موشک های SCALP چیست و چگونه می تواند بر ضد یورش اوکراین تأثیر بگذارد؟

© Photo / MBDAБританская ракета Storm Shadow/Scalp
Британская ракета Storm Shadow/Scalp - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2023
عضو شوید
فرانسه پس از بریتانیا دومین کشوری است که اوکراین را به موشک های دوربرد مجهز می کند.
به گزارش اسپوتنیک، یک کارشناس نظامی روسی به اسپوتنیک گفت، تصمیم امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ارائه موشک های کروز دوربرد اسکالپ/ SCALP به اوکراین، با توجه به تجربه ای که ارتش روسیه در هنگام خنثی کردن آنالوگ این سلاح به نام "سایه طوفان" به دست آورد، بر وضعیت موجود تأثیری نخواهد گذاشت.
در جریان نشست سران ناتو در ویلنیوس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور امریکا متعهد شد که ده ها موشک دوربرد اسکالپ/ SCALP به اوکراین ارائه کند. با این حال، رئیس جمهور فرانسه زمان تحویل این تسلیحات به کیف را مشخص نکرد. فرانسه پس از بریتانیا دومین کشوری است که اوکراین را به موشک های دوربرد مجهز می کند.
ماکرون در بدو ورود به اجلاس به خبرنگاران گفت: "با توجه به شرایط و ضدحمله‌ای که توسط اوکراین انجام می‌شود، من تصمیم گرفته‌ام تحویل تسلیحات و تجهیزات را افزایش داده و به اوکراینی‌ها قابلیت حمله عمیق ارائه کنم".
تفاوت بین اسکالپ/ SCALP و سایه طوفان/ Storm Shadow چیست؟
اسکالپ ای گی/SCALP-EG (Emploi Général، به معنای هدف عمومی) نامی فرانسوی برای "Storm Shadow" است، سلاح تهاجمی عمیق با برد بلند، با سلاح متعارف، که توسط سازنده موشک چندملیتی اروپایی MBDA تولید شده است. این موشک بر اساس آپاچی، یک موشک کروز ضد باند، ساخت فرانسه، پرتاب از هوا بود.
یوری کنتوف، کارشناس نظامی روسیه، به اسپوتنیک گفت: موشک SCALP فرانسوی در واقع توسعه مشترک بریتانیا و فرانسه است. و بنابراین، بسیاری از جنبه‌های مربوط به تولید و استفاده از این موشک‌ها یکپارچه شده است.
Ракета Storm Shadow - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
فرانسه موشک های دوربرد به اوکراین ارسال می کند
برد موشک اسکالپ/ SCALP سایه طوفان/Storm Shadow چقدر است؟
کنوتوف توضیح داد: "تنها تفاوت [بین SCALP و Storm Shadow] برد پرواز است. نسخه صادراتی Storm Shadow تقریباً 300 کیلومتر برد دارد. نسخه صادراتی موشک های فرانسوی برد تقریباً 250 کیلومتری دارد".
اسکالپ/ SCALP با یک توربوجت با سرعت 0.8 ماخ (987.8 کیلومتر در ساعت) نیرو می گیرد. وزن آن 1300 کیلوگرم است که شامل یک کلاهک معمولی 450 کیلوگرمی است. طول و قطر این سلاح به ترتیب 5.10 متر و 0.166 متر و طول بال آن 3 متر است. هزینه هر واحد موشک تقریباً 3.19 میلیون دالر است.
اسکالپ/SCALP و سایه طوفان/ Storm Shadow چگونه عمل می کنند؟
اسکالپ/ SCALP یک موشک "آتش و فراموش" است، به این معنی که قبل از پرتاب برنامه ریزی شده است. پس از پرتاب، موشک قابل کنترل نیست: مسیر خود را به صورت نیمه خودمختار دنبال می کند. نزدیک به هدف خود، سلاح به ارتفاع بالاتری صعود می کند تا شانس نفوذ به هدف را به حداکثر برساند. در نهایت، قبل از انفجار فیوز تاخیری در سرجنگی اصلی، به هدف اصابت می کند.
کنوتوف گفت: "اگر ما در مورد استفاده رزمی از این موشک های کروز صحبت می کنیم، نباید فراموش کنیم که این یک سلاح با دقت بالا است." کلاهک [موشک] بیش از 400 کیلوگرم وزن دارد و کاملاً قدرتمند است. انواع سوراخ‌کننده بتن با میله‌ای با استحکام بالا در داخل موشک وجود دارد؛ همراه با ماده منفجره، امکان سوراخ کردن سقف‌های بتنی تا عمق 1.5 متری ضخامت را فراهم می کند و از همه مهمتر دقت اصابت این موشک ها بسیار بالاست".
Государственный Исторический музей и Московский Кремль. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2023
واکنش کرملین مبنی بر تصمیم فرانسه برای انتقال موشک‌های دوربرد به اوکراین
اسکالپ ها و سایه های طوفان چگونه حمل می شوند؟
این سلاح را می توان با هواپیماهای تورنادو GR4، تورنادو IDS ایتالیا، یوروفایتر تایفون، داسو میراژ 2000 و داسو رافال حمل کرد. بریتانیا، فرانسه و ایتالیا از آن در حملات خلیج فارس، عراق و لیبیا استفاده کردند.
وقتی صحبت از اوکراین به میان می‌آید، قبلاً گزارش شده بود که نیروی هوایی این کشور از Su-24 - یک بمب‌افکن تاکتیکی مافوق صوت و تمام آب و هوا که در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است - برای پرتاب سلاح فرانسوی-بریتانیایی استفاده خواهد کرد. در ابتدا، تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های اوکراینی، یک سوخو-24 را نشان می‌داد که سایه طوفان در زیر دکل بال ثابت "دستکش" قرار داشت. هواپیماهای جنگی Su-24 و شناسایی Su-24MR اوکراین برای شلیک موشک دوربرد رادارگریز اصلاح شده اند.
آیا روسیه می تواند موشک های اسکالپ/ SCALP و سایه طوفان/ Storm Shadow را رهگیری کند؟
به گفته کنوتوف، شناسایی این موشک به دلیل سطح مقطع راداری بسیار کوچک (RCS) بسیار دشوار است. او گفت: "یعنی طوفان سایه [SCALP EG] دارای سطح مقطع راداری 0.01 تا 0.03 متر مربع است که بسیار کوچک است.
کنوتوف تاکید کرد، با این وجود، پدافند هوایی روسیه قادر به شناسایی و انهدام موشک های کروز Storm Shadow/SCALP است. وزارت دفاع روسیه بارها از رهگیری موشک های دوربرد رادار گریز فرانسوی-انگلیسی خبر داده است.
افزون بر این، تسخیر پسین یک موشک سایه طوفان توسط نیروهای روسی ممکن است برای مطالعه راه های شکست این سلاح ارزشمند باشد. این موشک در منطقه زاپروژیا سرنگون شد و بیشتر دست نخورده باقی ماند. تشریح این موشک می تواند نقاط ضعف بالقوه آن را آشکار کند و جهت بهینه را برای اصابت موشک کروز با یک رهگیر تعیین کند.
او گفت: "پس از اینکه ارتش ما توانست چنین موشک کروز را به تصرف خود درآورد، اکنون فرصت های بیشتری برای مطالعه آن، تعیین مواد کامپوزیتی که برخورد با سر خود فرکانس هایی که در آن کار می کند، و اصل بدنه از آن ساخته شده است را داریم".
به گفته این کارشناس نظامی، این به روسیه اجازه می دهد تا رادارها و ایستگاه های هدایت موشکی خود را برای شناسایی بهتر موشک های رادارگریز بهبود بخشد.
وی توضیح داد، که مطالعه بدنه موشک ها مهم است، زیرا مهندسان روسی قادر خواهند بود ببینند که کدام برد امواج رادیویی ارسال شده توسط موشک از نظر رادیویی شفاف است و کدام یک تا حدی منعکس می شود.
کنوتوف گفت: "ایجاد سیستم‌های جنگ الکترونیکی امکان‌پذیر خواهد بود که به طور مؤثرتری بر روی سر موشک‌های Storm Shadow و SCALP تأثیر بگذارد.
او پیش بینی کرد: "من فکر می کنم در یکی دو ماه آینده خواهیم دید که پدافند هوایی ما به طور موثرتری [در برابر اسکالپ ها] عمل خواهد کرد. علاوه بر این، از ایستگاه های جنگ الکترونیک عمدتاً استفاده می شود که بسیار ارزان تر از شلیک پرتابه برای رهگیری این موشک های کروز است".
فرانسه چند SCALP به اوکراین می فرستد؟
ماکرون در بیانیه خود تعداد موشک ها را مشخص نکرد، اما رسانه های غربی به نقل از منابعی می گویند، که فرانسه ممکن است 50 واحد را به اوکراین تحویل دهد.
کنوتوف گفت: "اگر ما در مورد 50 موشک صحبت می کنیم. باید در نظر داشت که ممکن است بیش از 50 موشک باشد. "این ممکن است نشت اطلاعاتی باشد که برای رسانه ها سازماندهی شده است. البته آنها نقش خاصی را ایفا می کنند، زیرا اکنون بلوک ناتو در تلاش است به رژیم کی یف کمک کند تا به نوعی خط دفاعی ما را بشکند".
آیا SCALP تفاوتی در میدان نبرد اوکراین ایجاد خواهد کرد؟
به گفته این کارشناس، ناتو در حال ارسال موشک های دوربرد برای حمله به پرسنل، مهمات، تجهیزات و پست های فرماندهی روسیه است که در حال حاضر در فاصله بیش از 100 کیلومتری از خط مقدم قرار دارند. هیمارس/ HIMARS ساخت امریکا در حال پرتاب موشک با برد 80 کیلومتری است که از نظر طراحان جنگ ناتو برای اعمال فشار بر نیروهای مسلح روسیه کافی نیست.
این کارشناس خاطرنشان کرد، که کشورهای عضو ناتو که موشک هایی با برد 300 کیلومتر ارسال می کنند، مانند سایه طوفان / SCALP (یا، بالقوه، ATACMS ساخت ایالات متحده)، چالش خاصی را برای ارتش روسیه ایجاد می کنند.
کنوتوف در پایان گفت: "اما حیاتی نیست و حداکثر چیزی که می‌تواند تأثیر بگذارد، زمان‌بندی مأموریت‌های رزمی است که واحدهای [نظامی] روسیه با آن‌ها روبرو هستند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала