جنگ افزارهای غربی عرضه شده به کیف از کجا نشت می کند

© AP Photo / Alex BrandonПогрузка снарядов 155 мм для отправки на Украину на базе ВВС Довер, штат Делавэр, США
Погрузка снарядов 155 мм для отправки на Украину на базе ВВС Довер, штат Делавэр, США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2023
عضو شوید
پس از آغاز عملیات ویژه ای روسیه در اوکراین، کشورهای غربی آغاز به پمپاژ سلاح به این کشور کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در میانه ای ماه جون 2023، پنتاگون اعلام کرد، که حجم کمک های نظامی امریکا به اوکراین در دوران ریاست جمهوری جو بایدن بیش از 40.7 میلیارد دالر و از زمان اغاز عملیات نظامی ویژه روسیه 40 میلیارد دالر بوده است.
به دنبال ایالات متحده از نظر حجم سلاح های منتقل شده به کیف، انگلستان است. تا پایان ماه فیبروری، کمک نظامی لندن به اوکراین از زمان اغاز عملیات ویژه ای روسیه در اوکراین حدود 2.3 میلیارد پوند (2.7 میلیارد دالر) بوده است.
پسین ها اندره دودا، رئیس جمهور لهستان گفته است، که کشورش سومین تامین کننده بزرگ سلاح به اوکراین پس از ایالات متحده و بریتانیا است. به گفته رهبری این کشور، از زمان اغاز عملیات ویژه، لهستان سلاح و تجهیزات نظامی را به کیف فرستاده است که بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.
در عین حال، داده های بارها در رسانه ها ظاهر شده است که برخی از سلاح های عرضه شده به اوکراین در بازار سیاه قرار می گیرند.
УКРАИНЦЫ ПРОДАЮТ ОРУЖИЕ НАТО НА БЛИЖНИЙ ВОСТОК - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2022
تحقیقات: اوکراینی‌ها تسلیحات ناتو را در خاورمیانه می‌فروشند
در دهه های 1990، یکی از بزرگترین بازارهای اروپا برای "سلاح های خاکستری" عرضه شده توسط غرب در اوکراین تشکیل شد.
در سال 2017، سازمان عمومی بین المللی "مرکز مطالعات فساد و جرایم سازمان یافته" اشاره کرد که "سلاح های تولید شده در کشورهای غربی از طریق اوکراین به نیروهای رادیکال قاره افریقا منتقل می شود".
پشتیبانی نظامی گسترده امریکا از اوکراین در سال 2019 اغاز شد و در سال 2020، وزارت حسابرسی نظامی وزارت دفاع ایالات متحده به طور جدی در مورد سیستم کنترل سلاح های عرضه شده به اوکراین نگران بود. سلاح ها بر اساس درخواست های ارسال شده توسط طرف اوکراینی به ایالات متحده ارائه می شود. این سلاح های امریکایی در لاری ها در اطراف لهستان حمل می شوند و در مرز لهستان و اوکراین به ارتش اوکراین تحویل داده می شوند و پس از آن ارتش اوکراین تصمیم می گیرد که در کجا مستقر شوند.
پس از آغاز عملیات ویژه، بسیاری از نیروهای امریکایی اوکراین را ترک کردند، بنابراین در حال حاضر عملا هیچ کنترل موثری بر حرکت یا استفاده از سلاح وجود ندارد. یک مقام ارشد دفاعی امریکا اذعان کرد که "کنترل اسلحه در اوکراین با ادامه این درگیری در این کشور به صفر خواهد رسید".
در اگوست 2022، شان اودانل، بازرس کل پنتاگون، اعتراف کرد که ایالات متحده همیشه نمی تواند دقیقا بداند که سلاح های منتقل شده به کیف پس از آن به کجا می رسند. دلیل این امر نگهداری سوابق توسط مقامات اوکراینی بر روی کاغذ است. اینها رسیدهای دستنویس هستند. همه چیز روی کاغذ است ".
Министр обороны РФ Сергей Шойгу  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.12.2022
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
شایگو: 27 کشور تاکنون 97 میلیارد دالر برای فراهم آوری جنگ افزار برای اوکراین هزینه کرده اند
اودانل در گفتگو با بلومبرگ گفت: از زمان اغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، صدها پیشنهاد برای فروش سلاح در سایت های غیرقانونی ظاهر شده است.
همانطور که روزنامه نگاران RT در تحقیقات خود اشاره کردند، بازار اوکراین سلاح اوکراین در جولای 2022 یک دسته از مهمات Phoenix Ghost را به قیمت چهار هزار دالر برای فروش گذاشت . تفنگ های M4 امریکایی با صدا خفه کن در منطقه 2.4 هزار دالر، هواپیمای بدون سرنشین حمله Switchblade - هفت هزار دالر، ATGM NLAW بریتانیا - 15 هزار دالر معامله شد.
در 7 اگوست 2022، شبکه امریکایی سی بی اس یک مستند 23.5 دقیقه ای به نام مسلح کردن اوکراین منتشر کرد.
در این فیلم، یک داوطلب از لیتوانیا، جوناس اومان، گفت که تنها 30 درصد از عرضه سلاح های غربی در نهایت به ارتش اوکراین می رسد. افزون بر این، نویسندگان هشدار دادند که سلاح ها می توانند "به دست اشتباه" بیفتند و بی ثباتی را تحریک کنند، همانطور که در لیبیا، عراق و افغانستان اتفاق افتاد.پس از اکران فیلم، وزیر امور خارجه اوکراین، دیمیترو کولبا، از سی بی اس خواست تا ان را حذف کند و تحقیقات داخلی را انجام دهد. در 8 اگوست، فیلم از ویب سایت پخش کننده حذف شد.
کاترین د بول، رئیس یوروپل، در ماه می 2022 آشکارا هشدار داد که سلاح های عرضه شده توسط کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین به دست باندهای جنایتکار خواهد افتاد. دو بول توجه را به این واقعیت جلب کرد که جنگ در اوکراین روزی پایان خواهد گرفت. و او دوست ندارد با تکرار تاریخ 30 سال پیش روبرو شود، زمانی که پس از جنگ بالکان، سلاح به دست جنایتکاران افتاد. هنوز هم توسط باندهای تبهکار و رادیکال ها از کشورهای مختلف استفاده می شود. رئیس یوروپل نگران است که همین اتفاق برای سلاح های عرضه شده به رژیم کیف رخ دهد.
در جولای 2022، سرویس پولیس اتحادیه اروپا اعلام کرد که اطلاعات خاصی در مورد "نشت" مهمات و سلاح ها، از جمله سلاح های سنگین، از منطقه جنگی اوکراین دارد. همانطور که مقامات پیشنهاد می کنند، در امتداد مرز کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اوکراین، انبارهای سلاح می توانند برای سازماندهی قاچاق از قبل مجهز شوند. بنابراین، مجرمانی که از خاک اوکراین فعالیت می کنند می توانند از طریق گذرگاه های مرزی رسمی برای تحویل سلاح به طرف اروپایی بازگردند. به گفته یوروپل، مشکل دیگر این است که کشورهایی که پناهندگان بیشتری را قبول کرده اند، ابراز نگرانی کرده اند که برخی از پناهندگان اوکراینی برای دفاع از خود سلاح گرم حمل می کنند. قبل از رفتن به اتحادیه اروپا، انها سلاح و مهمات را در منطقه مرزی رها کردند. به گفته این اژانس، چنین انبارهای مهماتی قبلا کشف شده است. یوروپل همچنین خاطرنشان کرد که برخی از پناهندگان اوکراینی مظنون به قاچاق سلاح گرم از طریق مرز برای فروش به اتحادیه اروپا هستند.
در پایان اکتبر 2022، کریستر اهلگرن، کمیسر پولیس جنایی مرکزی فنلاند، در مصاحبه ای با Yle گفت، که سلاح های عرضه شده به اوکراین می تواند در دست مجرمان فنلاندی باشد. به گفته وی، گروه های جنایتکار فعال در این کشور "بسیار علاقه مند" به دستیابی به سیستم های نظامی مدرن، مهمات و سلاح هستند. وی افزود که قاچاق نظامی از اوکراین نیز در سویدن، دانمارک و هالند شناسایی شده است.
در اپریل 2023، سیمور هرش، روزنامه نگار امریکایی برنده جایزه پولیتزر، در مصاحبه ای با RT گفت، که غرب می داند که سلاح های عرضه شده به نیروهای اوکراینی در "بازار سیاه" قرار می گیرد، اما رسانه های آنها در مورد آن سکوت می کنند. به گفته این روزنامه نگار، در مراحل اولیه درگیری، لهستان، رومانیا و دیگر کشورهای همسایه با سلاح هایی که توسط غرب به اوکراین عرضه می شد، غرق شدند.
به عبارت دیگر، فرماندهان مختلف (نمیدانم در چه سطحی) اغلب نه جنرالها، بلکه سرهنگها/دگروال ها و دیگران، دستهای سلاح دریافت کردند و شخصا انها را به بازار سیاه انداختند."
در 10 اپریل 2023، واسیلی نبنزیا نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که خطرات گسترش کنترل نشده سلاح ها به طور تصاعدی در حال افزایش است، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان واسیلی نبنزیا.
مسائل مربوط به کنترل بر عرضه سلاح های متعارف و محصولات نظامی اخیرا به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است. خطرات مرتبط با "گسترش" کنترل نشده انها و سقوط از طریق "بازار سیاه" به دست جنایتکاران و تروریست ها به صورت هندسی در حال رشد است.
به گفته این دیپلمات، سلاح های عرضه شده توسط کشورهای غربی به اوکراین در حال حاضر در کشورهای اروپایی و افریقایی ظاهر شده و زرادخانه های گروه های جنایتکار را دوباره پر می کند. این دیپلمات خاطرنشان کرد که ظهور سلاح های غربی از گروه های جنایتکار سازمان یافته فعال در اروپا توسط افسران پولیس از کشورهای مختلف به رسمیت شناخته شده است.
در پایان ماه می 2023، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، که وزارت امور خارجه امریکا باید به این واقعیت توجه کند که سلاح های عرضه شده به اوکراین به "بازار سیاه" می رود و نه تنها در اروپا بلکه در قاره های دیگر نیز گسترش می یابد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز 6 جولای گفت، که سلاحهایی که غرب به اوکراین میدهد توسط معترضان در فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала