پمپئو: جا گذاشتن میلیاردها دالر جنگ افزار امریکا در افغانستان اشتباه بزرگی بود

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر Госсекретарь США Майк Помпео во время визита в Минск. Архивное фото
Госсекретарь США Майк Помпео во время визита в Минск. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه پیشین امریکا یکبار دیگر از رئیس جمهور کنونی این کشور به خاطر به جا گذاشتن میلیاردها دالر جنگ افزار در افغانستان انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین امریکا در تداوم انتقادها از جو بایدن رئیس جمهور دمکرات این کشور در خروج آشفته واشنگتن از افغانستان گفت که جا گذاشتن میلیاردها دلار تسلیحات نظامی امریکا در افغانستان یک اشتباه بزرگ بود.
بر پایه گزارش فاکس نیوز، وزیر خارجه دولت تندرو ترامپ افزود: این تصمیم وحشتناکی از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بود. این واقعیت که آن تجهیزات نظامی اکنون در دست دشمنان ما یعنی طالبان است که قصد حمله به آمریکا را دارد و این بسیار بد است.

پیشتر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دولت جو بایدن جلسه تشکیل داده است.
گفته می‌شود که ارزش تسلیحات نظامی که باقی مانده آمریکا در افغانستان به ۷ میلیارد دلار می‌رسد.
Американский солдат целится на афганцев в аэропорту Кабула  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.08.2022
کهنه‌سرباز امریکایی: بیرون شدن از افغانستان فروپاشی منش های امریکا بود
پمپئو اضافه کرد: نه تنها بایدن کاری انجام داد که آمریکا هرگز قبلا آن را انجام نداده بود، بلکه با در اختیار گذاشتن سلاح‌های نظامی به طالبان، یک سابقه "خطرناک" و "غم انگیز" ایجاد کرد.
وی ادامه داد: ما (درخروج از افغانستان) تلفات جانی داشتیم، قدرت آمریکا را در سرتاسر جهان از دست دادیم.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در حالی اولین جلسه استماع برای بررسی تصمیم جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان برگزار کرد که نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ارزیابی‌های کاملا متفاوتی از این تصمیم ارائه دادند.
یادآوری می کنیم، که مایکل مک کال رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این تصمیم را فروپاشی سیستماتیک دولت فدرال توصیف کرد و گفت: آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، به مثابه فروپاشی سیستماتیک دولت فدرال در هر سطحی بود و یک شکست خیره کننده در رهبری دولت بایدن.
مک کال دولت بایدن را به زیرپا گذاشتن تعهد اصلی خود به محافظت از شهروندان ایالات متحده آمریکا متهم کرد و با اشاره به روند خروج نظامیان آمریکا از افغانستان افزود: در آن شرایط، بیش از هزار شهروند آمریکا جا ماندند.
در مقابل، گریگوری میکس عضو دموکرات این کمیته با دفاع از تصمیم بایدن گفت هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که زنان و مردان آمریکایی بیشتری برای جنگ در افغانستان به این کشور فرستاده می‌شدند.
اما در این میان، سرهنگ بازنشسته دیوید اسکات من (David Scott Mann) که به نمایندگی از ارتش ایالات متحده در این جلسه حضور داشت، دخالت نظامی آمریکا را در افغانستان، شکست عظیم سیاست خارجی ایالات متحده توصیف کرد.
وی از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه خواست که اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و به فکر اصلاح اشتباهاتی باشند که در افغانستان رخ داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала