گزارش دیدبان صلح افغانستان از بازارهای گرم جنگ افزارها در مناطق زیر کنترل طالبان

© facebook Ministry of Interior Affairs, Afghanistanدستگیری یکتن در پیوند به قاچاق جنگ افزار در ننگرهار
دستگیری یکتن در پیوند به قاچاق جنگ افزار در ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
عضو شوید
یک نهاد ناظر بر صلح در افغانستان نسبت به خرید و فروش و گسترش جنگ افزارها به‌ویژه سلاح‌های امریکایی در افغانستان تحت کنترل طالبان هشدار داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، دیدبان صلح افغانستان در گزارشی از هلمند، کندهار و ننگرهار نوشته که بازار جنگ افزار در این سه ولایت گرم است.
این سازمان در گزارش خود افزوده است، که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان از یک سو قیمت سلاح کاهش یافته و از سوی دیگر، دسترسی به سلاح افزایش یافته است.
Госсекретарь США Майк Помпео во время визита в Минск. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
پمپئو: جا گذاشتن میلیاردها دالر جنگ افزار امریکا در افغانستان اشتباه بزرگی بود
گزارش افزوده است، که طالبان تمایل چندانی به جلوگیری از خرید و فروش تفنگ‌های امریکایی ام-۴ و ام-۱۶ و دوربین‌های دید شب و حرارت‌یاب و انتقال آنها به پاکستان ندارد.
براساس این گزارش، پویایی قاچاق سلاح به دلیل پویایی درونی طالبان به‌شدت محلی شده است. به نظر نویسندگان گزارش، منافع تجاری، سیاسی و امنیتی و روابط درازمدت این گروه با گروه‌های مسلح و شبکه‌های قاچاق، این پویایی را تقویت کرده است.
دیدبان صلح افزوده که انبارهای این سلاح‌های امریکایی در منطقه به گردش افتاده و گروه‌های متحد طالبان مانند تحریک طالبان پاکستان به سادگی می‌توانند به این گونه سلاح‌ها دسترسی پیدا کنند.
این سازمان در گزارش خود افزوده که موجودیت‌ بازارهای سلاح در مناطق تحت کنترول طالبان به‌ویژه مناطق مرزی خطر تکثیر سلاح در میان مردم و به‌ویژه انتقال آن به پاکستان را افزایش داده است.
براساس این گزارش، وضعیت بازار سلاح از یک ولایت تا ولایت دیگر متفاوت است. گزارش افزوده که قیمت سلاح هم پس از فروپاشی دولت پیشین ابتدا کاهش یافت، ولی به دلیل افزایش کنترول طالبان بر زرادخانه نیروهای دفاعی و امنیتی پیشین دوباره بالا رفته است.
در این گزارش به عنوان مثال آمده که یک عضو طالبان در ننگرهار چهار قبضه سلاح جدید ام-۴ را در برابر ۶۰۰ هزار روپیه پاکستانی فروخته است. یک عضو دیگر طالبان هم این سلاح‌ها در همین ولایت به قیمت مشابهی فروخته است.
گزارش همچنین افزوده که طالبان اقداماتی را برای رسمیت بخشیدن به روند خرید و فروش و انتقال سلاح انجام داده است. براساس این گزارش، مقام‌های ولایتی طالبان در برابر گرفتن مالیات، مجوز حمل سلاح صادر می‌کنند. به نظر نویسندگان گزارش، این امر از یک سو درآمد مقام‌های طالبان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر قدرت آنها را گسترش می‌دهد.
دیدبان صلح گزارش خود را براساس تحقیقات میدانی در اواخر سال ۲۰۲۲ در سه ولایت هلمند، قندهار و ننگرهار به‌ویژه مناطق مرزی تهیه کرده است.
پژوهشگران این نهاد از دست‌کم شش بازار سلاح در این ولایت دیدن کردند و با کسانی که در معامله و قاچاق سلاح‌های کوچک دست داشتند و همچنین اعضای رده پایین گروه طالبان گفت‌وگو کردند.
براساس این گزارش، آنها همچنین شاهد نقل‌وانتقال سلاح‌ها در مناطق مرزی بوده‌اند. با این که اداره استخبارات طالبان اقدام به ضبط سلاح کرده، اما جریان خرید و فروش و قاچاق اسلحه همچنان ادامه داشته است.
یادآوری می کنیم، که امریکا پس از بیست سال و پس از معامله پنهانی و پیچیده با گروه طالبان نزدیک به هفت میلیارد جنگ افزار در افغانستان به جا گذاشت و این باعث رونق خرید و فروش جنگ افزار در این کشور شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала