "خطرات امنیتی جدی" روبرو هستند.
 اعتراضات خیابانی زنان در کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
سرکوب همایش بانوان در کابل از سوی گروه طالبان
گزارشگران ویژه از طالبان خواستند تا با فراهم کردن امکان تحصیل و اشتغال به تبعیض علیه زنان پایان دهند، سرکوب مقامات دولتی و نظامی سابق و بازداشت های خودسرانه را متوقف کنند.
کارشناسان هشدار دادند: "در حالی که وضعیت بشردوستانه و حقوق بشر در دو سال گذشته به وخامت ادامه داده است، سازمان ملل درباره "خلاف های مالی حیاتی" برای فعالیت های بشردوستانه خود، کمک ها و بسته شدن مؤسسات طبی هشدار می دهد.
در ماه جنوری، شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع گزارش داد که دولت افغانستان که توسط طالبان تشکیل شده یک مهلت ده روزه برای تعطیلی سالون های زیبایی زنان در این کشور تعیین کرده و زنان را از کار در مراکز خرید منع کرده است، اما رئیس جمهور دفتر سیاسی سوخیل شاهین گفت که این اطلاعات غیر قابل اعتماد است. از زمان روی کار آمدن طالبان* در افغانستان، حقوق زنان در این کشور به طور قابل توجهی محدود شده است، به ویژه شرکت در صنف های درسی در مؤسسات آموزش عالی ممنوع شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала