هبت الله آخوند زاده حملات برون مرزی را "حرام" اعلام کرد

© AP Photo / Ebrahim NorooziБоевики движения "Талибан" на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста
Боевики движения Талибан на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2023
عضو شوید
رهبر طالبان* حاکم افغانستان حملات برون مرزی، از جمله حملات بر پاکستان از نظر اسلام حرام خوانده است.
به گزارش اسپوتنیک، منابع رسمی بلندپایه در اسلام آباد در مصاحبه با رسانه امریکایی گفتند که رهبران ارشد طالبان طی گفتگوهای دوجانبه اخیر، فرمان هیبت الله آخوندزاده را به مقامات پاکستانی ابلاغ کردند تا بر عزم خود مبنی بر اینکه اجازه ندهند کسی دیگر کشورها را از خاک افغانستان تهدید کند، تاکید کردند.
این موضوع در دیدارهای سه روزه آصف درانی، نماینده ویژه در امور افغانستان، و هیأت وی که ماه گذشته با امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان و سراج الدین حقانی وزیر داخله و سایرین در کابل پایتخت برگزار شد، برجسته شد.
این دیدار در بحبوحه افزایش حملات مرگبار علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان پاکستانی انجام شد و گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان یا TTP** مسئولیت طرح ریزی بیشتر خشونت ها را بر عهده گرفت.
یکی از مقامات ارشد پاکستانی که از ملاقات های کابل مطلع بود، گفت که پایگاه ها و فعالیت های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان بر بحث ها غالب بوده است. او به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا مجاز به گفتگو در مورد این موضوع به صورت علنی نیست.
این مقام به نقل از میزبانان طالبان به نمایندگان گفت: " شیخ هیبت‌الله همه گروه‌هایی را که با او بیعت می‌کنند مقید می‌کند و دستور او این است که حمله به پاکستان حرام است".
Столкновение полиции со активистами партии Tehreek-e-Insaf, протестующими против ареста бывшего премьера Пакистана Имрана Хана  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2023
پولیس پاکستان انفجار امروز را حمله تروریستی خواند
طرف پاکستانی از طالبان خواست تا دستورات خود را برای کمک به بازدارندگی تحریک طالبان پاکستان و حامیان افغان آن از انجام فعالیت هایی که روابط بین دو کشور را تضعیف می کند، علنی کنند.
به گفته این مقام پاکستانی که با رسانه امریکایی صحبت کرد، رهبران طالبان پاسخ دادند: "ما آن را در میان مردم خود، میان تشکیلات [امنیتی] و اطلاعات منتشر کرده‌ایم".
طالبان فوراً در مورد اظهارات گزارش شده پاکستان اظهار نظر نکردند.
شبکه تلویزیونی رسمی افغانستان صوت سخنرانی محمد یعقوب وزیر دفاع طالبان را که در آن برای اولین بار جزئیاتی از دستور هیبت الله در مورد خشونت های فرامرزی را فاش کرد، پخش کرد.
یعقوب بدون نام بردن از هیچ کشوری گفت که رهبر طالبان جهاد یا جنگ مقدس را خاتمه داده است و "اطاعت" از فرمان او برای همه واجب است. یعقوب در جمع فرماندهان طالبان و نیروهای امنیتی صحبت می کرد.
یعقوب با استفاده از عنوان رسمی هیبت الله گفت: "اگر کسی هنوز افغانستان را به قصد جهاد در خارج از کشور ترک کند، دیگر نمی توان آن را جهاد تلقی کرد. اگر مجاهدین [نیروهای طالبان] علیرغم دستور امیر برای توقف به جنگ ادامه دهند، جهاد نیست، بلکه خصومت است."
طالبان با استناد به اعتقادات اسلامی خود، شورش دو دهه ای خود علیه ایالات متحده و نیروهای ناتو را جهادی علیه "اشغال" افغانستان و حامیان آن می نامند. هیبت الله پس از بازپس گیری قدرت توسط گروه تندرو او در آگوست 2021، زمانی که تمامی نیروهای بین المللی کشور را ترک کردند، به اصطلاح جهاد را پایان داد.
اسلام آباد مدعی است که رهبران تحریک طالبان پاکستان که به بیعت با هیبت الله و سایر گروه های شورشی بیعت کرده اند، پس از بازگشت طالبان به قدرت در کابل و تشدید تروریسم در پاکستان، پایگاه های عملیاتی خود را به افغانستان منتقل کرده اند، ادعاهایی که طالبان آن را بی اساس رد می کند.
  تیرباران دو دانش‌آموز در اندراب‌ بغلان از سوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
سردرگمی و ترس پس از انتقال طالبان پاکستانی به شمال افغانستان
هفته گذشته یک بمب گذار انتحاری در یک تجمع سیاسی در شهر مرزی خار در شمال غرب پاکستان 63 پاکستانی کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. دولت اسلامی در استان خراسان، یا IS-K، وابسته به گروه تروریستی دولت اسلامی مستقر در افغانستان، مسئولیت آن بمب گذاری را بر عهده گرفت.
مقامات پاکستانی اعلام کردند که تحریک طالبان پاکستان در 12 جولای در حمله به یک پایگاه نظامی در شهر ژوب در جنوب غربی این کشور قرار داشت و گفتند که سه جنگجوی مسلح به شدت مرتبط با طالبان افغانستان در میان پنج مهاجم بودند. این حمله حداقل 9 سرباز پاکستانی و همه مهاجمان را در درگیری‌های چند ساعته متعاقب آن کشته شدند.
وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته گزارش داد که بازرسان هویت سه افغان کشته شده را از ساکنان ولایت قندهار در جنوب افغانستان شناسایی کرده اند و از سفارت افغانستان خواسته است تا اجساد آنها را تحویل بگیرد.
طالبان در دیدارهای اخیر از پاکستان خواستند تا مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان را از سر گیرد تا راه حلی برای خشونت ستیزه جویان پیدا کند. مقامات پاکستانی این پیشنهاد را رد کردند و گفتند که مذاکرات قبلی که سال گذشته با میانجیگری و میزبانی کابل انجام شد، "به طرز بدی شکست خورد" زیرا تحریک طالبان پاکستان از "تسلیم شدن سلاح های خود و وفاداری" به قانون اساسی پاکستان خودداری کرده بود.
مقامات پاکستانی از افزایش 70 درصدی حملات تروریستی تحریک طالبان پاکستان در دو سال گذشته خبر می دهند. تنها در سال جاری، خشونت بیش از 450 نفر از جمله نیروهای امنیتی را کشته است. ارتش کشته شدن بیش از 120 افسر و سرباز در هفت ماه اول سال 2023 را تایید کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، طالبان به هیئت پاکستانی گفته است که قصد دارند اعضای تحریک طالبان پاکستان و خانواده‌هایشان را از مناطق مرزی افغانستان دور کنند تا به نگرانی‌های اسلام آباد در برابر تروریسم رسیدگی کنند. آنها همچنان تاکید کردند که کابل برای جابجایی و اسکان شبه نظامیان در دیگر مناطق افغانستان به کمک مالی نیاز دارد.
گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل نیز انتقال تحریک طالبان پاکستان توسط مقامات طالبان افغانستان را تایید کرده است.
Военнослужащие вооруженных сил Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.05.2023
کشته شدن شش نظامی پاکستانی در مرز با افغانستان
در این گزارش آمده است که در ماه جون، برخی از عناصر تحریک طالبان پاکستان به عنوان بخشی از تلاش‌های طالبان برای مهار این گروه تحت فشار دولت پاکستان، به دور از منطقه مرزی منتقل شدند. این گزارش خاطرنشان کرد که تا 6000 عضو تحریک طالبان پاکستان در خارج از افغانستان فعالیت می کنند و تسلط طالبان آنها را "جسارت" کرده است.
گزارش سازمان ملل هشدار داد که تحریک طالبان پاکستان در صورت ادامه داشتن یک پایگاه عملیاتی امن در افغانستان می تواند به یک تهدید منطقه ای تبدیل شود.
طالبان* - این گروه به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
TTP**- گروه تروریستی ممنوعه در روسیه
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала