سفر اردوغان به عربستان نمایانگری تغییرات مهم در جهان است

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган на совместной с президентом РФ Владимиром Путиным пресс-конференции
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган на совместной с президентом РФ Владимиром Путиным пресс-конференции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2023
عضو شوید
رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در چارچوب یک سفر سه روزه به کشورهای حوزه خلیج فارس که با هدف جذب سرمایه‌گذاری از سوی پادشاهی‌های عربی تولیدکننده نفت در اقتصاد این جمهوری انجام می‌شود، وارد عربستان سعودی شد.
به گزارش اسپوتنیک، محمد صالح الحربی، کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی درباره ای سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، به اسپوتنیک عربی گفت: "در واقع، سفر اردوغان به عربستان سعودی در قالب یک هیئت بزرگ و بلندپایه بسیار مهم بوده و نشان دهنده تغییرات استراتژیک اساسی نه تنها در منطقه، بلکه در کل جهان است. طرفین بیش از ده قرارداد در زمینه تجارت، انرژی، هوش مصنوعی و دفاعی امضا کردند. با این حال، آنکارا و ریاض به مهمترین توافق در زمینه دفاعی دست یافتند. طرفین یک برنامه مشترک برای توسعه همکاری های دفاعی تهیه کردند که از جمله شامل تولید و عرضه پهپادهای بیرقدار ترکیه است. این می تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد دو کشور داشته باشد. به این ترتیب حجم سرمایه گذاری های متقابل ترکیه و عربستان سعودی به 30 میلیارد دالر رسیده است. بنابراین تعامل نزدیک کشورهای منطقه که کلید آن عربستان سعودی و ترکیه است، می تواند نقش تعیین کننده ای در حفظ ثبات و صلح داشته باشد".
اعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2023
اردوغان: غربی‌های گستاخ را یاد می‌دهیم توهین به مسلمانان آزادی اندیشه نیست
همچنین "فرهاد ابراهیم اف"، کارشناس علوم سیاسی، کارشناس باشگاه گفتگوی بین المللی "ولدایی" نیز به اسپوتنیک توضیح داد: "این تصور وجود دارد که میل دیرینه ترکیه برای خلاصی از هژمونیسم "امپریالیستی" آمریکا به پادشاهی های خلیج فارس نیز سرایت کرده است. ما از تاریخ به یاد داریم که تا همین اواخر همه این کشورها، از جمله ترکیه، نمی توانستند علناً با این کشور بحث کنند. آمریکا متحد این کشور بود، به صورت رسمی یا غیررسمی. بعدها مشخص شد که هژمونی آمریکا فراتر از هر نوع روابط متحدانه است. ترکیه به دلیل امتناع از اطاعت از آمریکا، از نظر فرصت های اقتصادی آسیب می بیند و در جذب سرمایه مشکلات جدی دارد. سرمایه گذاری اکنون ترکیه در حال انجام نوعی "چرخش به شرق" است که به طور مداوم و با دقت و در عین حال قاطعانه به آن نزدیک می شود".
در این شرایط، نزدیک شدن به عربستان سعودی که این سیاست را نیز در پیش گرفته است، نشان دهنده تمایل هر یک از طرفین به استقلال سیاسی است. هر کشوری سهم خود را در این فرآیند ایفا خواهد کرد و حفظ روابط همکاری بین آنها بسیار مهم است.
سفر اردوغان انگیزه جدی به سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه خواهد داد. کاملاً ممکن است که روسیه در آینده بتواند در ایجاد یک کنگلومرا که نه تنها ترکیه و پادشاهی های خلیج فارس، بلکه ایران را نیز در بر خواهد گرفت، مشارکت داشته باشد. عربستان سعودی اخیراً روابط خود را با این کشور بهبود بخشیده است. به نوبه خود، روابط ایران و ترکیه در حال رسیدن به سطح جدیدی است: تجارت بین انقره و تهران به سرعت در حال رشد است. ترکیه همچنان به کانالی برای تحریم ایران تبدیل می شود. در عین حال روابط با روسیه به میزان قابل توجهی تقویت می شود.
در پاسخ، ایالات متحده عصبانی می شود: آنها دائماً ترکیه و عربستان سعودی را به اعمال تحریم تهدید می کنند. اما همه اینها تنها آغاز نابودی هژمونی آمریکاست. این موضوع به تدریج اتفاق می افتد: "برای یک قرن تمام، آنگلوساکسون ها فعالانه در منطقه خاورمیانه فعالیت می کنند، امکان نابودی چنین سیستمی در یک سال وجود نخواهد داشت".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала