هدر بار: آسیب‌های ناشی از محدودیت آموزش دختران برای آینده افغانستان زیان‌بار خواهد بود

© https://twitter.comهیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
عضو شوید
مسئول بخش بانوان دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید، که آسیب‌های ناشی از محدودیت آموزش دختران برای آینده افغانستان زیان‌بار خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، هدر بار مسئول بخش بانوان دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه ۱۴ سرطان، در تویترش نوشته است، که این آسیب برای نسل‌ها تکرار خواهد شد.
او تصریح کرده است، که مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن راه قلم و فعال آموزش دختران بیش از سه ماه است که در زندان طالبان به‌سر می‌برد.
به گفته وی، جرم او یک حرفه طولانی در پشتیبانی از دسترسی هر کودک افغانستانی به آموزش است.
نزدیک به ۲۱ ماه از بستن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان می‌گذرد.
طالبان در این مدت بارها وعده بازگشایی این مکتب‌ها را داده‌اند.
این گروه به‌تازگی اعلام کرده که شرایط برای بازگشایی مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ دخترانه مساعد نیست.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2023
هدر بار: آژانس‌های سازمان ملل "امتیازات غیراصولی" به گروه طالبان می دهد
در همین حال، گفتنی است که گروه طالبان آقای ویسا را به تاریخ ۸ حمل سال روان دستگیر کرد و دستگیری وی با واکنش‌های زیادی همراه شده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ پس از یک معامله ای پنهانی و پیچیده با امریکا یکبار دیگر بر افغانستان بدون درگیری و پس از گریز اشرف غنی چیره شد و پس از آن این گروه یک حکومت تک قومی و طالبانی را بنا نهاد و روند تندروانه ای این گروه در برابر آزادی های شهروندان افغانستان روز به روز بیشتر شد. از آن زمان تاکنون چندین جبهه در برابر این گروه اعلام موجودیت کرده است و اما بنا بر مشکلاتی تنها چند جبهه گاهگاهی بر پاسگاه های این گروه یورش می برند.
با چیرگی گروه طالبان شهروندان این کشور به خاطر ترس از این گروه، بیکاری و تنگدستی راه گریز از این کشور را در پیش گرفته و بیش سه میلیون نفر در جریان نزدیک به دو سال این کشور را ترک کرده و راهی کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی شده اند.
افغانستان هم اکنون در بدترین جایگاه از نگاه سطح فقر، ناامنی، آزادی و حقوق بانوان قرار گرفته است و میزان خودکشی در این کشور به شکل بی پیشینه ای افزایش پیدا کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала