چین سفیر امریکا را به خاطر سخنان بایدن درباره ای شی جینگ پینگ فراخواند

© AP Photo / Alex BrandonВстреча президента США Джо Байдена и председателя Китайской Народной Республики Си Цзиньпина на полях G20 в Индонезии
Встреча президента США Джо Байдена и председателя Китайской Народной Республики Си Цзиньпина на полях G20 в Индонезии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2023
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین در پی دیکتاتور خواندن رئیس‌جمهور این کشور از سوی رئیس جمهور امریکا، سفیر این کشور در پکن را فراخواند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وزارت خارجه چین امروز (پنج‌شنبه) "نیکلاس برنز" سفیر امریکا در پکن را در پی اظهارات "جو بایدن" درباره ای شی جینگ پینگ فراخواند.
به نوشته وال استریت ژورنال، وزارت خارجه چین در پی این احضار، اعتراض شدید خود را نسبت به دیکتاتور خواندن رئیس‌جمهور این کشور از سوی جو بایدن اعلام کرد.
Президент США Джо Байден и председатель КНР Си Цзиньпин - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2023
روشنگری کاخ سفید درباره ای دیکتاتور نامیدن شی جین پینگ از سوی بایدن
ساعتی پیش نیز سفارت چین در امریکا در بیانیه‌ای گفته بود: "اگر جو بایدن از نظرات خود درباره رئیس‌جمهور چین عقب‌نشینی نکند، امریکا باید متحمل پیامدهای آن باشد".
جو بایدن در یک سخنرانی بامداد چهارشنبه (به وقت مسکو) شی جین پینگ را "دیکتاتور" توصیف کرده بود. او که یک روز بعد از سفر ناموفق "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در یک مراسم درآمدزایی انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد مدعی شد که شی بعد از ورود یک بالن چینی به حریم هوایی آمریکا "خیلی ناراحت" شده است.
رئیس‌جمهور امریکا در اظهاراتی نه چندان روشن گفت: "علت اینکه وقتی من آن بالن را با دو کانتینر پر از تجهیزات جاسوسی داخلش ساقط کردم شی جین پینگ خیلی ناراحت شد این بود که خبر نداشت که آن بالن آنجا بود".
وی اضافه کرد: "برای دیکتاتورها خیلی مایه پریشانی است که خبر نداشته باشند چه اتفاقی افتاده است".
"مائو نینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دیروز این وزارتخانه گفت: "اظهارات طرف آمریکایی بسیار مضحک و غیرمسئولانه است. به شدت حقایق اساسی، پروتکل دیپلماتیک و شأن سیاسی چین را نقض می‌کند". او در ادامه سخنان جو بایدن را تحریک سیاسی آشکار خواند".
اظهارات رئیس‌جمهور امریکا همچنین واکنش روسیه و نیوزیلند را نیز در پی داشته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات بایدن گفت که ایالات متحده در حال دنبال کردن یک سیاست جنجالی و غیرقابل پیش‌بینی است اما این کاری است که آنها معمولاً انجام می‌دهند.
"کریس هیپکینز" نخست‌وزیر نیوزیلند نیز پیش از سفر رسمی خود به چین که قرار است در روزهای پایانی ماه میلادی جاری (جون) انجام شود، گفته است با اظهارنظر "جو بایدن" رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر این که "شی جین‌پینگ" همتای چینی وی دیکتاتور است، موافق نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала