طالبان افغانستان را از نگاه شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۳ به پایین جدول برد

© Global Gender Gapطالبان افغانستان را از نگاه شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۳ به پایین جدول برد
طالبان افغانستان را از نگاه شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۳ به پایین جدول برد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2023
عضو شوید
افغانستان در آخرین رتبه‌بندی برابری جنسیتی، پس از کشور چاد جایگاه دوم را کسب کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، گزارش تازه شاخص جهانی شکاف جنسیتی نشان می‌دهد که افغانستان در کنار ایران و پاکستان از نظر پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی و اشتراک زنان در بخش‌های مختلف جامعه بعد از کشور چاد کم‌ترین امتیاز را به‌دست آورده‌ است.
شاخص جهانی شکاف جنسیتی، روز چهارشنبه، ۳۱ جوزا، با نشر گزارش خود از چگونه‌گی پیشرفت زنان در جامعه گفته است که جنوب آسیا به ۶۳.۴ درصد برابری جنسیتی دومین
زنان در اعتراض به فرمان طالبان؛ برقع حجاب زنان افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2023
بانوان نکوهشگر به جهان: سکوت و باج ‌دهی به طالبان زنده به‌‌ گور کردن بانوان است
امتیاز پایین در بین هشت منطقه در سطح جهان را به‌دست آورده است.
شاخص جهانی شکاف جنسیتی سالانه وضعیت فعلی و تکامل برابری جنسیتی را در چهار بعد کلیدی مشارکت و فرصت‌های اقتصادی، پیشرفت تحصیلی، صحت و بقا و توانمندسازی سیاسی معیار قرار می‌دهد.
براساس این گزارش، به‌رغم عدم برابری جنسیتی در کشورهای جنوب آسیا، به‌دلیل افزایش جمیعت در هند، بنگله‌دیش و پاکستان، ۱٫۱ درصد امتیاز این کشورها در زمینه برابری جنسیتی افزایش یافته است.
در گزارش آمده است: "زنان در صنایعی مانند خدمات مصرف‌کننده، خرده‌فروشی و آموزش، نسبتاً بهتر عمل می‌کنند. ساخت‌وساز، خدمات‌ مالی، املاک و مستغلات، سخت‌ترین شرایط را برای رهبران زن فراهم کرده است. در هشت سال گذشته، نسبت زنانی که در پست‌های رهبری استخدام شده‌اند به‌طور پیوسته سالانه حدود ۱ درصد در سطح جهان افزایش یافته است."
همزمان با نشر گزارش شاخص جهانی شکاف جنسیتی، هدبار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، با انتقاد از عملکرد گروه طالبان در برابر زنان افغانستان، خواهان پاسخ جدی کشورها به آپارتاید جنسیتی طالبان در افغانستان شده است.
وی در توییتی نوشته است: "افغانستان در آخرین رتبه‌بندی برابری جنسیتی، پس از کشور چاد جایگاه دوم را کسب کرده است".
شاخص جهانی شکاف جنسیتی، در این گزارش ۱۴۶ کشور را مورد بررسی قرار داده است.
این نهاد به کشورها براساس پیشرفت آن‌ها در زمینه برابری جنسیتی از ۰ تا ۱۰۰ نمره می‌دهد.
افغانستان در حالی در پایین رده‌بندی کشورهای جهان از نظر برابری جنسیتی قرار گرفت که پس از تسلط دوباره طالبان در آگست ۲۰۲۱، این گروه زنان را از آموزش، تحصیل و کار منع کردند.
شمار زیادی از کشورها در پنجاه‌وسومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز طالبان را به آپارتاید جنسیتی در برابر زنان افغانستان متهم کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала