ربانی: دست‌برد غرض‌ورزانه به چیدمان جمعیت ولایت های شمال پذیرفتنی نیست

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2023
عضو شوید
وزیر پیشین وزارت خارجه افغانستان ضمن شاد باد عید سعید قربان، جا به جایی طالبان پاکستانی را در ولایت های شمال افغانستان نکوهش کرد.
به گزارش اسپوتنیک، صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان با نشر پیامی به مناسبت عید سعید قربان نوشت: "فرارسیدن عید سعید قربان را با بهترین تمنیات برای همه‌ی مسلمانان و مردم افغانستان مبارک‌باد می‌گویم. پیام اصلی عید قربان، بازیابی گوهر انسانی و رهایی از هرگونه تعلق منفی در مسیر ارزش‌های انسان‌ساز است. این سنت ابراهیمی تبلور روی‌کرد جمعی مسلمانان در زمینه‌ی غلبه بر حرص و هواهای نفسانی، هم در حوزه‌ی فردی و هم در حوزه‌ی اجتماعی شناخته می‌شود و نیز تداعی‌کننده‌ی ایثارگری برای کسب رضای الله متعال و آرامشِ مردم می‌باشد. دین مقدس اسلام با تاکید بر این سنت حسنه، در ترویج روحیه‌ی ازخودگذری، تساهل و در عموم ارزش‌های زیبای اخلاقی و انسانی در جامعه، نقش پیش‌رونده‌ای را ایفا می‌کند".
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2023
جمعیت ربانی: دست‌برد مغرضانه به ترکیب جمعیتی افغانستان پیامد خطرناک دارد
او در ادامه نوشته است: "متأسفانه نزدیک به دو سال است که موجودیت خودکامگی، استبداد، انحصارگرایی، سرکوب اراده‌ی مردم، خودحق‌پنداری مطلق، ترویج فهم خشن از امور دینی و انسانی و هم‌چنین فقر و بی‌کاری و تلاش برای هم‌سان‌سازی جامعه، زمینه‌های تجلیل مطلوبِ عید قربان را از نزد مردم افغانستان ربوده‌‌است. ام‌سال نیز در حالی‌ عید سعید قربان فرا می‌رسد که شهروندان افغانستان، از جمله زنان، به علت تسلط قهر‌آمیز منظومه‌ی فکری-سیاسیِ مردم‌ستیزانه‌ی ط‌البان بر کشور، علاوه بر محرومیت از آزادی‌های مشروع، حق تحصیل و کار، خودارادیت و حق تعیین سرنوشت سیاسی، مالکیت‌های بومی و شخصی‌شان هم در معرض غصب و مصادره قرار گرفته‌اند و بیم آن می‌رود با جابجاسازی هدف‌مند و مهندسی‌شده‌ی گروه‌های افراطی و تروریستی زیر نام مهاجر در مناطق خاص، به‌ویژه ولایت‌های شمال، ترکیب جمعیتی، بافت اجتماعی و هویت فرهنگی مردم مورد هجوم و آسیب جدی قرار گیرند. جابجاسازی برنامه‌ریزی‌شده‌ی افراد و گروه‌های معلوم‌الحالِ ملیشه‌ای و مخلِّ امنیت مرزی طی یک پروژه‌ی مغرضانه، بازی خطرناکی‌ست و منازعه‌ی افغانستان را وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد ساخت که دفاع از هویت و ارزش‌های مردم افغانستان عنصر محوری آن‌را شکل خواهد داد".
او همچنان تاکید کرده است: "عملی‌سازی برنامه‌ی تغییر مهندسی‌شده‌ی ترکیب جمعیتی افغانستان، حسّ اقلیت‌سازی و بیگانه‌سازی مردم با سرزمین مادری‌شان را در ذهن‌ها القاء خواهد کرد و با قاطعیت می‌توان گفت که تطبیق چنین برنامه‌ای پیامد‌های ناگواری در قبال خواهد داشت. دست‌برد غرض‌ورزانه به چیدمان جمعیتی محل‌های معیّنِ افغانستان، تحت هر عنوانی، قابل توجیه و پذیرفتنی نیست. جمعیت اسلامی افغانستان ضمن اظهار نگرانی از اجرای چنین اقدام خطرناک، تاکید می‌کند که انتقال مجموعه‌های تروریستی به منطقه‌های ویژه‌ی افغانستان به معنای فعال‌ شدن قوی‌ترِ خطر عملی علیه منافع ملی کشور، امنیت منطقه‌ و جهان است. هم‌چنان تجربه‌ی نزدیک به‌ دوسال حاکمیت غاصبانه‌ی ط‌البان و بی‌میلی گروه مذکور نسبت به هرگونه راه‌حل‌های سیاسی پیشنهادی، باید عزم جریان‌ها و شخصیت‌های موثر سیاسی افغانستان را برای راه‌اندازی گام‌های ملموس‌تر و تقویت هرچه‌بیش‌تر و همه‌جانبه‌ترِ صف‌های‌شان جزم‌تر نماید و جامعه‌ی سیاسی کشور را در پیوند به مسوولیت‌هایش قاطعانه‌تر متوجه سازد؛ چون غفلت در برابر ادامه‌ی وضعیت کنونی، تهدید‌های تازه‌ای‌ را برای بقای افغانستان به‌جود خواهد آورد".
او خاطر نشان کرده است: "افزون برآن، تفکر فاجعه‌بار ط‌البانی نتنها حقوق سیاسی مردم افغانستان را پای‌مال نموده، بل‌که بر هویت دینی و فرهنگی کشور نیز آسیب جدی وارد کرده‌است. ازین‌رو، در کنار سیاست‌گران، علمای کرام، نویسنده‌گان و فرهنگیان افغانستان مسوولیت دارند تا بُنیه‌های فهم دینی و برداشت فرهنگی ط‌البان را به چالش بکشند و از ارایه‌ی بیش‌ترِ تصویر منفی از دین‌داری و فرهنگ‌داری مردم افغانستان توسط این گروه برای جهانیان و نیز ذهن‌شویی جوانان و نوجوانان، جلوگیری نمایند. موفقیت بر وضعیت کنونی، مستلزم کار مشترکِ سیاسی، فرهنگی و سایر اقدام‌های مناسب است. در پایان، آرزو می‌کنیم به برکت مناسبتِ خجسته‌ی عید قربان و به یُمن مبارزه‌های متنوعِ آزادی‌خواهانه‌ و اراده‌ی جمعی، مردم افغانستان هرچه‌زودتر به خواسته‌های برحق‌، عادلانه و شرعی‌شان برسند و کشور عزیز ما طبق اصول و ارزش‌های شرع حنیف و در پرتو حقوق شهروندی و حاکمیت قانون، مردم‌سالاری را جشن گیرد".
یادآوری می کنیم، که ماه های پسین گروه طالبان در چند ولایت شمال افغانستان جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی را جا به جا کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала